Klassiske Fiesta breder sig ud, men mangler sikkerhedsudstyr

Ford Fiesta er fremover en række biler. Volumenmodellerne er blevet mere komfortable og i alle modeller kan du få lækker dansk lyd til en rimelig penge

Mere voksen. Ford Fiesta er klar til september med nyt design og mange muligheder for ekstraudstyr. Foto: Ford
Mere voksen. Ford Fiesta er klar til september med nyt design og mange muligheder for ekstraudstyr. Foto: Ford

Ford Fiesta 1,0 Ecoboost ST-line

4

Valencia (Ekstra Bladet Biler): Mere komfortabel, knap så sprudlende, hverken i formgivning eller køreoplevelse. Med andre ord: Ford Fiesta er blevet mere voksen og er klar til at dyste med den stribe af nye biler, som klassen rummer.

Inden for det seneste halve år er B-klassen, som Fiesta tilhører, blevet fyldt op med spritnye modeller. Det er blandt andet Kia Rio, Nissan Micra og Seat Ibiza, og inden længe er der også en ny VW Polo.

Der er med andre ord lagt op til knivskarp konkurrence, hvilket er godt for forbrugerne.

Ford har genbrugt undervognen fra den gamle Fiesta, det betyder fortsat gode køregenskaber, men også lidt kneben plads på bagsædet. Foto: Ford
Ford har genbrugt undervognen fra den gamle Fiesta, det betyder fortsat gode køregenskaber, men også lidt kneben plads på bagsædet. Foto: Ford
 

Lidt mere buttet
Fiesta er vokset lidt i højden og blevet lidt længere. Formsproget er en blød videreudvikling af det, vi kender fra den nuværende generation, men totalt ser bilen noget større ud. Mere voksen og buttet og så kommer bilen noget usædvanligt både som 3- og 5-dørs. Godt nok fås en 3-dørs udelukkende i Danmark som laveste Trend-version.

Kigger man rent teknisk på Fiesta, er der tale om et kraftigt genbrug af den nuværende platform, der kaldes Global B platform, hvilket blandt andet kan opleves ved, at benzindækslet sidder i venstre side.

Præsentationen af Fiesta sker på plan spansk asfalt, og der er ikke mulighed for at prøve de mindste motorer, der ellers er nye i forhold til de turboløse motorer, der sidder i den nuværende Fiesta.

Se også: Klassikeren er fortsat den mest helstøbte

Vi begynder derfor med en 5-dørs Fiesta Titanium med turbomotor.

Ford har vundet stribevis af priser for netop denne 3-cylindrede maskine, der trækker tyst og uden vibrationer. Den passer godt til bilen, der med denne maskine opleves uhyre harmonisk.

Allerede efter de første kilometer står det klart, at bilen opleves som mere komfortabel på vejen.

Den fjedrer blødt og venligt og har smidt lidt af den helt glade kørestil, som forgængeren besad.

Det skal Ford ikke høre et ondt ord for, idet de har lyttet til kunderne verden over, og her aner ingeniørerne en rød tråd, der viser, at Fiesta-kunderne efterspørger mere komfort i affjedringen.

Det stemmer meget godt overens med eksempelvis danske veje, der er i en dårligere og dårligere vedligeholdelsesstand. Så tak for det, Ford.

Vil man have mere dynamik, kan man blot vælge Ford Fiesta ST-line, der har en ændret opsætning af fjedre og dæmpere i en sportsundervogn.

Den er mere direkte i kørestilen og har også let ændret design.

Heller ikke i bagagerummet er rummeligheden særligt imponerende. Foto: Ford
Heller ikke i bagagerummet er rummeligheden særligt imponerende. Foto: Ford
 

Dansk lyd
Den nye Fiesta er første Ford med B&O Play, og lydanlægget er med 10 højttalere og 675 watt. Målet har været at skabe en god klar lyd til en fornuftig pris. Samme opgave har ingeniørerne hos Bose været på, da de til den ny Nissan Micra skulle skabe et lignende anlæg.

For at fejre samarbejdet med B&O Play er der i Danmark mulighed for at købe en speciel Fiesta Titanium B&O Play edition fra 175.000 kr. Med bilen følger et sæt B&O Play H7 Headphones, og merprisen er blot 7.800 kr. i forhold til Fiesta Titanium.

Alle biler får selvfølgelig det helt nye interiør, men den store farveskærm på otte tommer, der troner i midten og har mulighed for Apple CarPlay og Android Auto, bliver ikke standard. Foto: Ford
Alle biler får selvfølgelig det helt nye interiør, men den store farveskærm på otte tommer, der troner i midten og har mulighed for Apple CarPlay og Android Auto, bliver ikke standard. Foto: Ford
 

Ny opbygning
Basisbilen hedder forsat Trend, og der skal lægges 12.000 kr., hvis man vil have en Titanium, der blandt andet har en større skærm og Fords Sync 3 multimediesystem. Det virker intuitivt og taler dansk.

Hvis man hellere vil have den sportslige ST-Line, er prisen ekstra 20.000 kr. fra Trend. ST’eren har en mere sportslig udstråling takket være et kit med små spoilere og andre forsæder.

Konkurrencen på pris er hård i klassen, og de mange sikkerhedssystemer til Fiesta er derfor lagt i pakker. Mindste pakke til 6.290 kr. er med nødbremse og adaptiv fartpilot, mens man for 8.450 kr. desuden får skiltegenkendelse, Cross Traffic alert og information om biler i den blinke vinkel.

Fords nødbremse er af den avancerede slags, der benytter både kamera og radar, hvilket betyder, at den kan se både biler og fodgængere også i mørke. Men det er synd og skam, at systemet ikke er standard.

Fiesta i udgaverne Trend og Titanium er på gaden i begyndelsen af september, lidt senere følger ST-Line og Vignale.

Billigste Trend model med tre døre koster fra 130.000 kr., men skal man have en Fiesta Titanium med eksempelvis 100 hestekræfter koster bilen ca. 170.000 kr.

Avisen var inviteret til Valencia af Ford.

Ford Fiesta 1,0 Ecoboost ST-line

Pris: 192.370 kr.

Forbrug: 22,2 km/l

CO2 per km: 102 g

Motor: 1,0 benzinmotor med tre cylindre og turbo

Hk: 140 hk ved 6.000 o/ min.

Moment: 180 Nm fra 1.500 o/ min.

0-100 km/ t: 9 sek.

Topfart: 202 km/ t.

Mål (L/ B/ H): 407/ 174/ 147 cm

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen