Bestiller du også ferie online? Se, hvor mange der bliver snydt

To tredjedele bestiller deres ferie på nettet, men de online bestillinger er et tag-selv-bord for svindlerne

37 procent har oplevet misbrug eller tyveri af deres kreditkort eller betalingsoplysninger på ferien. Foto: Colourbox
37 procent har oplevet misbrug eller tyveri af deres kreditkort eller betalingsoplysninger på ferien. Foto: Colourbox

Skoene og jakken på, pungen i lommen og så direkte ned på det nærmeste rejsebureau for at bestille udlandsrejsen.

Sådan gjorde man i de gode gamle dage, inden teknologien tog over. I dag nøjes to tredjedele af danskerne med at tænde computeren og hente sit dankort, når de skal booke deres ferie.

Men selvom teknologien har gjort det nemmere for rejsende at bestille deres ferie, så har det også gjort det nemmere for svindlerne at snyde.

En undersøgelse, som Opinium har foretaget på vegne af brandingbeskyttelses-firmaet MarkMonitor, viser, at 7 ud af 100 føler sig snydt på det online rejsemarked.

- Rejsemarkedet er næsten uendelig stort med utrolig mange kanaler at booke igennem, så det kan være svært at gennemskue svindlernes tricks. I værste fald forføres vi til at booke rejser, ture og aktiviteter, der slet ikke eksisterer, skriver MarkMonitor i en pressemeddelelse.

Se også: Fire rejsetyper du helt sikkert genkender. Hvilken én er du?

Køber falske ferier
Ifølge undersøgelsen har en fjerdedel af de adspurgte mistet penge til feriesvindlere ved at købe rejser, der slet ikke eksisterede. 36 procent af de berørte er danskere.

Undersøgelsen viser også, at 88 procent booker deres rejse online, fordi det skal være nemt. 52 procent gør det på grund af priserne på nettet, og 40 procent bruger internettet, fordi de føler, at udvalget er større online.

Men på trods af at en tredjedel af os vælger at benytte internettet, når vi vil bestille vores rejse, så føler 7 ud af 100 af os altså alligevel, at ferien ikke levede op til forventningerne.

- Ikke nok med, at hotellet ikke lever op til billeder og beskrivelse, også flyrejsen og biludlejning er på listen over det, de rejsende oplever snyd med. Hele 42 procent tager sig tid til at give websitet en negativ anmeldelse efter en sådan oplevelse, og 40 procent forsøger at få deres penge tilbage. Hvad der dog er mere interessant er, at kun 32 procent siger, at de har fulgt en mere formel klageprocedure, står der i pressemeddelelsen.

Se også: Ryanair lukker for online check-in

Misbrug af kreditoplysninger
Det er dog ikke 'kun' hotellet, rejsen og biludlejning, som ferie-bookerne føler, de er blevet snydt med. Hele 37 procent har efter ferien oplevet misbrug eller tyveri af deres kreditkort eller betalingsoplysninger.

- Mens internettet tydeligvis er blevet en af de mest brugte og værdsatte bookingmetoder til rejser, er det altså ikke uden risici for bedrageri. Og onlinesvindlerne udvikler hele tiden nye metoder til at stjæle vores penge.

- Det tyder altså på, at de ægte rejsebureauer og virksomheder skal bruge endnu mere energi på at forsikre sig mod, at svindlere fx udgiver sig for at være dem for at snyde deres kunder – og det skader både bundlinje og omdømme for rejsebureauerne med de gode hensigter.

Se også: Dansk fodboldhold fik pengene retur: Banen var fyldt med muldvarpeskud

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jonas Skov
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen