Bilimportører til politikerne: Her er løsningen

De Danske Bilimportører har regnet på en model med en lavere og mere simpel teknisk afgift

De Danske Bilimportører mener at have en løsning til, hvordan afgifterne skal skrues sammen, så alle parter ved forhandlingsbordet bliver tilfredse. Foto: Colourbox
De Danske Bilimportører mener at have en løsning til, hvordan afgifterne skal skrues sammen, så alle parter ved forhandlingsbordet bliver tilfredse. Foto: Colourbox

Forhandlingerne om fremtidens registreringsafgift er i gang.

Regeringen står på den ene side med ønsket om udelukkende at sænke procentsatsen i den værdibaserede afgift, mens Dansk Folkeparti sammen med flere andre partier i Folketinget ønsker at omlægge registreringsafgiften, så den tager udgangspunkt i bilens miljøbelastning og sikkerhed. Også regeringspartiet Det Konservative Folkeparti har ytret støtte til denne ordning.

Men nu mener De Danske Bilimportører, at de har fundet en løsningsmodel, hvor begge parter kan få deres ønsker opfyldt.

Bilimportørerne har nemlig regnet på model med en lavere og en mere simpel teknisk registreringsafgift, der giver mere miljøvenlige og sikrere biler på vejene.

- Det bedste for Danmark er, at vi får registreringsafgift baseret på bilens teknik og ikke bilens pris, som det er i dag. Kun på den måde får vi sikrere og mere miljørigtige biler. Derfor har vi fået lavet en rapport, der viser et kompromis mellem de forskellige politiske ønsker. Som det er i dag, kører den nye teknologi indenfor miljø og sikkerhed direkte udenom Danmark, da vi har en afgift baseret på bilens pris. Det, mener vi, er helt forkert og skadeligt for samfundet, udtaler Gunni Mikkelsen fra De Danske Bilimportører.

Se også: Nu skal biler leve op til skrappere testkrav

To parametre
Rapporten, som direktøren taler om, er udarbejdet af konsulenthuset Copenhagen Economics, og i rapporten er der beregnet scenarier for en omlægning af den værdibaserede afgift til en ny teknisk afgift baseret på kun to parametre; CO2 og vægt.

Ifølge De Danske Bilimportører vil dette være den mest simple omlægning, der vil have den største positive effekt.

Rapporten opererer med to scenarier: Et provenu-neutralt scenarie, og et scenarie hvor omlægningen er fulgt af en afgiftssænkelse. I begge scenarier vil CO2-udledningen fra de nye biler sænkes med over 3 pct., og der vil formentlig ske en stigning i udbredelsen af nyt sikkerhedsudstyr.

- Vi mener, at vores model med det lavere provenu burde være den gyldne kompromisløsning for forhandlingspartnerne. Der vil komme betydeligt billigere biler, og det vil blive de mest miljørigtige og sikre af slagsen. Det burde være lige til at gå til, siger Gunni Mikkelsen.

En af branchens grunde til, at de ønsker en teknisk afgift er, at de administrative byrder vil minimeres, og vi vil ifølge branchen få et mere retfærdigt skattesystem.

Ser udfordringer
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) fortalte mandag til Berlingske, at han ser 'voldsomme udfordringer' ved en teknisk baseret afgift.

- Det er også min kedelige pligt at sige, at billedet af, at man med en snuptagsløsning kan omlægge vores registreringsafgift til en teknisk afgift, så alle bliver glade, er et fortegnet og forkert billede, siger Karsten Lauritzen til Berlingske.

- Hvis man laver den tekniske afgift, så ryger man ind i den udfordring, at nogle biler bliver billigere. Det er selvfølgelig dem, som bilimportørerne hiver frem, lyder det fra Karsten Lauritzen.

Hvilke biler det er, kan du se herunder.

Bilpriser ved omlægning til teknisk afgift med lavere provenu:

- En VW UP! bliver ca. 5.000 kr. billigere

- En Mazda 6 bliver ca. 50.000 kr. billigere

- En VW Golf bliver ca. 50.000 kr. billigere

Se også: Midt i forhandlinger om bilpriser: Danskerne køber færre biler

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen