Persondata politik

Hvis jeg ka', ka' alle

Ekstra Bladet Feries Kirstine Krefeldt prøver kræfter med en campingvogn. At hun har svært ved at kende forskel på højre og venstre, gør ikke øvelsen nemmere

  • Frustrationerne var til at få øje på, da Ekstra Bladet Feries udsendte var på køreteknisk campingkursus. Lige indtil hun tænkte på vogntoget som en båd. (Foto: Jan Unger)
« Forrige
Frustrationerne var til at få øje på, da Ekstra Bladet Feries udsendte var på køreteknisk campingkursus. Lige indtil hun tænkte på vogntoget som en båd. (Foto: Jan Unger)
1 af 2
Næste »
 

– Ja, bare kom, bak, bak – det er fint. Bak lidt mere, ret op, ret op, RET OP! Nå, Kirstine, her kan det så være en idé at køre lidt frem og prøve igen ...

Ordene kommer fra Søren Holten fra FDM. Han er chefinstruktør og har sat mig stævne på Sjællandsringen uden for Roskilde for at lære mig at manøvrere rundt med en campingvogn.

– Der jo nemt nok at køre med en campingvogn, når det bare går ligeud, men vi skal også helst have dig til at kunne bakke med den – både bakke lige og om hjørner, siger han.

Jeg er ærlig talt skeptisk. Og en lille smule i forsvarsposition, for jeg hader f.eks. også at parallelparkere. Faktisk parkerer jeg hellere langt væk, og når kæresten spørger, hvorfor jeg parkerede der, lyver jeg som regel og siger, at der simpelthen ikke var en eneste fri plads. Jeg ved godt, han ikke tror på mig.

Nååh ja og aha – aaaah!
Pointen er, at hvis jeg kan lære at bakse rundt med en campingvogn, så kan alle. Alle! Nå, men Søren er ivrig for at lære mig at rive campingvognen rundt. Da jeg får nogenlunde tag på det med at bakke, vil Søren gu'dødeme have mig til at bakke den rundt om et hjørne.

– Godt, du bakker igen. Ja, lidt mod højre, lidt mere mod højre, dreje, dreje – hov, lidt til venstre, ret op, ret op, RET OP, instruerer han.

LÆS OGSÅ: Med bambini på camping

Min hjerne kører på højtryk. Ud over at være virkelig dårlig til at parallelparkere, er jeg også højre-venstre-blind, så jeg slider i rattet og fatter ingenting. Men jeg prøver høfligt at lade som om og sige 'nååh ja', og 'aha – aaah!' på de rigtige tidspunkter, mens Søren tålmodigt forklarer, at campingvognen sådan set 'bare' følger bilen, og siger ting som 'man skal vide, hvad man vil have den til'.

Som at ro en båd
'Bare'. Ja, min bare. Nuvel. Han er virkelig god til at rose og opmuntre. Det må kræve en engels tålmodighed at være kørelærer, tænker jeg.

Bakke, rette op, køre frem, bakke, svede, bakke, bande ...

Pludselig, som i en slags åbenbaring, går det op for mig, at det er fuldstændig, som når man ror en båd – og at rattet fungerer ligesom årerne. Man skal på en måde styre modsat af, hvad man tror. Dreje mod højre, når du vil bakke til venstre osv.

Søren ser lidt skeptisk ud, da jeg forklarer ham det med årerne, og at jeg tror, jeg har forstået det. Og så gør jeg det. Bakker den skide campingvogn rundt om det 'hjørne' af sindrigt opsatte kegler, han vil have mig til.

Kan godt være, at det ikke er nogen perfekt baglæns parkering, jeg laver, men jeg gør det. Og jeg er vildt stolt.

– Det var det med årerne, siger jeg og lyder muligvis euforisk.

– Da jeg først ligesom forstod teknikken i det, så gik det meget nemmere, pludrer jeg.

– Det er supergodt. Og nogle gange skal man jo lige forstå det på sin egen måde, siger Søren næsten provokerende roligt.

Den er hjemme
Vi fortsætter et stykke tid endnu med at bakke om hjørner – og turen går videre til glatbane, katastrofeopbremsning m.m. Jeg føler mig mere og mere tryg ved at have skrumlet spændt bag på bilen.

– Normalt, når vi laver de her campingvognskurser med køreteknik, har vi jo først et par timer, hvor vi lærer vores bil rigtig godt at kende og til at lære at bremse, undvige osv. Til det kursus har vi knyttet et manøvreringskursus på to timer, hvor man lærer det med at bakke lige og bakke om hjørner. Men i betragtning af, at vi ikke har brugt så lang tid, så synes jeg, du klarer det fint, roser Søren.

Vi har brugt knap to timer på at bakke og snakke – men allerede nu har jeg en klar fornemmelse af, at jeg sagtens ville kunne lære det rigtig godt på et kursus af fuld længde.

Og hvis jeg kan lære at manøvrere med en campingvogn, så kan du også, kære læser. Nå. Så mangler jeg bare at få styr på det der parallelparkering …

Tjeklisten

Før ferien med campingvognen begynder, er der nogle ting, du skal have tjek på.

1 Tjek dækkene. Selv om campingvognens dæk ikke ser slidte ud, kan de sagtens være møre og dermed farlige at køre med. Og nej, at du lige har købt nye dæk, er ingen garanti, for de kan have ligget på et lager i årevis og mørnet. Du tjekker det nemt ved at kigge på de små tal, der står i en oval på siden af dækket. Det første tal er ugenummeret, det andet tal er årstallet for, hvornår dækket er produceret. Hvis der f.eks. står 2310, betyder det, at dækket er produceret i uge 23 i år 2010. Dækket må ikke være mere end seks år gammelt.

2 Undersøg dæktrykket. Det bør du gøre, hver gang du tanker. Hvis dit dæktryk er for lavt, gør det din bil mindre manøvredygtig og mere ustabil. FDM anbefaler, at du kører med maksimalt dæktryk. Se, hvor meget det er i bilens manual. Har du smidt den væk, så se evt. efter en lille plakette i benzindækslet eller handskerummet.

3 Tjek kugletrykket. Du kan se, hvor meget trykket på din anhængerkrog – kaldet kugletrykket – må være på bilens registreringsattest. Det står også på et lille skilt ved selve krogen. Det er vigtigt at måle kugletrykket, så smid en hundredemand efter sådan en måler. Hvor meget må du køre med? Har du almindeligt kørekort, må du højst køre et 'vogntog', som har en tilladt totalvægt på 3500 kilo, dvs. at bilen plus campingvognen højst må veje 3500 kilo inkl. mennesker og bagage. Vejer bil plus campingvogn mere, skal du have et B/E-kørekort.

Det kan være sin sag at finde ud af, hvor meget bilen og campingvognen vejer. Men en tommelfingerregel er: Jo større bil, desto mindre campingvogn. Tjek hhv. bilens og campingvognens tilladte totalvægt i deres respektive registreringsattester og læg tallene sammen. Er det under 3500 kilo, er du klar til at køre. I bilens registreringsattest står også, hvor tung en campingvogn, bilens anhængertræk kan trække. Men: Selv om krogen kan bære stor vægt, kan det altså godt være, at kørekortet ikke kan. Læs mere og tjek på: fdm.dk

4 Vær sikker på, at campingvognen sidder fast. Ja, det siger måske sig selv, men man kan komme til at glemme sikkerhedswiren. Den skal være sat i.

5 Læs vognen rigtigt. Fordel bagagen jævnt inde i campingvognen – ikke bare foran og bagved. Sørg også for, at vægten er fordelt ligeligt i hver side, så mindsker du risikoen for slinger.

6 Montér eventuelt ekstra spejle. Du skal kunne kigge hele vejen ned langs campingvognen i dit sidespejl, ellers skal der ekstra spejle på din bil.

7 Husk fartgrænsen. I Danmark må du højst køre 80 km/t. på motorvej med campingvogn. Og højst 70 km/t. på landevej. Uanset hvad. Vil du gerne køre hurtigere, kan du få din bil 'Tempo 100'-godkendt, men husk, at godkendelsen kun gælder i Tyskland!

Her er kurset

FDM tilbyder en række kurser på Jyllands- og Sjællandsringen, herunder kurset i at lære at manøvrere med campingvogn.

Inkluderet i prisen er også den test, du skal have lavet hos et af FDMs testcentre, før du kan deltage.

Pris: 1595 kr. for campingvognskursus med køreteknik for ikke-medlemmer. Medlemmer sparer 100 kr.

Når du alligevel er i gang, kan to-timers manøvreringskurset tilkøbes for 350 kr.

Læs mere på: fdm.dk

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik