Anmeldelse: Verdens hurtigste dieselbil er selvfølgelig...

Vi har prøvet Porsche Panamera 4S diesel, der for tiden er den hurtigste dieselbil i verden. Det handler om design, køreegenskaber og rå muskelkraft

Den nye Porsche Panamera med monsterdiesel er en fantastisk automobil. De eksorbitante kræfter gør nærmest V8-benzinmotorerne overflødige, og dieselmotoren lyder også næsten lige så fantastisk. Foto: Christian Schacht
Den nye Porsche Panamera med monsterdiesel er en fantastisk automobil. De eksorbitante kræfter gør nærmest V8-benzinmotorerne overflødige, og dieselmotoren lyder også næsten lige så fantastisk. Foto: Christian Schacht

Porsche Panamera 4S diesel

5

Det, som man altid anså for umuligt, skete for otte år siden: Porsche lancerede sin første dieselmotor.

Dengang en forholdsvis beskeden 3,0 V6 TDI, lånt fra Audi, men de 240 hk passede dog ganske glimrende til den første generation Cayenne.

Og på trods af at en Porsche-talsmand tidligere, lidt i spøg, sagde, at grise ville kunne flyve, inden der kom en Porsche på det unævnelige brændstof, har tyskerne fortsat deres dieseloffensiv. Hele tiden er det sket med maskiner hentet på hylderne hos Audi, og det gælder også den nye Panamera, som vi tester i versionen 4S diesel med V8-motor og 422 hk.

Det er et kraftværk, der kendes fra modeller som Audi Q7 og A8, men i Porsche kan den prale af at være intet mindre end verdens hurtigste dieselbil.

Billig er den dog ikke. Prisskiltet er 2.267.500 kr., mens testbilens ekstraudstyr gør, at der løber yderligere godt 750.000 kr. på.

Se også: Måske verdens mest effektive firehjulstræk i ny Audi-SUV

Porsche Panamera 4S kan spurte til 100 km/t. på kun 4,3 sekunder og køre op til 285 km/t. Men det er ikke de klassiske paradediscipliner, som er det mest imponerende, det er i stedet det enorme drejningsmoment på 850 Nm, som er til stede ved kun 1.000 omdrejninger. I praksis gør det, at den firedørs coupé i de lave gear springer frem som en tiger. I de høje skridter den af sted som en kamel på en usædvanlig langbenet gearing.

Effektiv acceleration
Hold op, hvor kan den tage ved: Træder man speederen i bund, mases man tilbage i sædet, mens turboen hviner, og kilometerpælene flyver forbi. Omdrejningstælleren spurter mod det røde felt uden på noget tidspunkt at miste pusten. Fortsætter man med speederen i bund, når den store vogn 160 km/t. på lige godt 10 sekunder, og syv sekunder efter kører man 200 km/t.

Den elegante Panamera kan mere end blot at se godt ud. Træder man speederen i bund i fjerde eller femte gear, gør motorens jættekræfter, at man mases tilbage i sædet, mens turboen hviner, og kilometerpælene flyver forbi. Foto: Christian Schacht
Den elegante Panamera kan mere end blot at se godt ud. Træder man speederen i bund i fjerde eller femte gear, gør motorens jættekræfter, at man mases tilbage i sædet, mens turboen hviner, og kilometerpælene flyver forbi. Foto: Christian Schacht
 

Men selv om den kan accelerere, så tegnebogen bliver helt flad, når man mases tilbage i sædet, er det også bogstaveligt talt. For det er så fristende at give den store, stille motor frit løb, når der er plads forude, at den så ikke kører mere end 10 km/l, selv om det officielle gennemsnit siger 14,7 km/l. Det koster på tankstationen.

En sammenlignelig Panamera 4S med 440 hk benzinmotor kører 12,2 km/l ved blandet kørsel og er 80.000 kr. billigere.

Teknikere har også rumsteret med udstødningen, så soundtracket ikke viger tilbage for benzinudgaverne, hvis du gi’r godt med gas. Det er dog ikke noget, vi hører så meget til. Den store motor er nemlig pakket usædvanlig godt ind, og det er mestendels ren vellyd, der bliver lukket ud, kun i helt kold tilstand aner vi en smule dieseltikken.

Cockpittet er som i en 911, bare tilsat masser af luksus og komfort. Den brede skærm fungerer fremragende. Der er en fremragende ottetrins automatgearkasse som standard. Foto: Christian Schacht
Cockpittet er som i en 911, bare tilsat masser af luksus og komfort. Den brede skærm fungerer fremragende. Der er en fremragende ottetrins automatgearkasse som standard. Foto: Christian Schacht
 

Det racerinspirerede rat giver udtrykket 'velformet lille sag i stramtsiddende læder' ny mening. Grib om det, og du er i nærkontakt med mekanik af den mesterlige slags. Styringen er præcis, og der sendes masser af informationer om vejen op fra hjulene og ud til fingerspidserne. De sydtyske fartpushere har selvfølgelig også sørget for, at bæstet både kan styre og bremse.

Se også: Nu kører BMW lige op med Mercedes

Hurtig og komfortabel
Trods størrelsen med en længde på over fuldvoksne fem meter er der føling med vejen, som var vi iført balletsko. Uanset om vi taler om de lange stræk eller snoede biveje, er Panamera den ubetinget mest velkørende luksusbil, vi har prøvet.

Dyrt Ekstra-udstyr

 

Testbilen har udstyr for 750.000 kr.

Det omfatter bl.a. brunt læderindtræk til 70.000 kr., massage og ventilation i alle sæderne til 83.000 kr., en slags firehjulstyring til 40.000 kr., 21 tommer fælge til 64.000 kr. og LED-lys til 39.000 kr.

 

Firehjulstræk sikrer effektiv kraftoverførsel, styretøjet er direkte, og vejgrebet er næsten surrealistisk. Sving forceres fladt og uden mærkbar krængning, og tilliden mellem mand og maskine indfinder sig i det hele taget overraskende hurtigt. Trods størrelsen er Panamera en bil, man ifører sig som et figursyet jakkesæt.

Velskabt karrosseri
Når enden er go’, er alting som bekendt godt. Så lad os glemme diskussionen om den lidt besynderlige bagdel på den første generation Porsche Panamera og i stedet glæde os over, at den helt nye models ualmindeligt velskabte og langstrakte frontparti nu følges op af den elegant faldende taglinje med en bagende, der minder om legendariske 911 med de muskuløse bagben, der strutter opad.

Ligheden med 911 er slående bagtil, f. eks. med de karakteristiske smalle baglygter, bundet sammen af et LED-bånd, som lyser rødt, når du bremser. En kollosal forbedring i forhold til forgængerens bagende, der var mere ko end go'. Foto: Christian Schacht
Ligheden med 911 er slående bagtil, f. eks. med de karakteristiske smalle baglygter, bundet sammen af et LED-bånd, som lyser rødt, når du bremser. En kollosal forbedring i forhold til forgængerens bagende, der var mere ko end go'. Foto: Christian Schacht
 

Den nye Porsche er bare lav, bredere og mere graciøs. På samme tid distingveret som en tysk diplomat og fræk som en angriber i Bundesligaen.

Den fornemmelse holder indenfor, hvor den klassiske kantede midterkonsol og det fuldfede rat sammen med det lyse læderindtræk trækker en direkte linje fra Porsches indarbejdede dna. Og for øvrigt en finish med spitzengefühl. Nyt er en enorm farveskærm, der både er let at betjene og med højopløselig grafik.

Se også: Skrig, skrål og ægte Spyder-ånd

Panamera byder fortsat på god plads i de fire separate sæder. Stor bagklap samt foldbart splitbagsæde gør den til en superbil med praktisk sans. Mellem sæderne er midterkonsollen ført ud i et betjeningspanel til bagsædepassagererne, komplet med touch-knapper og en LCD-skærm.

Det nye flagskib har en lang række sikkerhedssystemer, som viser, hvad vi kan vente i de kommende år. Det gælder bl.a. et infrarødt kamera, der registrerer personer eller større dyr og markerer dem med farve i cockpittet, mens nye LED-forlygter, som er ekstraudstyr, markerer personer, der befinder sig uden for nærlysets rækkevidde, med et kort lysglimt. Det giver føreren mulighed for at reagere tidligere ved nattekørsel.

Altså masser af lir, men helt i mærkets ånd handler Panamera dog først og fremmest om fart, også med dieselmotor...

Dommen
En ting er, at Porsche Panamera endelig har fået det elegante design, den altid har fortjent. En anden er, at interiøret er højteknologisk og bygget i høj kvalitet. At der tilmed er god plads i kabinen, fantastiske køreegenskaber og godkendt komfort, gør ikke sagen værre. Rosinen i pølseenden er den ekstremt kraftfulde og støjsvage dieselmotor, som medvirker til, at man aldrig sidder og savner en benzinmotor.

Teknikken

Porsche Panamera 4S diesel

Pris: 2.267.500 kr. plus lev.

Testbilen: 2.992.461 kr.

Forbrug: 14,7 km/l, EU-snit

CO2 per km: 178 g

Halvårlig ejerafgift: 3.850 kr.

Motor: 4,0 V8-diesel

Hk: 422/3.850 o/min.

Nm: 850/1.000 o/min.

0-100 km/t.: 4,3 sek.

0-160 km/t.: 10,4 sek.

80-120 km/t.: 3,0 sek.

Topfart: 285 km/t.

L/B/H: 505/194/142 cm

Køreklar vægt: 2.050 kg

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
EKSTRA anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen