Kias mindste er nu klassens bedste

Den nye Kia Picanto hæver overliggeren i mikroklassen og byder på udstyr, som ellers kun findes i større biler. 100 hk turbomotor på vej

Den nye Kia Picanto holder sine mål, men den er vokset indvendig og ligner nu forfra den større Kia Rio, som har en front i samme designsnit. Foto: Kia
Den nye Kia Picanto holder sine mål, men den er vokset indvendig og ligner nu forfra den større Kia Rio, som har en front i samme designsnit. Foto: Kia

Kia Picanto 1,0 MPI Advance

5

BARCELONA (Ekstra Bladet Biler): Bare fordi, man er lille, kan man sagtens være storladen.

Det er den nye Picanto et klart eksempel på. Modellen sætter nemlig nye standarder i mikroklassen, hvor Picanto får mere plads indendørs og langt hen ad vejen opleves som en nedskaleret udgave af storebror Rio. Den er gedigen, komfortabel og støjsvag og kan fås med masser af sikkerheds- og komfort-udstyr, som ville være utænkeligt i denne størrelse for få år siden.

Tag bare den store syvtommers skærm med mulighed for Apple CarPlay/Android Auto og TomTom-navigationsanlæg, trådløs opladning af telefonen, bakkamera med ideallinje-markering, længdeforskydeligt midterarmlæn, makeupspejl med ambient teaterbelysning, opvarmeligt rat og automatisk nødbremse, der kan bremse bilen helt op til 80 km/t.

Sidstnævnte bliver standard i alle modeller herhjemme, når Picantoen lander til maj.

Det sker til priser fra 94.990 kr., hvilket betyder et farvel til skrabede basismodeller, som måske ville være en snes tusinde kr. billigere, men som altså heller ikke ville have netop elementært sikkerhedsudstyr som nødbremsen. Samtidig udgår tredørsversionen, så det kun er de femdørsi programmet.

Den lille Kia Picanto har udviklet designet fra at være underspillet til både og kraftfuld voksen i sit udtryk. Foto: Kia
Den lille Kia Picanto har udviklet designet fra at være underspillet til både og kraftfuld voksen i sit udtryk. Foto: Kia
 

Bedre udhulet
Vi tester nyheden ved verdenspremieren i Barcelona, hvor vi kører i modeller med den kendte trecylindrede 1,0-liters benzinmotor på 67 hk og den 1,25-liters motor på 84 hk.

Kia har udviklet en helt ny platform, som holder længden på 3,60 meter, men er bedre udhulet ved at skubbe hjulene længere ud i hjørnerne. Det har både givet mere plads i kabinen og skabt et større bagagerum, der nu vokser fra de klejne 200 liter til 255 liter.

Se også: Klassikeren bliver mere maskulin

Ved testen kunne vi dog konstatere, at du bliver udfordret af en umådeligt dyb brønd og dermed høj læssekant, som godt nok kan afbødes ved at hive dobbeltbunden op, som altså opdeler bagagerummet.

Men lad os hoppe ind i bilen og først på bagsædet. Pladsen heromme er rimelig, både hvad angår højde og benplads, klassen taget i betragtning, så to voksne eller tre børn kan godt sidde uanstrengt. Rattet kan dog desværre stadig kun justeres op/ned og ikke frem/tilbage.

Syv tommer skærm er ekstraudstyr, og den har indbygget Apple Carplay og Android Auto. Foto: Kia
Syv tommer skærm er ekstraudstyr, og den har indbygget Apple Carplay og Android Auto. Foto: Kia
 

Godt pakket ind
Vi har udsigt til et helt nyt instrumentbord med centrale betjeningsgreb og den såkaldte 'flydende skærm' på syv tommer tronende over instrumentbordet. Den er dog ikke standard, men vil kunne tilkøbes i en pakke til en halv snes tusinde kr., som også omfatter bl.a. TomTom-navigation.

Se også: Pris og plads lokker i ny Fiat

Vi kører først med den mindste motor på 67 hk, som ventes at blive den mest solgte herhjemme. En motor, som er pakket umådeligt godt ind. Ingeniørerne har arbejdet med hjulophæng og den langsliggende krængning i den nye undervogn, som på vejen holder bilen i et stabilt og fast greb, men samtidig nænsomt glatter ujævnheder komfortabelt ud på vejene.

Bagagerummet er vokset med 55 liter til 255 af slagsen så det nu er det største i klassen. Foto: Kia
Bagagerummet er vokset med 55 liter til 255 af slagsen så det nu er det største i klassen. Foto: Kia
 

Den trebenede motor har stadig en fræsende charme, så den på byens indfaldsveje lægger fra land som en rask ulveunge på tur.

Men ved overhalinger på motorvej har den med sit moment på 96 Nm, der topper ved 3.500 omdr., stadig sine begrænsninger, og den taber hurtigt pusten. Her er der mere kraftoverskud i den 84 hk motor med et moment på 122 Nm ved 4.000 omdr., der er mere kedelig i bytrafik, men giver et mere flydende flow gennem byen og har kræfterne på de lange distancer.

Se også: Lækker bil med et par leverpletter

Oven i hatten spiller Kia ud med en række udstyrspakker, der omfatter en sportslig GT-Line, mens der også lander en friluftsversion med større frihøjde og sorte skærmkanter. Mikroklassen har i sandhed fået meget mere spændvidde.

Ekstra Bladet Biler var inviteret til Barcelona af Kia.

Specifikationer

Kia Picanto 1,0 MPI Advance

Pris: 114.990 kr. plus levering

Forbrug: 25,0 - 25,6 km/l

CO2 per km: 89-90 g

Grøn ejerafgift: 310 kr. halvårligt

Motor: trecylindret benzinmotor på 1,0 liter

Ydelse: 67 hk omdr.

Moment: 96 Nm/3.500 omdr.

Topfart: 161 km/t.

0-100 km/t: 14,3 sek.

L/B/H: 3,60/1,60/1,49 meter

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Pernille Holbølll
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen