Persondata politik

Hvordan boarder man hurtigst et fly?

Professor mener at kunne gøre boardingen hurtigere og mere smidig med et ganske enkelt system

  • Sødt og hjælpsomt kabinepersonale kan mindste generne ved ombordstigning på flyet. Men det er de grundlæggende rutiner, der skal ændre, hvis hastigheden skal op, og boardingen glide lettere. (Foto: Colourbox.com)
Sødt og hjælpsomt kabinepersonale kan mindste generne ved ombordstigning på flyet. Men det er de grundlæggende rutiner, der skal ændre, hvis hastigheden skal op, og boardingen glide lettere. (Foto: Colourbox.com)
1 af 1
 

Hvis du dybt frustrationsramt og gentagne gange har stillet dig selv spørgsmålet 'Hvordan boarder man dog et fly hurtigere?', så er det intet imod, hvad flyselskaberne har.

For selv om en langsom og ineffektiv ombordstigning er en pestilens for dig og er med til at forsinke afgangstidspunktet, så er hvert eneste ekstra minut, et fly bruger på landjorden, lig med manglende indtægter for flyselskabet.

Derfor søger industrien med lys og lygte efter nye og bedre løsninger.

Se også: Irisscanninger gør boardingen hurtigere

En mulighed er naturligvis at fylde flyet op fra begge ender på en gang. Men det sker kun, når flyet ikke er koblet til et såkaldt luftbro ved gaten.

Andre har arbejdet med at først boarde vinduessæderne, derefter midtersæderne og endelig sæderne ved midtergangen.

Nu viser et nyt studie dog, at løsningen er en ganske anden. Man skal derimod borde passagererne alt efter, hvor meget håndbagage de har.

Se også: Flyrejsende: Stop så med at læne sædet tilbage

I undersøgelsen fra Clarkson University School of Business i New York konstateres det således, at størstedelen af spildtiden opstår i forbindelse med håndbagage, der skal lægges op i skabene over sæderækkerne.

Professor i ingeneering management R. John Milne foreslår i Journal of Air Transport Management, at flyet først fyldes op bagfra startende med vinduessæderne.

Se også: Top 10 over mest irriterende passagertyper

Et problem er, at folk medbringer stadig mere håndbagage i takt med, at mange flyselskaber tager sig betalt for indskrevet bagage.

Derfor kan det ofte være svært at finde plads til tasker, poser og frakker i skabene foroven. Milne foreslår, at man fordeler passagererne på en måde, så håndbagagen bliver ligeligt fordelt over hele flyet.

I hans plan vil der i hver sæderække á tre være en passager med to tasker, en passager med en taske og en uden.

Se også: Fly med plads til over 1.000 passagerer på vej

Ifølge Milne vil denne metode gøre boardingen tre procent hurtigere. Det vil for et stort selskab som amerikanske Delta Air Lines medføre årlige besparelser for op imod 55 millioner kroner.

Næsten samme fremgangsmåde er tidligere blevet testet af astrofysikeren Jason Steffen fra hollandske Fermilab. Her starter man ligeledes bagfra og begynder ned vinduessæderne. Men man springer hver gang en sæderække over, så der er mest mulig plads i midtergangen til passagerene, når de skal laste bagage op i skabene.

Før du rejser 31. aug 2011 Se også: TV: Sådan kommer du hurtigst om bord på flyet

Også i Kina har man gjort forsøg - endda med rigtige mennesker. Her er man nået frem til, at man i det optimale system kategoriserer passagererne efter bagagetype, punktlighed ved gaten, tophastighed og en række andre faktorer.

Den mest ineffektive metode er den tilfældige boarding. Folk springer køen over, og der opstår propper ved både billet-registreringen ved gaten og på vej ind i flyet

Se også: Så fedt er det at arbejde når andre holder ferie

Boarding efter tildelt sæde, som de allerfleste flyselskaber praktiserer, er bedre, men stadig ineffektiv. Den model resulterer i, at kun passagerer først i køen kan opnå deres optimale hastighed, plus at der opstår konflikter ved sæderne.

Se også: Sådan bør et fly boardes

Endnu er Milnes model kun computersimuleret. Og det vides ikke, om den har taget højde for almindelige menneskers stupiditet og manglende forståelse for fællesskabets bedste.

Andre mennesker - ikke dig, naturligvis.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Jacob H. Jensen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik