Ny Hyundai i30 går efter klassemesteren

Overliggeren løftes hos Hyundai med den nye i30, der er et stærkt kort i Golf-klassen. Modellen byder på god kvalitet og højt komfortniveau, men den er ikke er helt oppe at ringe

Spændende er den ikke, den nye Hyundai i30, der er en mellemting mellem en Opel Astra og VW Golf rent designmæssigt. Der er dog tale om en yderst behagelig bil med meget sikkerhedsudstyr med ombord. Foto: Ebbe Sommerlund
Spændende er den ikke, den nye Hyundai i30, der er en mellemting mellem en Opel Astra og VW Golf rent designmæssigt. Der er dog tale om en yderst behagelig bil med meget sikkerhedsudstyr med ombord. Foto: Ebbe Sommerlund

Hyundai i30 1,0 T 120 hk Premium

3

Den seneste Hyundai i30 kan gå en runde med de bedste konkurrenter fra Europa uden at blive tabt bag en golfvogn. Designet vinder ingen priser for hverken opfindsomhed eller nytækning, for i30 minder nærmest om en mellemting mellem Opel Astra, Peugeot 308 og VW Golf. Men den er pæn og nydelig.

Vi tester den særdeles veludstyrede i30 1,0 T 120 hk Premium til 269.995 kr., men du kan få samme motor i en basismodel fra kun 199.995 kr. og med aircondition, men ikke så meget mere.

Den yderst velfungerende skærm på otte tommer er standard fra udstyrsniveauet Trend, der starter ved 239.995 kr.

Fin kabine
I kabinen har i30 fået et kæmpe løft - især på layoutet af instrumentbordet, hvor knapper og reguleringer i højere grad er anbragt vand-ret frem for lodret, som man ellers ser det på biler fra Østen. Det ser mere eksklusivt ud.

Interiøret er moderne, solidt, og især den store skærm er let at betjene. Der er masser af udstyr med ombord. Foto: Ebbe Sommerlund
Interiøret er moderne, solidt, og især den store skærm er let at betjene. Der er masser af udstyr med ombord. Foto: Ebbe Sommerlund
 

Affjedringen er meget komfortorienteret. I30 er ikke sat i verden for at slå omgangsrekorder i rundkørsler, men derimod for at suge ujævnheder op og gøre din køretur behagelig.

Og det er den. Faktisk er koreaneren en af de mest komfortable.

Den er til gengæld på ingen måde underholdende at køre, faktisk lidt kedelig, ikke mindst fordi en høj vægt og en lidt brystsvag motor gør accelerationen ved lave omdrejninger svag.

Merprisen for en 1,4-liters motor med 140 hk er 20.000 kr. dyrere, så her kan man overveje at spare lidt på udstyret til gengæld for en ordentlig motor.

Vi tester i30 med en ny benzinmotor med 120 hk, som har det lidt svært med en ganske tung bil. Foto: Ebbe Sommerlund
Vi tester i30 med en ny benzinmotor med 120 hk, som har det lidt svært med en ganske tung bil. Foto: Ebbe Sommerlund
 

Støjsvag
Lydkomforten er til gengæld god, umiddelbart er i30 mere støjsvag end de fleste af konkurrenterne og selvfølgelig med de fem års garanti.

Testbilens udstyr er meget omfattende: Her er der navigation, full LED-lys og bakkamera, mens alle i30 bl. a. har automatisk nødbremse som standard, som dog ikke reagerer på fodgængere.

I kabinen er der fint med plads både foran og på bagsædet, mens bagagerummet med 400 liter også ligger i den pæne ende, og den endnu mere rummelige stationcar har premiere hos forhandlerne nu.

Specifikationer

Hyundai i30 1,0 T 120 hk Premium

Pris: 269.995 kr. plus lev.

I30: fra 199.995 kr.

Forbrug: 20,0 km/ l

CO2 per km: 120 g

Motor: 1,0 benzinmotor med tre cylindre og turbo

Hk: 120/ 6.000 o/ min.

Nm: 170/ 1.500 o/ min.

Topfart: 190 km/ t.

0-100 km/ t.: 11,1 sek.

L/B/H: 4,34/1,80/1,46 cm

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen