Persondata politik

Sådan bør et fly boardes

Kinesiske forskere har angiveligt fundet løsningen på, hvordan et fly boardes mest effektivt

Seneste i Ferie

Mest læste i Ferie

Seneste i EKSTRA

 

En af flyselskabernes store udfordringer er, hvordan man boarder et fly hurtigst muligt. For jo kortere turnaround-tiden er i lufthavnen, jo hurtigere er flyet i luften igen. Og jo mindre tid et fly står på landjorden, jo flere penge tjener flyselskabet (forudsat naturligvis at flest mulige pladser er solgt).

Vi har før skrevet om, hvordan forskeren Jason Steffen har forsøgt at knække nødden. Ved hjælp af 72 statister gennemgik han en lang række boardingsystemer, der skulle gøre det hurtigt og gnidningsfrit. Han nåede frem til, at den mest effektive model var at starte med boarding af vinduessæderne i små blokke af gangen, hvor sæderækker springes over. Det skulle give passagererne plads nok til at presse håndbagagen ind i skabene, mens andre finder deres sæder.

SE HVORDAN HER: Se også: TV: Sådan kommer du hurtigst ombord på flyet

Nu har man også gjort forsøg i Kina. Her vokser både befolkning og antallet af flypassagerer eksplosivt, og man har indset, at det er strengt nødvendigt med en effektivisering af de nuværende systemer.

Her har forskere fra Beijing set nærmere på boardingmønstrene i stedet for som tidligere blot have fokuseret på bagagehåndtering og skemalægning af takeoff-tider.

Løsningen på problemerne er at opdele passagererne i særlige kategorier, fortæller chefforsker Dr. Tie-Qiao Tang.

LÆS OGSÅ: Se også: Top 10 over mest irriterende passagertyper

Det optimale system kategoriserer dig således efter bagagetype, punktlighed ved gaten, tophastighed og en række andre faktorer, skriver sciencewa.net.

Undersøgelserne viste desuden, at tilfældig boarding var mest ineffektiv, hvor folk springer køen over, og der opstår propper ved både billet-registreringen ved gaten og på vej ind i flyet

Boarding efter tildelt sæde, som er tilfældet for de allerfleste flyselskaber, var bedre, men stadig ineffektiv. Den model resulterer i, at kun passagerer først i køen kan opnå deres optimale hastighed, plus at der opstår konflikter ved sæderne.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Kim Vangkilde Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik