Persondata politik

Hvis SAS går konkurs ...

Hvad skal du så gøre? Hvornår kan du få dine penge tilbage, og hvad med dine bonuspoint?

  • Hvis det værste skulle ske, og SAS må erklære sig konkurs, så kan du få dine penge tilbage, hvis du har betalt med eksempelvis et Mastercard eller købt billetterne som del af en pakkerejse. (Foto: Colourbox.com)
Hvis det værste skulle ske, og SAS må erklære sig konkurs, så kan du få dine penge tilbage, hvis du har betalt med eksempelvis et Mastercard eller købt billetterne som del af en pakkerejse. (Foto: Colourbox.com)
1 af 1
 

I disse dage holder man holder vejret i både SAS-direktionen, Københavns Lufthavn og hos alle de underleverandører og kunder, der vil blive ramt, hvis det utænkelige skulle ske: At Skandinaviens vingebårne stolthed søndag efter bestyrelsesmødet må erklære sig konkurs, hvis ikke medarbejderne går med til de hampre krav om lønnedgang, ledelsen har stillet som et ultimativt krav, hvis SAS skal overleve.

Men hvis redningsplanen er for uspiselig for medarbejderne, og luftfartselskabet må indstille alle flyvninger, hvor stiller det så kunderne?

- Vi kender det jo fra Cimbers konkurs i maj. De kunder, der har bestilt billetter, skal finde ud af, hvordan de har betalt for dem, siger luftfartsekspert og ejer af konsulentvirksomheden Travelbroker, Ole Kirchert Christensen, til ekstrabladet.dk/ferie.

- Er det et internationalt kreditkort, er der mulighed for at lave et såkaldt charge back, hvor man får pengene tilbage. Men et Visa/Dankort er sidestillet med kontanter, og her er der ikke noget at gøre.

Hvis man har købt billetten som en pakkerejse - altså at der indgår et andet element som billeje eller hotel, så gælder pakkerejseloven.

LÆS MERE OM DET HER:

Se også: Kun hver femte sikrer sig mod flykrak

Og så er der muligheden for, at man ved køb af billetten skulle have tegnet sig en konkursforsikring via Rejsegarantifonden.

- Men det er nok kun de færreste, der har gjort det, da man vel ikke har forestillet sig, at SAS kunne komme i så store vanskeligheder. Det har været utænkeligt, siger luftfartseksperten, der understreger, at man har tabt rettigheden til transport, hvis man ikke opfylder ovenstående krav.

LÆS MERE OM DINE MULIGHEDER PÅ FORBRUGERRÅDETS HJEMMESIDE

Ofte vil man dog se, at andre flyselskaber træder til og tilbyder at hjælpe de konkursramte kunder, som det var tilfældet med eksempelvis Norwegian og SAS under Cimbers konkurs.

- Men selv om man sælger billige billetter til SAS-kunderne, så ændrer det ikke på, at det stadig vil være en ekstra omkostning, siger Ole Kirchert Christensen.

LÆS OGSÅ:

Se også: Det betyder SAS-spareplanen for dig

- Jeg har dog hørt i min øresnegl, at hvis det kommer til en konkurs, så vil det blive en såkaldt kontrolleret nedlukning. Her har man formentlig lavet nogle samarbejdsaftaler, hvor man afvikler selskabet stille og roligt. Det bliver ikke sådan, at man står op mandag morgen, og at der så ikke er nogen fly, der flyver, siger luftfartseksperten til ekstrabladet.dk/ferie.

Han vil ikke udelukke, at sagen kan trækkes længere end til bestyrelsesmødet søndag, hvis man vurderer, at parterne er så tæt på hinanden, at der kan findes en løsning. Men den nuværende situation påvirker i høj grad selskabets salg af billetter.

LÆS OGSÅ:

Se også: Er konkursforsikringen nødvendig?

- Når man omsætter i gennemsnit for 100 millioner kroner om dagen, så skal der ikke gå frygtelig mange dage, hvor salget går i stå, før det bliver kritisk. Og er der noget, SAS ikke kan tåle, så er det er blive ramt på likviditeten.

Hvad angår de mange millioner bonuspoint, som SAS-kunder har sparet op i årevis, er der endnu ikke noget klart svar. SAS er en del af Star Alliance, der består af en lang række selskaber som blandt andre Lufthansa, United, Swiss, Air Canada, THAI og LOT.

LÆS OGSÅ:

Se også: Smider tøjet for at få jobbet tilbage

- Men som det er nu, så foregår der en intern debitering mellem to selskaber. Og hvis der lige pludselig ikke er nogen at debitere til, fordi selskabet er lukket ned ... Jeg tror ikke, de vil kunne bruges andre steder, vurderer Ole Kirchert Christensen, der dog ikke vil lægge hovedet på blokken.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik