Ferie 5 timer siden
Efter fransk burkini-forbud: Politiker vil forbyde tørklæde i passet
Ferie 7 timer siden
Flere hundrede turister forsvundet efter vulkanudbrud på populær ferieø
Ferie 21 timer siden
Hule fryser til is om sommeren - kan du gætte hvorfor?
Ferie 23 timer siden
Ny lov: Nu kan du snart gå nøgen rundt i Paris
Ferie 27. sep. 2016
Her er verdens største turistmagneter – har du været der?
Ferie 27. sep. 2016
Vidste du det? Derfor er fly altid hvide
Ferie 27. sep. 2016
Slut med forsvundne fly: Her er den helt nye teknologi
Ferie 27. sep. 2016
Dårlig P-plads: Her bliver bilen smadret af lettende fly
Ferie 27. sep. 2016
Par tog feriefoto af søde små piger - men fik sig en grim overraskelse
Ferie 26. sep. 2016
Mulig diskrimination: Transkønnede smidt hjem fra lufthavn
Ferie 26. sep. 2016
Rædselstur: Kvinde fik uhyggelig sidemand på flyet
Ferie 26. sep. 2016
Døds-gopler lukker strande i populært ferieparadis
Ferie 25. sep. 2016
2000 år gammelt skelet fundet i berømt skibsvrag
Udland 25. sep. 2016
Historisk perle: Besøg Europas uberørte tidslomme
Udland 24. sep. 2016
Absurd tørst: Så mange liter øl bliver drukket til Oktoberfest
Ferie 23. sep. 2016
Advokat sagsøger flyselskab: Fik plads ved siden af tyk mand
Ferie 23. sep. 2016
Var det noget? Hold ferie i en milliondyr luksus-træhytte
Ferie 23. sep. 2016
Løj om ulykke så forsikringen dækkede: Nu er Paul død
Ferie 22. sep. 2016
By bruger 30 millioner kroner på underjordisk rørsystem til øl
Ferie 22. sep. 2016
Otte minutter i luften: Her åbner verdens korteste flyrute

TV: Her er den supersoniske fremtid

Der er endnu ikke kommet en afløser for Concorden. Men det første overlydsfly til passagerer ventes klar i 2020

  • Her er den Reno-baserede flyproducent Aerions bud på en supersonisk business jet. Den ventes klar omkring 2020.
Her er den Reno-baserede flyproducent Aerions bud på en supersonisk business jet. Den ventes klar omkring 2020.
1/6
Næste »

Concorden var i mere end tre årtier det ypperste inden for passagerluftfart. Det supersoniske fransk-engelske fly var et teknisk vidunder, der på flere punkter ikke er blevet overgået siden - i hvert fald ikke hastighedsmæssigt.

Siden 2003 - tre år efter ulykken i 2000, hvor alle 100 passagerer og ni besætningsmedlemmer omkom, har der dog manglet et alternativ til overlydsflyet, og flyfabrikker over hele verden har forgæves forsøgt at udvikle en erstatning.

For der er kommet et hul i markedet. Concorden skar nemlig rejsetiden mellem London og New York ned til tre en halv time, hvilket nutidens passagerfly klarer på cirka det dobbelte.

LÆS OGSÅ:

Se også: Her er Concordens afløser

Både Boeing, Lockheed Martin og Aerion har længe arbejdet på overlydsteknologi, og sidstnævnte ventes at have en business-jet klar i 2020.

Men mens Concorden kostede vanvittige summer at vedligeholde og drive, så bør den nye generation af supersoniske fly blive mere rentable for flyselskaberne, der også er stærkt afhængige af brændstofpriserne, som næppe falder de kommende år.

LÆS OGSÅ:

Se også: Rejs med 6.500 km/t.

Andre store barrierer er udledning af drivhusgasser i atmosfæren, støj under start og landing samt braget, der opstår, når flyet rammer lydmuren. Det gør blandt andet, at passageroverlydsfly ikke må overflyve landjorden.

Der arbejdes intenst hos blandet andet NASA på at eliminere disse chokbølger, og på den måde gøre det muligt at have langt flere ruter i fremtiden.

- Hvis du ikke har et supersonisk fly, der kan flyve over land, har du ikke et marked, siger research project manager i NASA, Peter Coen, til cnn.com.

LÆS OGSÅ:

Se også: Bizart: Se Boeing 747 med en ekstra motor

Et af midlerne er at ændre designet. Boeing har med succes forsøgt sig med at anbringe motorerne over vingerne, og Lockheed Martin har anbragt to motorer under vingen og en tredje på halen. Det har alt sammen i betydelig grad reduceret overlydsbraget.

Han forventer, at en decideret afløser til Concorden vil komme i 2030.

Hos japanske Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) håber man på at udvikle et overlydsfly, der ikke blot er hurtigt, men også økonomisk og miljøvenligt.

Er der et marked, vil der også være et fly. Spørgsmålet er nu, om der vil være folk nok i fremtiden til at betale de mange ekstra penge for at flyve langt hurtigere, eller om det ikke vil være rentabelt at have overlydsruter.

Det var det ikke for Concorden efter ulykken i 2000.

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Mest læste i Ferie

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Michael Bo Mortensen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen