Billigere biler får ikke konsekvenser for miljøet

Der vil blive solgt større biler. Men samlet bilsalg vil være uændret, vurderer regeringen om nye afgifter

Der vil ikke blive solgt flere biler - men de vil være større - efter den nye registreringsafgift sætter ind. Foto: /ritzau/Tariq Mikkel Khan
Der vil ikke blive solgt flere biler - men de vil være større - efter den nye registreringsafgift sætter ind. Foto: /ritzau/Tariq Mikkel Khan

Det vil ikke have nævneværdige miljømæssige konsekvenser at sænke registreringsafgifterne på biler.

Det vurderer regeringen i det lovforslag, der blev fremsat tirsdag, og som betyder, at en lang række biler er blevet billigere at købe.

CO2-udledningen fra vejtransporten skønnes med betydelig usikkerhed at blive forøget med 1000 ton CO2. Det viser beregningerne i lovforslagets bemærkninger.

Efterhånden som ændringen slår igennem på den samlede bilpark, vil effekten blive cirka 1300 ton CO2 årligt.

- Hertil kommer, at omlægningen for varebiler tilskynder til øget energieffektivisering og må derigennem forventes at bidrage til en reduktion af CO2-udledningen, står der.

Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige konsekvenser for udledningen af skadelige stoffer, der bidrager til lokal luftforurening.

Den samlede CO2-udledning fra vejtransporten er cirka 11,4 millioner ton om året.

Biler - 28. sep. 2017 - kl. 18:10 Bilaftale vækker begejstring: - Vi redder sunde biler

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen