Stor oversigt: Her er de nye biler i 2016

Det nye år bejler både til familier, funktionærer og firmabilister – vi giver dig de vigtigste nyheder

  • Fiat Tipo som sedan kommer til Danmark som femdørs hatchback og stationcar. Prisen starter et godt stykke under 200.000. Foto: PR
Fiat Tipo som sedan kommer til Danmark som femdørs hatchback og stationcar. Prisen starter et godt stykke under 200.000. Foto: PR

I 2016 skal vi køre længere på literen end nogensinde i små, smarte og billige biler. Vi skal køre i nye luksusbiler med systemer, som næsten kan få bilen til at køre selv. Vi skal også ombord i de første modeller med automatisk parkering, så man blot træder ud af bilen, og så kører den efterfølgende selv på plads i en parkeringsbås.

Hybridbiler kører videre, og mange af dem med mulighed for opladning, mens elbilerne stadig kører længere på en opladning. 2016 bliver dog også året, hvor de fleste elbiler stiger i pris.

Selv om discountprodukterne fra Kina fortsat lader vente på sig, er duellen om at lave bilerne billigst og bedst mere intens end nogensinde.

Men glem ammestuesnakken om, at udseendet ikke er alt, og at ægte skønhed kommer indefra. Selvfølgelig kan man skue hunden på hårene. I hvert fald i bilernes univers. Alverdens bildesignere har spidset blyanten, for at bilkøberne skal bruge deres surt tjente penge på lige netop deres mesterværk. Udseendet er med andre ord i højsædet i 2016, mens teknikken bliver stadig mere avanceret.

 

Fiat Tipo med fin pris

Hos Fiat er man på Fabbrica Italiana Automobili i Torino i fuld gang med at færdigudvikle den nye Tipo, der afløser Bravo, men bliver billigere end konkurrenterne. Den er på størrelse med VW Golf, men priserne starter et godt stykke under 200.000 kr. Vi gætter snarere på 160.000 kr. Den kommer både som femdørs hatchback og stationcar og skulle være klar til sommer.

 

Mercedes på overarbejde

Mercedes-Benz i Stuttgart har så travlt, at udviklingsafdelingen må være på konstant overarbejde. Den store stjerner i år bliver en helt ny E-klasse, der kommer med spritnye dieselmotorer på 2,0 liter og mulighed for endnu mere autonom kørsel og automatiske overhalinger. Bilen skulle være i Danmark inden sommer.

Til sommer får den store S-klasse Cabriolet premiere sammen med facelift af SL og SLK, hvor sidstnævnte skifter navn til SLC. I småtingsafdelingen får CLA-modellerne er facelift.

 

Renault genopliver kultmærke

Renault begynder året med et ordentligt brag, hvor man lancerer helt nye udgaver af Megane og Laguna, hvor sidstnævnte kaldes Talisman. Begge er udviklet på en helt ny undervogn, der stammer fra Espace og kommer med en bred vifte af motorer og ret markante design.

De skulle være i landet omkring april - med stationcarversionerne klar et par måneder senere. Vi ser også et facelift af Clio, mens det skulle være sikkert og vist, at Renault genopliver kult-mærket Alpine med en sportsvogn i retrostil.

 

Roligt år hos Citroën

Det kommer til at gå stille for sig i Frankrig hos Citroën, hvor et af højdepunkterne bliver, at man muligvis giver en forsmag på en ny version af C5. Den kommer dog ikke til salg i løbet af året. Franskmændene er også på vej med et avanceret affjedringssystem, der skal være en slags moderne fortolkning af hydrauliksystemet, men uden brug af væske.

Hos søstermærket DS kommer man med en faceliftet udgave af DS4 og DS4 Crossback, der er en lidt barskere version med øget frihøjde.

 

Frisk start for Volkswagen

Skandaleramte Volkswagen håber om nogen på bedre tider i 2016.

Produkterne ser i hvert fald spændende ud med Passat GTE, der er en opladningshybrid i stil med Golf GTE. En helt ny Tiguan og en Beetle Dune, som har øget frihøjde og beskyttelsesplader, er også på programmet. Desuden byder 2016 også på en Golf GTI Clubsport med 265 hk (med kortvarigt boost på op til 295 hk) og til sidst - og absolut mindst af VW-bilerne - VW Up, som får et facelift i slutningen af året.

 

Bombardement fra Audi

Som led i masterplanen om at overhale rivalerne BMW og Mercedes bombarderer Audi os nærmest med nyheder. Først en stribe nichemodeller som RS6 Plus Avant, RS7 Plus, den store Q7 e-tron, som er en plug-in hybrid, den nye A4 Allroad og S4, TT RS Coupe og roadster og R8 Spyder.

De helt store nyheder er en Q1 eller Q2 - for navnet til Q3-lillebroren er ikke officielt endnu - samt den nye A5 coupe. En ny Q5 nævnes også, men den forventes ikke til Danmark i år.

 

BMW svarer igen

BMW lader sig ikke så let overhale af Audi og fyrer en regulær bredside af, når det gælder nyudviklinger og avanceret teknik.

Vi ser således en X4 M4, en 225 xe Active Tourer, som er en hybrid, og der kommer også en hybridversion af den nye 3-serie, mens foråret også tæller Mini Cabriolet og BMW M2 Coupe.

En helt ny BMW 5-serie viser man også, men det er ikke sikkert, at den når ud til forhandlerne i Danmark i løbet af de kommende 12 måneder.

 

Ny Ford med firehjulstræk og mikro-model med fem døre

Ford er i angrebshumør med den hurtigste og dyreste Ford nogensinde, når superbilen Ford GT kommer på markedet med over 600 hk og præstationer som en Lamborghini Aventador.

Ford Edge er en amerikansk SUV, der satser på plads, komfort og masser af udstyr. Foto: PR Ford Edge er en amerikansk SUV, der satser på plads, komfort og masser af udstyr. Foto: PR  

Prisen bliver dog også ligeså høj, så vi retter i stedet blikket mod de nye Edge, Range og Ecosport, der er på vej til landet, men måske bliver overhalet af alle tiders hurtige Focus RS med 350 hk og træk på alle fire hjul.

Vi ser ikke en ny Ford Fiesta før næste år, til gengæld kommer den nye Ka, der nu får fem døre.

 

Alfa endelig klar med afløseren til den ikoniske 159’er

Alfa Giulia er italienernes nye våben mod Audi A4, BMW 3-serie, Jaguar XE og Mercedes C-klasse. Foto: PR Alfa Giulia er italienernes nye våben mod Audi A4, BMW 3-serie, Jaguar XE og Mercedes C-klasse. Foto: PR  

Alfas store nytårsforsæt handler om den helt nye Giulia, der afløser 159, som forsvandt for flere år siden. Bilen er ny fra ende til anden og kommer til Danmark i maj, mens flere modelvarianter dog dukker op senere på året. Forventningerne er enorme til bilen, der formodes prissat på niveau med den populære BMW 3-serie.

Der kommer ikke en stationcar-version af Giulia, men til gengæld barsler italienerne med en suv-udgave, og den bliver sandsynligvis allerede præsenteret i slutningen af året.

Kort nyt

Honda

Honda NSX, japanernes superbil, er den mest avancerede Honda nogensinde. Foto: PR Honda NSX, japanernes superbil, er den mest avancerede Honda nogensinde. Foto: PR  

Hos Honda bliver der mere stille og roligt, mens den helt store blockbuster, supermodellen NSX, skulle anduve i løbet af året, og en ny Civic muligvis er klar, når løvet falder.

 

Hyundai

Hyundai har premiere på den nye Tucson, der erstatter IX35, mens I20 får nye benzinmotorer med tre cylindre og turbo.

 

Kia

Ovre hos Kia, der er søsterfirma til Hyundai, er det sikkert og vist, at de kommer med den første plug-in hybrid, og så er der introduktion af firmabilen Optima, der sidst på året også er klar som stationcar.

 

Land Rover

I den anden ende af bilskalaen har vi Land Rover, og de barsler med en helt ny Discovery, der minder lidt om Range Rover Sport, og så kommer Range Rover Evoque som cabriolet til sommer.

 

Mazda

Mellem papirvæggene hos japanske Mazda bliver der lidt stille i 2016, efter man har lanceret Mazda 2, CX-3 og MX-5 i 2015.

 

Jaguar

Jaguar har haft et travlt 2015 med de nye XE og XF-modeller, men fortsætter alligevel med den helt nye F-Pace, der er englændernes første SUV.

 

Mitsubishi

Mitsubishi Space Star får et ret stort facelift i løbet af året. Foto: PR Mitsubishi Space Star får et ret stort facelift i løbet af året. Foto: PR  

Hos Mitsubishi bliver der ikke de store armbevægelser, men det bliver dog til et ret markant facelift til den lille Space Star, som bl.a. får en ny front, og der skulle også blive retoucheret lidt på ASX og Outlander, som begge godt kunne trænge til modifikationer.

 

Nissan

Nissan starter salgsåret med en forbedret Leaf, med en rækkevidde, der er øget fra 199 km til 250 km takket være et bedre batteri, mens den barske firehjulstrækker af en pickup Navarra kommer i helt ny udgave, hvor bl.a. køreegenskaberne skulle være væsentligt bedre med moderne undervogn.

 

Opel

Hos Opel surfer de på en bølge af succes med Karl, Corsa og den nye Astra, der alle har fået en fantastisk modtagelse af motorpressen, og til april ser vi Astra stationcar. I løbet af efteråret sender fabrikken både Mokka og Zafira på skønhedsklinik.

 

Peugeot

Peugeot sætter familiebilerne i fokus med facelift af crossoveren 2008, mens der er helt nye versioner af 3008 og 5008 på vej - formentlig fortsat med henholdsvis fem og syv sæder.

 

Skoda

Tag det roligt, lyder parolen for Skodas udviklingsafdeling. Og det gør de så, for ifølge importøren er der ingen nyheder i år. Skoda præsenterer dog en ny syv-personers model, men den når ikke hertil i 2016.

 

Seat

Spanske Seat satser på crossover-segmentet med en helt ny model, bygget af samme stumper som den nye VW Tiguan, men med sit helt eget look. Den nye model kommer i løbet af sommeren.

 

Suzuki

Suzuki Baleno er fabrikkens svar på Hyundai i20 og Kia Rio. Masser af plads til fornuftig pris. Foto: PR Suzuki Baleno er fabrikkens svar på Hyundai i20 og Kia Rio. Masser af plads til fornuftig pris. Foto: PR  

Snusfornuftige Suzuki går et travlt år i møde med den helt nye Baleno, der skal konkurrere med især Hyundai i20 og Kia Rio og har masser af plads og en helt ny benzinmotor med turbo. Dansk introduktion forventes inden sommer, mens der også skulle komme et facelift af S-Cross.

 

Toyota

Toyota satser på nye hybridmodeller af RAV4 og Prius i løbet af året, mens der også tales om en færdigudviklet crossover i stil med Nissan Juke, som fabrikken allerede har vist i form af noget outrerede konceptbiler.

 

Volvo

Volvo har høstet masser af anerkendelse for sin fremragende XC90, og dens teknik danner også grundlag for de nye S90 og V90-modeller, der kommer i år og som afløser S80 og V70.

Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen