Persondata politik

Det betyder SAS-spareplanen for dig

SAS skal spare 2,6 milliarder kroner. Men hvilke konsekvenser får det for kunderne?

  • Ekspert mener ikke, at kunderne vil mærke meget til krisen i SAS. - Måske vil man gøre som lavpriselskaberne og tage betaling for flere ydelser som sædevalg og indchecket bagage. Men der er ikke noget i disse planer, der peger derhen, siger Ole Kirchert Christensen, ejer af konsulentvirksomheden Travelbroker. (Foto: Thomas Borberg)
Ekspert mener ikke, at kunderne vil mærke meget til krisen i SAS. - Måske vil man gøre som lavpriselskaberne og tage betaling for flere ydelser som sædevalg og indchecket bagage. Men der er ikke noget i disse planer, der peger derhen, siger Ole Kirchert Christensen, ejer af konsulentvirksomheden Travelbroker. (Foto: Thomas Borberg)
1 af 1
 

Det skandinaviske flyselskab SAS skal spare 2,6 milliarder kroner, og det får konkrete konsekvenser for flere tusinde medarbejder, der enten vil blive ramt af fyring eller lønnedgang.

Det ser dog ikke ud til at få den helt store betydning for flyselskabets kunder, vurderer luftfartsekspert Ole Kirchert Christensen fra konsulentfirmaet Travelbroker.

Han understreger, at hovedparten af besparelserne ligger i organisationen hos SAS.

LÆS OGSÅ:

Se også: SAS: 'Final call'

- Som jeg ser det, er der meget lidt kunderne vil kunne blive ramt af.

- Jeg hæfter mig mest ved, at SAS frasælger eller outsourcer SAS Ground Handling, og det omfatter alle de medarbejdere i eksempelvis Københavns Lufthavn, der står ved gaten og sørger for, at du kommer om bord, at flyet bliver tanket, og at din bagage kommer med flyet.

- Da SAS selv har haft kontrol over den del, har det betydet, at de i mange år har været et af de mest punktlige selskaber i Europa. Og man kan jo forestille sig, at det ikke kommer til at glide helt lige så godt, da man ikke får kontrol over den del længere. At man ikke kan holde positionen som mest punktlige selskab.

Stewardessernes smil imponerende
- Omvendt er det jo de samme medarbejdere, der skal udføre arbejdet, men det nye selskab (der sandsynligvis bliver schweziske Swissport: red.) vil muligvis omlægge nogle rutiner, der får betydning, siger Ole Kirchert Christensen til ekstrabladet.dk/ferie.

Selv understreger luftfartseksperten, at han uanset hvor mange spareplaner, der har været i selskabet, altid er blevet mødt med et smil i kabinen, når han har fløjet med SAS.

- Og det er ekstremt imponerende, når man tænker på, hvor meget de har været igennem.

- Hvis de stadig smiler, når disse forhandlinger er overstået, og de sandsynligvis går 15 procent ned i løn, så tror jeg ikke, der er så meget at frygte som kunde.

- Meeeen, jeg kan godt tvivle på, at man kan bevare det helt store smil efter den runde, de skal igennem nu, siger Ole Kirchert Christensen.

Ole Kirchert Christensen ser spareplanen som en kortsigtet plan, der skal sikre, at SAS er flyvende de næste par år. Så må man senere se, om SAS skal sælges eller fusioneres med et andet selskab.

- Det her er ikke noget, der skal bære SAS ind i år 2020, men det ser ud til, at man har reddet selskabet i de kommende par år, lyder vurderingen fra eksperten.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik