TV: Så galt kan det gå under turbulens

Flyskræk? Vi har flykaptajn Morten Overgaard i studiet. Lær mere om, hvilke risici der er forbundet med de stærkt ubehagelige rysteture på flyrejsen

Kaptajn Morten Overgaard i et CRJ 200 fra canadiske Bombardier. Det har en marchhastighed på 516 knob svarende til 955 km/t. (Foto: Cimber Sterling)
Kaptajn Morten Overgaard i et CRJ 200 fra canadiske Bombardier. Det har en marchhastighed på 516 knob svarende til 955 km/t. (Foto: Cimber Sterling)

- Den farligste turbulens, jeg har oplevet, var derhjemme, ler Morten Overgaard.

Han har været været pilot i 15 år og har de seneste 13 år fungeret som kaptajn i Cimber Sterling, hvor han flyver en Canadian Regional Jet 200 - i daglig tale bare kaldet en CRJ.

SE OGSÅ: FERIE-TV:

Udland - 1. mar. 2012 - kl. 08:03 Inez viser bæstet frem

Men mere alvorligt fortælller Morten Overgaard om det fænomen, der kan give selv de allerest garvede flyrejsende svedige håndflader og i værste fald resultere i, at både madbakker og stewardesser bliver slynget hjælpeløst rundt i kabinen.

SE OGSÅ:

Udland - 13. feb. 2012 - kl. 10:29 FERIE-TV: I de svedige sydstater med Naja Rosa

Men risikerer flyet at styrte ned? Hvad kan flyet holde til? Og hvornår skal du være bekymret?

SE OGSÅ:

Danmark - 29. mar. 2012 - kl. 09:30 TV: Hvad synes piloten om de sexede stewardesser?

Se Pilot-tv med kaptajn Overgaard og ekstrabladet.dk/ferie foroven i artiklen og bliv lidt klogere på fænomenet.

SE OGSÅ:

Danmark - 20. mar. 2012 - kl. 10:03 TV: Hvor er faldskærmen når flyet styrter?

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Ulrik Bachmann
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen