Solid Yaris får til gården og gaden

Toyota Yaris har fået et gennemgribende facelift, som forfiner den rummelige minibil, men designerne har næsten været for ivrige med at skabe afstand til ophavet

Den kraftigt faceliftede Toyota Yaris kan kendes på en front med 'katamaran-design, som mærkets europæiske designafdeling beskriver det. Foto: Christian Schacht
Den kraftigt faceliftede Toyota Yaris kan kendes på en front med 'katamaran-design, som mærkets europæiske designafdeling beskriver det. Foto: Christian Schacht

Toyota Yaris 1.5 VVT-iE T2 Premium

3

Du kender sikkert historier om aldrende filmstjerner, som pumper sig med stigende mængder Botox for at holde stilen, og hvor resultatet kan falde ud til flere sider. Sådan går det også i bilverdenen - hvor det ligesom i Hollywood heller ikke er ukendt at få opgraderet forlygterne.

Det har vi set på Fiat Punto, der i sin grundform repræsenterer enkelt og smukt italiensk industridesign, men efter utallige facelifts er langt fra udgangspunktet.

Det samme er ved at ske for den ellers stilrene Toyota Yaris, der efter seks år på banen og et midtvejsfacelift nu får et gennemgribende facelift, som omfatter 900 punkter.

Den er nemlig især bagtil kommet til at se noget overlæsset ud efter opgraderingerne, der ellers gør en solid og velkørende bil endnu bedre. De indre værdier har der nemlig aldrig været noget i vejen med i Yaris, der især som hybrid er blevet et regulært danskerhit. Vi tester dog her modellen med den nye 1,5 liters benzinmotor på 111 hk og mellemudstyret T2 Premium til en pris af 176.990 kr. plus levering.

Men du kan få en tredørs Yaris med grundudstyret, T1, og den mindste 69 hk motor til godt 116.000 kr. plus levering. Modellerne har som standard Toyota Safety Sense-pakken, der omfatter vognbanealarm, automatisk op-og nedblænding samt automatisk nødbremse, der virker op til 80 km/t.

Se også: Pris og plads lokker i ny Fiat

Plusser og minusser
Mens de fleste andre bilfabrikker har lanceret nye turbo-benzinmotorer, holder Toyota fast i sugemotorprincippet, hvor der nu er kommet lidt mere motorvolumen, flere hk og lavere forbrug i forhold til den oprindelige 1,33 liters motor, hvor den nye på papiret klarer 20,8 km/l.

Den har et moment på 136 Nm ved 4.400 omdrejninger og dermed lidt mere bundtræk end forgængeren, men leverer stadig ikke varen så flydende og elastisk som de nye downsizede turbobenzinmotorer.

Til gengæld har 1,5 liters motoren et overtag i bytrafikken, hvor du undgår, at bilen falder ned i et hul, når turboen ikke arbejder og dermed slet ingen trækkraft har, og du ikke skal arbejde så meget med gearene. Det er også et velkendt fænomen, at de små downsizede turbomotorer bliver tørstige ved motorvejsfart, her har den større motor en fordel.

Inden døre er der højt til loftet og en fornemmelse af at køre mini-MPV. Kvalitet og finish er på et pænt niveau. Foto: Christian Schacht
Inden døre er der højt til loftet og en fornemmelse af at køre mini-MPV. Kvalitet og finish er på et pænt niveau. Foto: Christian Schacht

Se også: Anmeldelse: Klassisk minibil har gennemgået en revolution

Motorstøj
Til gengæld larmer motoren meget under acceleration, og det er underligt, når Toyota har arbejdet intenst med at pakke motorerne i hybridmodellerne, som kan gå højt op i omdrejninger, pænt ind.

Ifølge fabrikken omfatter faceliftet ellers også en bedre støjdæmpning, men det holder dog ved normal kørsel, hvor kabinen er pænt tyst.

Med sin høje, regulære form er Yaris en slags mini-MPV, hvor du oplever, at bilen er bygget op omkring dig. Det gør den meget regulær at sætte sig ind i og befinde sig bag rattet af.

Finish og kvalitetsoplevelsen i bilen er på et pænt niveau med lækker, blød plast og kontakter, der er rare at røre ved, mens brugervenligheden er god med store, letlæselige instrumenter. Infotainment-systemet, Toyota Touch 2, virker dog noget antikveret.

Den syv tommers skærm er lille efter dagens forhold, mens grafikken er gnidret og gammeldags, og trykbetjeningen virker langsomt.

Yaris er ændret på 900 punkter og har bl.a. fået nye og mere tydelige, men også markante baglygter. Det kan diskuteres, om de klæder bilens oprindelige design. Foto: Christian Schacht
Yaris er ændret på 900 punkter og har bl.a. fået nye og mere tydelige, men også markante baglygter. Det kan diskuteres, om de klæder bilens oprindelige design. Foto: Christian Schacht
 

Lille lounge
Fabrikken peger også på skarpere styretøj og bedre komfort som forbedringer.

Det holder. Yaris er ingen sportsvogn og heller ikke sjov at køre, men betjeningen virker, som den skal, hvor også et let betjent gearskifte trækker op. Når det er sagt, er Toyota Yaris det sikre, solide valg. Det er ikke tilfældigt, at seniorer og kommunernes hjemmehjælpere er faldet for bilens kvaliteter.

Det vil de fortsat, for bilen er forfinet med opgraderingerne. Især hybridversionerne nød godt af de seneste afgiftsnedsættelser, hvor den billigste nu starter fra 170.000 kr. Til den pris får du også en slags automatgear med samt et teoretisk forbrug på 30,3 km/l, og hybriden er da også det stærkeste kort i Yaris-familien.

I et år med så stærke, helt nyudviklede biler som VW Polo og Ford Fiesta trykker alderen dog på Yaris. Men det er stadig en bil med mange kvaliteter - trods overivrige designere.

Specifikationer

Toyota Yaris 1.5 VVT-iE T2 Premium

Pris: 176.990 kr.

Grøn ejerafgift: 310 kr.

CO2 per km: 109 g

Brændstofforbrug: 20,8 km/ l (EU-norm)

Motor: Firecylindret motor på 1,5 liter

Effekt: 111 hk

Ydelse: 136 Nm/ 4.400 omdr.

Acceleration: 11,0 sek.

Topfart: 175 km/ t

L/ B/ H: 3,95/ 1,70/ 1,51 meter

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen