Farverne suger dig ind i billedet

Fotoskolen: Det blå hav, den grønne skov, den gule rapsmark. Farver har stor betydning for, hvordan vi opfatter et fotografi

– Den varme orange og den kolde blå er hinandens modsætninger. På billedet arbejder jeg med farverne i forholdet 50/50, hvilket skaber en god balance.
– Den varme orange og den kolde blå er hinandens modsætninger. På billedet arbejder jeg med farverne i forholdet 50/50, hvilket skaber en god balance.

Forestil dig, at du kommer gående på et marked i Sydeuropa. De mere eller mindre eksotiske dufte nærmest lammer dine vibrerende næsebor, mens dine øjne forslugent suger markedets farver til sig.

– Så ser du en bod med 50 forskellige former for chilifrugter. En masse røde nuancer i et stort, flot, vildt mønster. På et billede kan du få farverne til at stå så kraftigt frem, at du nærmest kan smage, hvor stærke chilierne er, siger fotograf Mads-Peter Eusebius Jakobsen.

Farver er – naturligvis, fristes man til at skrive – en vigtig del af et billede. De spiller for eksempel ind på stemningen og på – som i eksemplet med chilifrugterne – hvordan vi opfatter fotografiet.

Farvehjulet
Når du arbejder med farver, kan du med fordel gå væk fra at se på motivets fysiske genstande og til at se billedet som farver.

– Når man taler om farver i et billede, så kræver det en minimumsforståelse af farver. Man kan med fordel se på et farvehjul, hvor modsatstillede farver udgør hinandens komplementærfarver. Hvis du kan finde komplementærfarver, kan du opnå en farvekontrast, som virker godt på et billede, siger han.

Fotoskolen: Når fotografi bliver kunst

En anden måde at arbejde med farver på er at lede efter nuancer af samme farve –som de røde chilifrugter. Farvemonotonien i billederne skaber ifølge Mads-Peter Eusebius Jakobsen muligheden for at finde interessante udtryk.

– Skal man forsøge at lægge farverne forskellige steder i billedet?

– Ikke nødvendigvis. Når du arbejder med for eksempel to farver, er det en god idé enten at gå efter fuldstændig balance eller stræbe efter en klar forskel mellem farverne. Det stiller lidt krav til fotografen, men resultatet bliver også derefter.

Fotoskolen: Det ta'r kun fem minutter

For at blive bedre til at udnytte farverne i sine billeder giver Mads-Peter Eusebius Jakobsen ofte sig selv små opgaver, når han drøner rundt med sit kamera.

– Nogle gange bliver jeg inspireret af farver, og derfor fungerer det for mig, hvis jeg har en opgave, som får mig til at fokusere på farvernes sammensætning.

– Med opgaven i baghovedet begynder øjnene at lede efter det gode billede, og når du leder efter det gode billede, er sandsynligheden for, at du finder det, større.

Godt råd
Hvis du ikke har mulighed for at begrænse antallet af farver, når du fotograferer, kan du altid trække farverne lidt ud i efterbehandlingen. Dermed fjerner du støjen, som de kan tilføje billedet.

1 af 4 – Den varme orange og den kolde blå er hinandens modsætninger. På billedet arbejder jeg med farverne i forholdet 50/50, hvilket skaber en god balance.
2 af 4 Farvehjulet viser, hvilke farver der er hinandens komplementærfarver. Kan du finde komplementærfarver, kan du opnå en farvekontrast, som virker godt på et billede.
3 af 4 – Her har jeg arbejdet med to modsætningsfarver i forholdet 80/20. Det meste af billedet er grønt, hvilket får beskueren til at fokusere på den røde blomst.
4 af 4 – I dette billede har jeg forsøgt at udelade alt, der ikke var brunt eller gråt. Det giver billedet et roligt udtryk i forhold til farverne, forklarer Mads-Peter Eusebius Jakobsen.
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i ferie
Hent flere
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
EKSTRA anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Pernille Holbøll
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen