Ny Audi til de, der ikke orker en SUV

Audi A4 Allroad dækker nærmest alle behov for fremkommelighed og komfort. Men til en høj pris

Den nye Audi A4 Allroad er bilen til dem, der har lyst til at signalere storbycowboy eller har en ødegård i Sverige, for selvfølgelig er der firehjulstræk, men også hævet frihøjde og et barsk udseende med beskyttelsesskjold og store fenderlister, som beskytter vognen, hvis den kommer uden for alfarvej. Foto: Christian Schacht
Den nye Audi A4 Allroad er bilen til dem, der har lyst til at signalere storbycowboy eller har en ødegård i Sverige, for selvfølgelig er der firehjulstræk, men også hævet frihøjde og et barsk udseende med beskyttelsesskjold og store fenderlister, som beskytter vognen, hvis den kommer uden for alfarvej. Foto: Christian Schacht

Audi A4 allroad TDI

4

Han bliver helt stresset, når skovturens dybe, stille ro sænker sig omkring ham. Så skal der partout ske noget andet.

Han klatrer halvt op i træerne og tjekker udsigten, roder efter biller med skosnuden, piller barken af en kæp og stikker den i en myretue. Vi er sikkert mange, der kender sådan en type.

Audi A4 Allroad vil gerne ligne en bil til sådan en maniker, og med firehjulstræk spæner den af sted som harer på en markvej. Egentlig er det dog ganske simpelt: Man tager en ordinær A4 Quattro Avant og hæver den i fjedrene, så den bedre kan skræve over sten og rødder.

Se også: Honda bringer Civic tilbage på skinner

Front- og bagparti samt det nederste af siderne er pakket ind i slagfast sort plast, og hen over hjulene er monteret skærmforøgere i samme materiale. Dels giver det bilen det nødvendige rå look, dels er det pokkers praktisk, hvis man agter sig lidt ud i naturen, som jo burde være hele formålet.

Samtidig ligner tyskeren lige pludselig en trendy stationcar og alt andet end det ry som et kørende symbol på snusfornuft, vi ellers kender Audi for.

Der er ekstraudstyr som bl. a. den store farveskærm og de digitale instrumenter. Foto: Christian Schacht
Der er ekstraudstyr som bl. a. den store farveskærm og de digitale instrumenter. Foto: Christian Schacht
 

Alternativt kan vi betragte A4 Allroad som et alternativ til dem, der nægter at sætte sig op i den højere Q5, som er på vej i ny version, der koster omtrent 25.000 kr. mere.

Vi tester A4 Allroad i den mest optimale konfiguration, nemlig med den fremragende 2,0 TDI, som med 190 hk og automatgear med dobbelt kobling passer perfekt til den nye stationcar. Det er en bil til 679.717 kr. plus leveringsomkostninger, men som med testbilens udstyrsliste ryger op i 936.440 kr. Den beskatningsmæssige værdi ved erhvervsleasing oplyser Audi desværre ikke.

Firehjulstrækket fordeler selv trækkraften mellem de forreste og bageste hjul.

Køredynamiksystemet drive select er standard i Allroad og udbygget, som foruden de klassiske indstillinger som comfort, auto, dynamic, efficiency og individual også indeholder funktionen offroad til kørsel uden for asfalterede veje. I praksis skal der vældig meget til, før Audien må give op.

Se også: Elektronik gør Toyota lidt sjovere

Høj komfort
Ud over designet er maskinen også en af chokoladesiderne, for mage til langturslokomotiv skal man lede længe efter. Ikke en lyd undslipper det effektivt isolerede motorrum. Og man er hurtigt oppe i fart: Bare Audien ruller, står hestene i kø for at komme ud af stalden. Dieselmotoren er ganske enkelt en af de bedste firecylindrede af typen lige nu.

Bagagerummet lider ikke under firehjulstrækket og rummer respektable 505 liter. Foto: Christian Schacht
Bagagerummet lider ikke under firehjulstrækket og rummer respektable 505 liter. Foto: Christian Schacht
 

Maskineriet er som nævnt koblet til en syv-trins automatgearkasse med dobbelt kobling og beviser endnu en gang, at dobbeltkobling og automatik er en uovervindelig kombination.

Rigtig sjovt er det imidlertid ikke, til gengæld er affjedringen fremragende. På landevejen kører den som enhver anden A4.

Men en Allroad er med statsgaranti mere sporsikker over Storebæltsbroen. I en stiv vinterkuling, hvor de øvrige trafikanter siksakkede over broen, kørte vi snorlige og bemærkede dårligt, at vinden rev i vognen.

Men man føler sig også lidt indeklemt, især hvis man har lange ben og sidder på bagsædet.

Men det vil friluftstypen være helt ligeglad med. Han vil styrte ud for at hente en favnfuld brændestykker at kaste til måls med og vil være godt hjulpet med den tyske stationcar. Det er dog værd at bemærke, at han også skal have behovet, for en Allroad løber hurtigt op i pris.

Se også: Den moralske vinder udfordrer Årets Bil

Dommen
Hvis du ikke er til en højere Audi Q5, er en A4 Allroad oplagt. Den kører særdeles komfortabelt og kommer frem de fleste stedet. Kører du på skiferie, er bilen også lettere at få bakset en skiboks på op.

Foto: Christian Schacht
Foto: Christian Schacht
 

Teknikken

Audi A4 allroad TDI

Pris: 670.042 kr. plus lev.

Testbilen: 936.440 kr.

Forbrug: 20,4 km/l, EU-snit

CO2 per km: 128 g

Motor: 2,0 dieselmotor

HK: 190/3.800 o/min.

Nm: 400/1.750 o/min.

Topfart: 220 km/t.

0-100 km/t.: 7,8 sek.

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Pernille Holbøll
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen