Persondata politik

Facebook bestemmer din sommerferie

Vi vælger i høj grad feriedestination ud fra, hvad vores venner på de sociale medie anbefaler

Seneste i Ferie

Mest læste i Ferie

Seneste i EKSTRA

 

Vores venners anbefalinSe også: Vind et krydstogt til smukke Norge ger tæller langt mere end reklamer, når vi vælger feriedestination, hoteller og restauranter.

Det er man udmærket klar over i rejsebranchen, der i stadig højere grad benytter sig af den personlige kontaktflade ved sociale medier som blandt andet Facebook.

LÆS OGSÅ: Se også: Nu kan du møde fly-flirten igen

Undersøgelser fra Europas største rejsesøgemaskine Skyscanner viser såkedes, at hver tredje har valgt en feriedestination på baggrund af anbefalinger fra ’online-venner’.

LÆS OGSÅ: Se også: Hvilken campingtype er du?

- Selv meget rejsevante folkefærd som danskerne har brug for en bekræftelse af at have truffet det rigtige valg, siger Linda Edstrand, skandinavisk marketingchef hos Skyscanner.

- Når vi rejser, investerer vi masser af tid, penge og følelser og er derfor opsatte på at minimere risikoen for at træffe forkerte beslutninger og få det mest optimale ud af turen. Sociale medier giver udvidede research-muligheder, og venner og andre rejsende kan inspirere os ved at dele gode ferieminder og rejseanbefalinger.

LÆS OGSÅ: Se også: Del ikke dine rejseplaner på Facebook

Otte ud af ti deltagere i undersøgelsen svarer, at andre brugeres meninger er vigtige, hvoraf 25 procent mener, at andres meninger enten er ’meget vigtige’ eller ’absolut vigtige’.

LÆS OGSÅ: Se også: Rejs tilfældigt med ny app

Anonymiteten ser altså ikke ud at være en barriere for tilliden til andres meninger med 34 pct., der siger, at de har truffet en beslutning om et rejsemål baseret på anbefalinger fra nogle de kun ’kendte’ online.

LÆS OGSÅ: Se også: Festival året rundt - på de sociale medier

Feriebilledets magt
Billeder af feriedestinationen ser fortsat ud til at være et af de bedste argumenter for en rejse. For eksempel svarer 21 procent af deltagerne, at de har truffet beslutning om en rejse baseret på et billede, de har set på fotodelingstjenester som Flickr.com.

LÆS OGSÅ: Se også: Vil du slippe for en sidemand i flyet?

Det falder godt i tråd med en Skyscanner-afstemning sidste år, som viste, at over halvdelen (52 procent) af respondenterne havde oplevet at booke en rejse efter, at de havde set et billede på en af deres venners Facebook væg.

LÆS OGSÅ: Se også: Ny app til oplevelsesrejsende

- Man siger, at et billede fortæller mere end tusind ord, og vores afstemning viser, at det virkelig er sandt, når det gælder inspiration til rejser. Facebook er den perfekte platform for to af de faktorer, der har størst indflydelse på motivationen til at rejse, nemlig en personlig anbefaling fra en af dine venner kombineret med fede billeder, siger Linda Edstrand.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peder Nederland Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik