Opel satser på store oplevelser i firmaklassen

Den nye Opel Insignia er så stor og luksuriøs, at den klart distancerer sig fra forgængeren

Mere plads og pondus, mindre tryk på badevægten og masser af ny teknologi. Det er opskriften for den nye Insignia, som vi har prøvet. Foto: Opel
Mere plads og pondus, mindre tryk på badevægten og masser af ny teknologi. Det er opskriften for den nye Insignia, som vi har prøvet. Foto: Opel

Rüsselsheim (Ekstra Bladet Biler): For Opel-fans var den første generation Insignia, der kom i november 2008, et chok. Der var nærmest tale om en frækt designet firmabil, der fik Vectra til at ligne en olding.

Men otte et halvt år er en menneskealder, når det gælder biler. Køberne forlanger forandring og har i stigende grad sadlet om til premium-mærker som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse.Derfor satser Opel på at gøre sig til over for de lidt finere mærker med den helt nye Insignia, som vi har kørt under den internationale præsentation i hjembyen.

Priserne starter ved 320.000 kr., mens de mere relevante beskatningsmæssige værdier ved erhvervsleasing begynder fra 270.000 kr.

Se også: Kias mindste er nu klassens bedste

Vellykket design
Fronten er mere klassisk Opel, men strammet op, mens bagenden næsten skiller sig mere ud og understreger Insignias coupé-form.

Den femdørs hatchback, kaldet Grand Sport, er med sine 4,90 meter kun få centimeter kortere end en BMW 5-serie, som er en klasse større end den firmabilklasse, Insignia normalt bevæger sig i. Mellem akslerne er modellen vokset med 9,2 centimeter, og det er med til at give virkelig gode pladsforhold i kabinen, især til lange ben, knap så meget til høje bagsædepassagerer, der lider lidt under coupé-formen.

Se også: Pris og plads lokker i ny Fiat

Mest til komfort
Trods sin massive størrelse har Insignia tabt sig markant og trykker helt op til 175 kg mindre på vægten, så man kan vel forvente et mindre køremæssigt mirakel... eller? Lad os slå det fast med det samme: Opel Insignia er fortsat en bil, der slår mest ud på komfortskalaen og ikke så meget på dynamik.

Se også: Her er Opels nye høje bil

Vi starter testen i en af de forventet mest populære modeller i Danmark, en 170 hk diesel, som starter ganske støjsvagt op. Den manuelle gearkasse skifter præcist og letgående, men gearvælger og midterarmlæn er placeret så højt, at gearskift aldrig bliver til den fornøjelse, det er i flere af konkurrenterne.

Men flere og flere vælger automatgear i denne klasse, og det vil vi klart anbefale til Insignia. Under alle omstændigheder er der godt med kræfter til overhalinger, uden at bilen på noget tidspunkt virker hurtig. Den er et dydsmønster, når det gælder komfort.

Ekstra Bladet Biler var inviteret til Tyskland af Opel.

Specifikationer

Opel Insignia 2,0 Diesel 170 Innovation

Pris: 440.000 kr.

Insignia fra: 320.000 kr.

Beskatningsmæssig værdi: Kendes ikke

Motor: 2,0 turbo diesel HK: 170 hk Nm: 400 Nm/ 1.750-2.500 omdr./ min.

Forbrug: 19,2 km/ l.

0-100 km/ t.: 8,7 sek.

Topfart: 226 km/ t.

Længde: 4,90 meter

Bredde: 1,86 meter

Højde: 1,46 meter.

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen