Teleselskab vil gøre din bil intelligent

Telia er klar med systemet Sense, som kobler bilen op til internettet. Det betyder, at man som bilejer bl.a. kan overvåge bilen, få fejlmeldinger og betale parkering med telefonen. Meget mere er på vej

Systemet giver blandt andet mulighed for at kunne lokalisere præcist, hvor ens bil er med mobiltelefonen. Foto: Telia
Systemet giver blandt andet mulighed for at kunne lokalisere præcist, hvor ens bil er med mobiltelefonen. Foto: Telia

Selv ældre biler kan blive online med omverdenen. Teleselskabet Telia lancerer nemlig nu Telia Sense, hvor ejere af biler helt tilbage til 2001 kan blive koblet op på nettet.

Rent praktisk sættes en lille enhed i bilens OBD-stik, som ikke alene betyder, at bilen får wi-fi ombord, men at ejeren samtidig kan få fejlmeldinger, alarm ved indbrud og automatisk betaling af parkering med selskabet Easy park.

Telia Sense, som har været på banen i Sverige i nogle år, er herhjemme seneste skud i mængden af systemer med 'Connected cars', hvor 'Min Volkswagen' netop er lanceret.

Telia Sense virker med en dongle i bilen og kan styres fra telefonen. Foto: Telia
Telia Sense virker med en dongle i bilen og kan styres fra telefonen. Foto: Telia
 

Platform for ydelser
Telia Sense koster omkring 1000 kr. i oprettelse og små 100 kr. per måned.

Telia Sense omfatter alle bilmærker og kan udbygges med mange flere services.

- Vi har skabt en platform for ydelser, og nu er det op til firmaerne at bruge mulighederne, siger Rasmus Avnskjold, der er pressechef hos Telia Danmark.

Som systemet er i dag, skal du være kunde hos for eksempel Viking Assistance for at kunne bruge de services, der er her. Så her kan gevinsten være begrænset, hvis du i forvejen har en god aftale om vejhjælp, f. eks. gennem dit forsikringsselskab, eller har mobilitetsservice gennem autoriseret service.

Men det kan meget let ændre sig, forudser Rasmus Avnskjold, som peger på, at den enkelte bilist på længere sigt vil kunne få en bred vifte af muligheder at vælge mellem. I Sverige er den store værkstedskæde, Bilia, således koblet til Telia Sense. Det samme gælder forsikringsselskabet Folksam og Bilprovningen, der står for bilsyn.

- I første omgang vil det formentlig primært være børnefamilier, som ønsker wi-fi på bagsædet, eller forretningsfolk, der kan bruge wi-fi-delen, som køber Telia Sense, siger Rasmus Avnskjold, som pointerer, at Telia er meget opmærksom på at beskytte data fra bilerne, inklusiv gps-oplysninger om bilens placering, som håndteres.

Op mod 1,8 millioner danske biler kan blive 'Smart Cars' med Telia Sense, som bl.a. giver wi-fi i bilen, men foreløbig kun har få funktioner. Foto: Telia
Op mod 1,8 millioner danske biler kan blive 'Smart Cars' med Telia Sense, som bl.a. giver wi-fi i bilen, men foreløbig kun har få funktioner. Foto: Telia
 

Lunken modtagelse
Hos FDM er Dennis Lange, som er juridisk konsulent, noget lunken over for ideen.

- Det er en relativt høj pris for noget, man måske har i forvejen. Så man skal overveje, hvad den reelle værdi er for en selv.

Han peger på, at nogle måske kan lave internetdeling med deres telefon, mens ydelserne fra Viking Assistance og Alka kun er rabatordninger og ikke noget, som giver en merværdi. Der er dog ydelsen fra Easy Park, som giver noget convenience, hvis det altså er noget, som man bruger i forvejen. Det er i modsætning til Min Volkswagen, som giver en række servicer gratis.

Sideløbende har et forsikringsselskab som Tryg med Tryg Drive lanceret en ordning med en lignende sender fra OBD-indgangen, hvor unge bilister, der kører pænt, får rabat i belønning, mens Alm. Brand er på vej med en lignende ordning. Alka har i dag en ordning, hvor unge bilister kan få rabat ved at have monteret en 'sort boks', som dog ikke er online.

De bliver i modsætning til den nye ordning fra Tryg direkte økonomisk straffet, hvis de kører ringe. Hos Tryg kan man kun få positive point. Alka system er dog ikke koblet op til Telia Sense. Alkas kunder får nemlig udelukkende Telia Sense-boksen gratis.

Dennis Lange hæfter sig dog også ved, at Telia Sense er en platform, så der kan komme mere på. Men at der givetvis også kommer flere spillere på banen med 'connected cars'.

- Fremtidens vindere bliver de operatører, som kan lave systemer med connected cars, hvor der er tilknyttet flest 3. parts-firmaer, konstaterer Dennis Lange.

Telia Sense

  • Passer til benzinbiler fra 2001 og dieselbiler fra 2004, hvor der så skal monteres en dongle i bilens OBD-indgang.
  • Ifølge Telia kan 1,8 millioner danske biler bruge systemet.
  • Omfatter 20 gigabyte data per måned og gør bilen til en wi-fi zone.
  • Systemet, der arbejder sammen med en app på telefonen, omfatter også en alarm, som reagerer, hvis nogen forsøger indbrud i bilen, batteriniveauet er lavt, motorfejllampen er tændt, enheden fjernes fra bilen eller det er tid til syn eller skift af sommer- vinterdæk.
  • Her er også en parkeringsfunktion sammen med Easy Park, der viser bilens placering, og som registrer og betaler parkeringsafgift, ud fra hvornår bilen stopper og starter fra placeringen.
  • Parkeringshjælp: Er omfattet samarbejde med Easy Park
  • Telia har foreløbig også samarbejde med Alka Forsikring og Viking Assistance. Men det er planen at få mange flere firmaer med på platformen, hvor bilejerne så kan trække på flere tjenester.
  • Viking Assistance kan ved uheld og assistance se, hvor bilen er, ligesom ejeren kan følge vejhjælpbilens færd. Her er også rabat på vejhjælp.
  • Alka-aftalen omfatter udelukkende en gratis Telia Senseboks for Alka-kunderne. Abonnement kommer oveni.
  • Pris: 995 kr. i oprettelse og 99 kr. per md. i abonnement inkl. 20 Gb data.

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen