Fejrer 50 års dominans med ekstrem bil: Dørhåndtaget er en strop

Mini fejrer sig selv med den mest vanvittige bil nogensinde

Se nærmere på den hidsige Mini her. Video: Mini

Tilbage sidst i 1960'erne kørte de små vævre Mini'er fra alt og alle i det legendariske Monte Carlo-rally.

Nu 50 år senere fejrer Mini den dominans med en konceptbil, der er mærkets vildeste nogensinde.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Mini John Cooper Works GP Concept er en hyldest til mærkets dominans i Monte Carlo-rally i 60'erne. Foto: Mini
Mini John Cooper Works GP Concept er en hyldest til mærkets dominans i Monte Carlo-rally i 60'erne. Foto: Mini

Mini John Cooper Works GP Concept er det fulde navn på konceptbilen, og Mini er på mange måder gået all-in på at skabe en hardcore gokart til gadebrug.

- Mini John Cooper Works GP Concept-bilen handler udelukkende om den uspolerede følelse af at køre og præstationer fra motorsport, siger Peter Schwarzenbauer, bestyrelsesmedlem i BMW AG, ansvarlig for MINI, Rolls-Royce og BMW Motorrad, i en pressemeddelse.

- Det her er køresjov i sin reneste form, siger han.

Kabinen er strippet for alt unødigt, hvilket i hardcore-biler som denne også vil sige loftsbeklædning, bagsæder og dørsider.

Dørhåndtag er der heller ikke blevet plads til, så vil du ud af bilen, skal du have fat i en strop. Sikkerhedsbur er der til gengæld blevet plads til i kabinen, men det er nok også en god idé i forhold til både bilens stivhed og sikkerhed.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Som man kan se, har Mini skåret helt ind til benet for at gøre konceptbilen så ekstrem som mulig. Foto: Mini
Som man kan se, har Mini skåret helt ind til benet for at gøre konceptbilen så ekstrem som mulig. Foto: Mini

Almindelige seler er der ingen af, og i stedet har Mini smækket et par fem-punkts seler i bilen, som man kender det fra racerbiler.

Se også: Er det her fremtidens rat? Det mener Jaguar

En stor Mini
Efterhånden er Mini-mærket vokset fra sit eget navn, for bilerne er ikke ligefrem mini længere.

Det gælder bestemt heller ikke John Cooper Works GP Concept, som takket være store skærmforøgere og sideskørter er noget større end den almindelige Mini. På taget har Mini placeret en kæmpestor hækspoiler.

Meget af bilen er lavet i kulfiber i et forsøg på at holde vægten nede og øge gokart-følelsen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Store skærmforøgere og sideskørter gør den i forvejen knap så mini Mini større. Foto: Mini
Store skærmforøgere og sideskørter gør den i forvejen knap så mini Mini større. Foto: Mini

Mini har ikke offentliggjort, hvor mange hestekræfter bilen har, eller hvor meget den vejer.

Det hænger sammen med, at det ikke er en produktionsklar bil, men i stedet et koncept, som Mini vil præsentere på Frankfurt Motorshow.

- Det, vi kigger på her, er de maksimale præstationer, maksimal Mini, lyder det fra Adrian van Hooydonk, vicepræsident i BMW Group Design, i pressemeddelsen.

Se også: Nu teaser de fansene: Bilgigant vil bygge vanvittig hyperbil

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen