Klassikeren er fortsat den mest helstøbte

Volkswagen Golf er den bedste allroundbil i klassen og slet ikke så dyr længere

Faceliftet er begrænset udvendigt, men teknisk er det blevet til en stribe små forbedringer. Foto: Ebbe Sommerlund
Faceliftet er begrænset udvendigt, men teknisk er det blevet til en stribe små forbedringer. Foto: Ebbe Sommerlund

VW Golf 1,4 TSI Comfortline

6

Om det er fodbold, oktoberfest eller bilproduktion, går de til den, vore tyske naboer.

Det gælder også i bilernes verden. Volkswagen Golf er så fremragende, at man må spørge sig selv, om en mellemklassebil overhovedet kan blive bedre. Siden den seneste model på markedet, har den nærmest vundet alle de gruppetest, den er stillet op til.

Til testen har vi indskrevet den mest solgte version, en 1,4 tsi Comfortline med den stærke og økonomiske 125 hk motor til 263.995 kr. plus levering. Det er faktisk en yderst konkurrencedygtig pris, og VW har da også sænket prisen på Golf betydeligt de seneste år, og faktisk kan du få en Golf fra 209.995 kr. med hæderligt udstyr.

Tidløse linjer er med til at gøre Golf til et ikon blandt mere flygtigt designede konkurrenter, hævder VW, og vi er tilbøjelige til at give dem ret.

I virkeligheden har Golf kun en rigtig ulempe her i testen, og det er, at der til efteråret kommer en helt ny 1,5 motor med 130 hk, som er endnu mere økonomisk.

De fleste vil finde sig til rette med alufælge, multifunktionslæderrat, adaptiv fartpilot og komfortsæder, der er standard i Comfortline.

En avanceret nødbremse er standard i alle modeller, den bremser også for fodgængere og fungerer helt op til 80 km/t.

Først og fremmest er der også god plads i kabinen til lange ben, men også rejsende med højt hår har det godt på bagsædet.

For slet ikke at tale om foran, hvor man til tider føler, at Golf er en halv klasse større og dermed også mere behagelig end de fleste andre i klassen.

Der er storartet overblik fra kabinen hele kompasset rundt, og inde på de velvoksne forsæder er der rigtig rart at være.

Foran rattet stråler det overskuelige og enkle instrumentbræt af førsteklasses knirkefri materialer. Den sorte plast er blød og lækker at røre ved.

Kabinen er måske ikke det mest interessante sted at være, men otte tommer skærm er standard. Foto: Ebbe Sommerlund
Kabinen er måske ikke det mest interessante sted at være, men otte tommer skærm er standard. Foto: Ebbe Sommerlund
 

Vellykket kompromis
Det er dog især køreoplevelsen, som imponerer.

Her er det mest vellykkede kompromis mellem komfort og sport, og ganske små håndledsbevægelser på rattet får folkevognen til at sno sig som en snog mellem ujævnhederne.

Kør så ud på motorvejen, hvor fjedrene glatter bedst ud, og støjniveauet er det laveste. Motorstøj er der heller ikke meget af, og så næsten det allerbedste: Golf er bare så let at betjene og køre, at man lynhurtigt føler sig hjemme.

Fornemmelsen holder bag rattet, hvor designet er omtrent lige så kedeligt som bilen udvendigt, men alting smækker, klikker og drejer en smule bedre i VW, og man føler sig omgående hjemme bag rattet.

Med en høj siddestilling i faste sæder er ergonomien noget nær det allerhøjeste niveau på markedet.

Golfen er knap så underholdende at køre i som Honda Civic, men befinder sig på et højt niveau. Den klarer alt fra hullede biveje til kuperede motorveje med glubende appetit.

Hurtigt ind i svingene, neutral i kurver. Mekanikken spiller også dygtigt med: gearskift, som er korte og kontante, koblingen er let og præcis, og motoren er villig og veloplagt.

Se også: Plads og teknik i højsædet, men pas på prisen

Dommen
VW Golf er så vellykket en bil, at man må spørge sig selv, om det kan gøres bedre af andre i klassen.

Svaret er nej, for bilen har ingen reelle svagheder.

Den er velbygget, kører let og godt, motoren er effektiv, undervognen gør den komfortabel og Golf er støjsvag.

Når prisen samtidig nærmest er faldet, så den dermed ikke længere er dyrere end mange af de øvrige biler i klassen, giver vi den sjældne karakter: seks stjerner.

Specifikationer

VW Golf 1,4 TSI Comfortline

Pris: 263.995 kr. plus lev.

Golf fra: 209.995 kr.

Forbrug: 19,2 km/ l

Grøn ejerafg.: 600 kr. halvårl.

CO2 per km: 120 g

Motor: 1,4 benzinmotor med fire cylindre og turbo

0-100 km/ t.: 9,1 sek.

Topfart: 204 km/ t.

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen