Flyselskab i modvind: Tilbyder hundeejer kilo-afregning for dødt kæledyr

Et kinesisk flyselskab bliver beskyldt for at være følelseskolde, fordi de behandler en afdød Golden Retriever som aflagt bagage

En Golden Retriever døde under en flyrejse. Nu raser folk over flyselskabets måde at håndtere sagen på. Foto: Arkivfoto/Colourbox
En Golden Retriever døde under en flyrejse. Nu raser folk over flyselskabets måde at håndtere sagen på. Foto: Arkivfoto/Colourbox

En tre år gammel Golden Retriever ved navn Doudou døde ombord et fly fra Shenzhen til Wuhan i Kina, og nu er flyselskabet, China Eastern Airlines, kommet i stærk modvind, fordi de har tilbudt hundens ejer kompensation baseret på det afdøde kæledyrs vægt. Det skriver Xinhua News Agency ifølge News.com.au.

Kritikken mod flyselskabet går på, at det er en følelseskold opførsel at benytte den samme politik for hunden Doudou, som de gør, når det drejer sig om ødelagt eller mistet bagage.

- Først indrømmer de, at de har lavet en fejl, men så giver de ikke en officiel undskyldning. China Eastern har behandlet Doudou (hunden, red.) som et stykke bagage - disse standarder for kompensation er følelsesmæssigt uacceptable, siger hundejeren ved navn Zuo til The Cover.

Se også: Her er stedet helt uden edderkopper

95 kroner pr. kilo
Den ulykkelige hundeejer har afvist kompensationen, som ifølge flyselskabets standarder ligger på 100 Renmimbi (kinesisk valuta, red.) pr. kilo, hvilket svarer til omtrent 95 danske kroner.

Zuo's afdøde hund vejede 35 kilo, og derfor ville hun have modtaget 3.500 Renmimbi (cirka 3.400 danske kroner, red.).

På Weibo, som er den kinesiske version af Twitter, har Zuo's historie modtaget stor støtte fra andre kæledyrsejere, som er enige i, at flyselskabet ikke har håndteret sagen ordentligt.

- Jeg har aldrig villet have en stor kompensation. Jeg vil bare gerne have, at flyselskaberne er opmærksomme og ikke lader det her ske flere gange, skriver Zuo på Weibo ifølge Hong Kong Free Press.

Ifølge News.com.au har Zuo også nægtet at modtage erstatning fra selskabet 'Dogeer', som arrangede hundens rejse gennem China Easter Airlines. De havde tilbudt hende en kompensation på knap 5.000 danske kroner for hundens død.

Se også: Brændstof fossede ud af kæmpe hul i flyet: 'Alt ser fint ud'

Flyselskab vil ikke tage ansvaret for hundens død
Det er uvist, hvad årsagen til Doudous død er, men Zous far, som skulle hente hunden i lufthavnen i Wuhan, tog billeder, der viser, at metalgitteret på buret, som Doudou blev transporteret i, var bøjede og ødelagte ved flyets ankomst.

- Min far sendte billederne til mig. Gitteret var bøjet og fyldt med bidemærker. Den (hunden, red.) må have været i smerter, siger Zuo til Xinhua News Agency.

Ifølge en talsmand for flyselskabet blev Doudou transporteret sammen med en anden hund, og da flyet landede, var Doudou livløs, mens den anden hund havde det helt fint.

Flyselskabet vil undersøge årsagen til Doudous død, men de nægter at tage ansvaret, da selskabet Dogeer inden rejsen havde underskrevet et dokument, der fraskriver flysselskabet for ethvert ansvar, skriver Xinhua News Agency.

Zuo overvejer nu i stedet at gå rettens vej.

Hvad synes du om flyselskabets håndtering af sagen?

Se resultat

Hvad synes du om flyselskabets håndtering af sagen?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Se også: Rasende rejsende forlangte erstatning: Unfair, at de andre fangede flere fisk!

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen