Ferie

Lykken findes på en ferie til Australien

Opskriften på ferielykke? Længst muligt væk i længst mulig tid. Og formlen lyder: L = (S*P) + M + I + V + R + (A – f)

  • For os danskere vægter det højt for den generelle lykkefølelse på en ferie, at vejret er dejligt. Og at dem, vi rejser sammen med, er mindst lige så dejlige. (Foto: Colourbox.com)
For os danskere vægter det højt for den generelle lykkefølelse på en ferie, at vejret er dejligt. Og at dem, vi rejser sammen med, er mindst lige så dejlige. (Foto: Colourbox.com)
1 af 1

Mest læste i Ferie

Hent flere

Seneste i EKSTRA

Hent flere
 

Solbadning på en kridhvid strand alene gør ikke ferien til den ultimative oplevelse. Ifølge Skyscanner.dk spiller både mad, indkvartering, feriens varighed, rejsefæller og meget mere ind, når den overordnede glæde ved ferien skal bedømmes.

Og tilsyneladende skal man rigtig langt væk hjemmefra, hvis man for alvor vil væltes omkuld af ren lykke.

'Faktisk giver rejsen større tilfredshed, jo længere den går væk - fire ud af fem af de mest afholdte rejsemål er langfartsdestinationer', skriver Skyscanner.dk i sin konklusion på undersøgelsen foretaget blandt 1000 brugere af søgesiden.

Dyre rejser er særlige rejser
De fem rejsemål, som ifølge undersøgelsen giver størst ferielykke, er Australien, Canada, Sydafrika, Indien og Frankrig, og undersøgelsen viser faktisk, at lykke - desværre? - kan købes for penge:

'De, som brugte 25.000 kr. eller mere på deres ferie, var klart de gladeste', skriver Skyscanner og tilføjer:

'Det kan skyldes, at de dyre rejser tilhører en bestemt type. Bryllupsrejsen, eller den rejse, som man har drømt om og sparet sammen til i årevis, har en mere speciel betydning.'

Læs også: Når ferien er forbi, skal vi...

Selskabet betyder noget
Derudover spiller det en stor rolle, hvem man er sammen med på sin ferie. Her er venner i høj kurs som rejsefæller, men også lokalbefolkningen på feriedestinationen har betydning for den generelle tilfredshed - 'om de lokale er venlige og imødekommende', skriver Skyscanner.

Vi vil blære os
Nok ikke overraskende trækker solskin på ferien op for os vinterdeprimerede danskere, men vigtigt vigtigt vigtigt er også, om ens planlagte ferie er fed at blære sig med. Og det kan man især gøre, hvis man bestiller sin ferie et godt stykke tid i forvejen.

- Det giver både ægte selvtilfredshed og social status at fortælle andre om alle de fantastiske ting, man kommer til at gøre i fremtiden, forklarer psykolog Cliff Arnall ifølge Skyscanner.

Ligningen for ultimativ ferielykke:

L = (S*P) + M + I + V + R + (A – f)

L – Ferielykke: Graden af lykkefølelse, som man får ud af sin ferie.

S – Den sociale faktor: Godt selskab på rejsen og det at møde nye mennesker, når man er fremme, er væsentlige ingredienser i opskriften på den gode ferie.

P – Planlægning: Inkluderer research på rejsemålet, praktisk arrangering af turen og muligheden for at prale over kommende bedrifter som globetrotter.

M – Motiv: Det at tage til et sted, man altid har drømt om at besøge, og som indeholder en eller anden form for personlig fascination.

I – Indkvartering: Inklusiv komfort, renlighed, beliggenhed og mad.

V – Vejret: Forudsigeligheden af temperaturer, vind, solskinstimer og fraværet af regn er alle faktorer, som bidrager til at sænke stressniveauet og give de bedste muligheder for afslapning.

R – Reflektion: Tiden til at fordøje alle de nye oplevelser og til at sætte pris på det, man har derhjemme.

A – Afstand: Rejsemål længere væk fra Danmark giver generelt den største tilfredshed, fordi denne type rejser opfattes som mere specielle.

f – Forsinkelser: Forsinkelser slår altid et skår i ferieglæden – de er en uforudsigelig del af det at rejse, som kan mindske den generelle tilfredshed.

(Kilde: Skyscanner)

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Søren Lauridsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik