Åh, nej: Randers-familie tabte 50.000 kr. i Sunny Beach-bommert

En familie fra Randers tog på det, der må være den mest kiksede ferierejse for en dansk familie i årevis

Det var her på hotel 'Dit Evrika Beach Club' i Bulgarien at familie, at skulle have boltret sig i buffet, fri fadøl og i rutsjebane. Foto: PR.
Det var her på hotel 'Dit Evrika Beach Club' i Bulgarien at familie, at skulle have boltret sig i buffet, fri fadøl og i rutsjebane. Foto: PR.

Nej, nej, nej!

Nogle bedsteforældre fra Randers-området havde glædet sig sådan til en rigtig dejlig otte dages familie-charterferie til Sunny Beach i Bulgarien i maj sidste sommer.

'Jeg sparede op til denne ferie i flere år, og det var med stor glæde, at jeg kunne overraske mine børn og børnebørn med denne tur', fortæller bedstemoren.

Se også: Ferie-klager: Romantisk stemning overdøvet af pik og patter

Glædede sig til poolhotel
Fem børn og fem voksne tog forventningsfulde af sted fra Randers mod det skønne all inclusive-pool-hotel Evrika Beach Club.

Men noget gik så frygteligt galt - måske fordi, familien ikke var vant til at rejse.

'Jeg er meget uerfaren med hensyn til at rejse', har bedstemoren forklaret i en klagesag, som endte i Pakkerejse-ankenævnet.

Se også: Bureau annullerede rejse fordi gæst var i ond tro

Første gang på flyver
'Det var første gang, vi skulle rejse samlet som familie, og for flere af familiemedlemmerne første gang de overhovedet skulle ombord på en flyver! Jeg havde købt rejsen med all inclusive hotel, så vi havde virkelig set frem til denne ferie alle sammen', skriver hun.

Familien kørte til Københavns Lufthavn, hvor de skulle flyve med et Norwegian-fly til Oslo og derfra med et Norwegian-fly til Bulgarien.

Men selv om familien havde 42 minutter i Oslo, nåede de ikke flyet mod Burgas, Bulgarien.

Ulykkelige, sultne, grædende
'Vi går ulykkelige tilbage gennem hele lufthavnen, nu med sultne, grædende og totalt forvirrede børn, da de eller os (de voksne, red.) for den sags skyld, ikke forstår noget af det hele', skriver bedstemoren.

De lejede nu to biler for i alt 16.000 kroner og kørte den lange vej via Sverige over Øresund til København, hvorfra de tog egne biler hjem, for det var ikke muligt for et overkommeligt beløb at købe nye billetter til 10 personer til Burgas.

'Alle mine penge der er forsvundet ud i den blå luft, og min familie som havde glædet sig ubeskriveligt til denne tur', skriver bedstemoren.

Krav: 49.299,90 kr.
Nu forlangte familien så prisen for ferien samt bil-leje - i alt 49.299,90 kr. - refunderet fra rejsebureauet Fri Ferie - med den begrundelse, at tidsplanen og fly-forsinkelserne gjorde det umuligt at nå frem.

Men det afviste Dansk Fri Ferie med et særligt argument.

Da familien var i panik i Oslo havde et familiemedlem nemlig ifølge Dansk Fri Ferie ringet til bureauets vagttelefon og indrømmet, at de var gået på café i lufthavnen i stedet for at skynde sig ud til flyet, som de derfor havde misset.

Se også: Danskernes ferieklager: Sport på storskærm, ingen snacks i poolbaren og terror-fare

Glemte tiden?
'De havde siddet på en café og havde glemt tiden, hvorefter de var gået til gaten. Ved henvendelse i gaten for at gå ombord på flyet i Oslo, blev de afvist, da skranken var lukket for boarding', skriver Fri Ferie.

'Det er direkte løgn,' svarer et familiemedlem.

'Der var SELVFØLGELIG ingen, der så meget som tænkte på at få en dråbe vand, da vi landede i Oslo. Det ENESTE det handlede om, var at komme ud til gate 17 hurtigst muligt', indvender familiemedlemmet.

En person forsøgte at hjælpe familien i klagesagen.

Uerfarne, ikke dumme
'Godt nok er de uerfarne, men ikke dumme, og de gjorde alt hvad der stod i deres magt, for at nå deres connection videre til Burgas.'

Hvorom alting er afviste Pakkerejse-ankenævnet at behandle sagen:

'Da der på baggrund af parternes modstridende oplysninger hersker en betydelig usikkerhed om hændelsesforløbet, finder Ankenævnet, at det er nødvendigt for at kunne tage stilling til klagerens krav, at parterne afgiver forklaring under strafansvar'.

- Familien har uden tvivl haft en rigtig kedelig oplevelse. Men vi har ikke gjort noget som helst forkert, siger Bent Sortsø, direktør i Fri Ferie.

Det har ikke været muligt for Ekstra Bladet at komme i kontakt med familien, da ankenævnet har anonymiseret den.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i ferie
Hent flere
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
EKSTRA anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Christina Ehrenskjöld
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen