Flyselskab gik konkurs: Piloter betalte 300 kroner for fyreseddel

Piloterne fra det britiske flyselskab Monarch skulle ringe til et betalingsnummer for at få deres opsigelse

Courtney og Georgia Boylan var to af de cirka 110.000 passagerer, der fik aflyst deres fly, da Monarch gik konkurs i sidste uge. (Video: AP)

Mandag i sidste uge offentliggjorde det britiske flyselskab Monarch, at det er kollapset.

Konkursen er den største nogensinde i britisk flyindustri og betød blandt andet, at op mod 110.000 passagerer har været strandet på en lang række destinationer.

Men det er ikke kun passagererne, der er blevet ramt af den pludselige konkurs. Lavprisselskabets piloter har nemlig ikke blot modtaget en fyreseddel, men også en ekstra regning på op til 40 pund (335 danske kroner).

Det skriver flere britiske medier – heriblandt Daily Mail.

Årsagen er, at piloterne, der skulle fyres, men som ikke fysisk kunne møde op, blev tvunget til at ringe op til et betalingsnummer, så de kunne deltage i et timelangt møde, hvor de altså fik beskeden om, at de var fyret.

Og det opkald har altså kostet kassen på telefonregningen.

- Jeg er chokeret over at høre, at det var et betalingsopkald, og at piloterne samt øvrige ansatte har fået en regning på op til 40 pund for det 'privilegium', det er, at blive fyret, lyder det ironisk fra formanden af The British Airline Pilots' Association, Brian Strutton.

- Det er at sparke på nogen, der allerede ligger ned, fortsætter han.

Ferie - 2. okt. 2017 - kl. 09:04 Flyselskab stopper øjeblikkeligt: 110.000 passagerer strandet

Ifølge Brian Strutton har Monarch behandlet sine - nu tidligere - piloter elendigt og følelsesløst.

- Siden mandag har vi kun set en forfærdelig behandling af Monarchs ansatte. De fik ingen advarsler om, hvordan situationen så ud, og så bliver de altså også nødt til selv at punge ud for at få at vide, at de har mistet deres job.

Siden sagen har været i medierne, har flyselskabet været ude og beklage, at piloterne har skullet betale for deres fyreseddel, og de arbejder nu på at godtgøre beløbet, skriver Daily Mail.

- Vi havde fået en tredje-part til at stå for opsætningen af det konference-opkald, vi havde med Monarchs ansatte. Vi havde aftalt, at vi stod for betalingen, men vi har sidenhen fået at vide, at de indviduelle deltagere af opkaldet har fået en ekstra regning af deres telefonselskab. Vi vil sørge for, at alle de deltagende får refunderet enhver ekstraomkostning, siger en talsmand fra revisionsfirmaet KPMG.

Ferie - 16. aug. 2017 - kl. 09:00 Efter betalingsstandsning: Sådan er dine rettigheder som passager

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:David Attardo
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen