Brug sommervarmen til at rustsikre din bil

Tør og varmt vejr er den optimale anledning til at rustsikre din bil

Det danske klima inviterer til rust i bilers undervogne. Sørg for at være på forkant med beskyttelsen, lyder rådene. Foto: Dinitrol
Det danske klima inviterer til rust i bilers undervogne. Sørg for at være på forkant med beskyttelsen, lyder rådene. Foto: Dinitrol

Det danske vejr er ofte ganske lunefuldt, og store dele af året kan det være ganske hårdt ved de kære biler.

Fugtigt og koldt vejr danner et ideelt miljø for rust, og derfor ved danske bilejere oftest godt, at det er en god idé at rustbeskytte deres biler, så de er modstandsdygtige over for rusten.

Men ikke alle er klar over, hvornår det giver bedst mening at rustbeskytte bilerne.

- Om sommeren er klimaet ideelt til at pleje bilen, fordi luften både er mere tør og varm end resten af året, og den hæfter sig mere effektivt til metaloverflader og sætter sig som et rustforebyggende lag, inden bilens undervogn og hjulkasserne udsættes for regn, salt, skidt og køligere temperaturer, som det f.eks. er tilfældet sidst på efteråret og det tidlige forår, siger Jan Helbo fra Teknologisk Insitut.

Samtidig understreger han, at man altid skal sørge for at rustbeskytte en ny bil med det samme.

- En ny bil bør rustbehandles så hurtigt som muligt, uanset årstiden, og biler, som tidligere er blevet rustbehandlet, bør efterbehandles for at bibeholde den rustbeskyttende effekt. Men miljøet og dermed årstiden spiller faktisk en rolle for at give rustbeskyttelsen optimale muligheder for at komme effektivt ind imellem pladeoverlæg, ved svejsninger og de mange samlinger, som bilen er bygget op omkring, siger han.

Se også: Bilister glemmer vigtig del inden kør-selv-ferien: Bilen bliver mindre sikker

Bedre at være på forkant
- Alle biler har behov for rustbeskyttelse, og det gælder især på dansk terræn. Og for folk, der bor langs de danske kyster, er bilerne faktisk ekstra udsatte for rustangreb grundet det høje saltindhold i luften, som stammer fra havet, siger Mogens Vestergaard Hansen, Teknisk Chef i Dinitrol.

Særligt den høje luftfugtighed er farlig for bilens undervogn i hulrummet mellem plastplade og metal.

- Rustangreb nedbryder bilens karrosseri og nedsætter levetiden på mekaniske dele. Når først rusten har taget fat, er den strengt taget umulig at slippe af med og en meget dyr fornøjelse. Derfor bør man være på forkant og ruste bilen mod rust, før det er for sent, siger han.

Se også: Så store konsekvenser får festival for trafikken

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen