Persondata politik

Sådan rejser vi i 2020

Arbejds- og fritidsrejser smelter sammen. Og så bliver indcheckning mere undtagelsen end reglen

  • Se hvordan din rejse bliver mindre stressende i 2020. (Foto: Amadeus)
Se hvordan din rejse bliver mindre stressende i 2020. (Foto: Amadeus)
1 af 1
 

Hvordan ser fremtidens rejse og fremtidens rejsende ud? De fleste af os rejser næppe rundt i flyvende biler eller tager på charterferie i rummet i 2020. Men det betyder ikke, at vi ikke vil opleve en del forandringer i forhold til i dag.

Således giver man i en ny global rapport fra konsulentfirmaet The Futures Company på vegne af Amadeus en række bud på, hvordan den teknologiske udvikling vil forbedre vores rejseoplevelser, og hvordan forretningsrejsen og fritidsrejsen i højere grad vil smelte sammen.

LÆS OGSÅ:

Se også: Håndbagage - betaling bare et spørgsmål om tid

En af konklusionerne lyder, at der vil være færre stresselementer undervejs. Og så skaber udviklingen flere muligheder for rejsebranchens aktører. For ved ikke udelukkende at fokusere på selve købet af rejsen, men derimod hele rejseoplevelsen, kan rejseleverandørerne skabe mere langsigtede og værdiskabende relationer til de rejsende.

LÆS OGSÅ:

Se også: Sådan vil teknologien ændre din rejse i de næste 10 år

Her følger rapportens vigtigste konklusioner.

Teknikbaserede rejseoplevelser: Oplevelsen af de destinationer vi rejser til, forandres gennem teknik som Augmented Reality, 4G og spilinspireret design og funktioner. Augmented Reality er en teknik, der i realtid kombinerer menneskets sanseindtryk med virtuelle, computergenererede elementer. Et eksempel er, når man ser på en historisk turistattraktion via skærmen på en mobiltelefon med kamera: På skærmen vises motivet med computergenererede tillæg som eksempelvis en rekonstruktion af, hvordan man tror, en ruin har set ud.

LÆS OGSÅ:

Se også: Sådan vil vi flyve i fremtiden

Automatisk transit: Indcheckning bliver undtagelsen i stedet for reglen, da det bliver stadig mere udbredt med hurtigere og mere effektive, automatiserede identificeringssystemer. Teknikker som chip, biometrik, kontaktfri fingeraftrykslæsere og NFC (Near Field Communications) bruges til eksempelvis at fortælle den rejsende om forsinkelser, og hvornår køerne ikke længere er lange.

Før du rejser 10. aug 2011 Se også: TV: Sådan ser der ud i Boeings Dreamliner

Intelligente billetter: Takket være intelligente kuffertmærker og billetter kan eventuelle stressfaktorer som blandt andet bagage på afveje eller aflyste fly håndteres hurtigere, mere effektivt og mere behageligt for kunden.

LÆS OGSÅ:

Se også: Russerne vil bygge hotel i rummet

Betaling med hukommelse: Al data om betalinger foretaget før og under en rejse integreres og kan således bruges som en digital hukommelse for omkostninger og aktiviteter. Det gør det nemmere for rejseselskaberne at udforme og tilbyde skræddersyede tjenester og tilbud til den individuelle kunde.

Før du rejser 29. jun 2011 Se også: TV: Passagerfly drevet af el

Intelligente anbefalinger: Ny teknologi gør det nemmere for folk at tagge, kommentere og dele deres synspunkter om alle aspekter af rejseoplevelsen. Rejsende vil i stigende grad blive påvirket af andre rejsende og af eksperter. Personlige guider og mobile guider giver ekstra værktøjer, der forbedrer rejseoplevelsen.

Før du rejser 15. jun 2011 Se også: TV: Her er fremtidens fly fra Airbus

'Bleisure'-rejsende: Grænsen mellem arbejde og privatliv bliver stadig mere udvisket, hvilket resulterer i flere forretningsturister - eller 'bleisure'-rejsende (business + leisure), d.v.s. dem, der kombinerer arbejde og fornøjelse på rejsen for at skabe en bedre balance. Det kræver nye, værdiskabende tjenester fra hoteller, blandt andet tekniske løsninger, som gør det muligt for dem at arbejde problemfrit og effektivt, eller at hotelværelset skal have et forholdsvis hjemligt miljø, uanset om det gælder adgang til musik, datafiler eller skønt sengetøj.

Hele rapporten kan hentes her.

Rapporten er udarbejdet af The Futures Company, der er et førende konsulentfirma med base i London og specialist i fremtidsforskning. Undersøgelsen bygger på 18 dybdegående interviewer med brancheeksperter, 1437 spørgeskemabesvarelser fra rejsende samt firmaets egen

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik