Ferie 5 timer siden
Simpelt trick: Sådan får du plads på flyets første klasse
Ferie 8 timer siden
England advarer mod farlige rejser til Danmark
Ferie 10 timer siden
Se videoen: Vanvittig kvinde smider alt tøjet på fly
Ferie 26. maj 2016
Nøgen søvngænger tog selfie med politimænd
Ferie 26. maj 2016
Aldrig for sent: Efter 22 år går kvindes Disney-drøm i opfyldelse
Ferie 26. maj 2016
Thailand siger stop: Forbyder turisme på tre populære øer
Ferie 25. maj 2016
Se videoen: Efter 17 år åbner verdens længste jernbanetunnel
Ferie 25. maj 2016
Farlige fejl: Her er de største årsager til flystyrt
Ferie 25. maj 2016
Rejsebranchen i knæ: Sælger solferie for 599 kroner
Ferie 24. maj 2016
Gys i teltet: Her får turister besøg af tre løver
Ferie 24. maj 2016
Hov! Hvor er Louvre-pyramiden blevet af?
Ferie 24. maj 2016
Undgå at få sparket: Det må du aldrig gøre på et fly
Ferie 24. maj 2016
Vovehals? Her er de syv vildeste krydstogtskibe
Ferie 24. maj 2016
Voldsom benzin-strejke: Turister strander i Frankrig
Ferie 23. maj 2016
Leg endte tragisk: Turist og dyrepasser dræbt af hvalros
Ferie 23. maj 2016
Fly nødlander i Hamburg: Rygetrængende i 10 kilometers højde ville åbne nødudgang
Ferie 23. maj 2016
Dramatisk afsked: Fly forsinket på grund af guldfisk
Ferie 23. maj 2016
Turist 'reddede' bison-kalv: Bagefter måtte den aflives
Danmark 22. maj 2016
Krigerisk ferie: Kom helt tæt på Hitlers bunkere
Danmark 22. maj 2016
Her er Danmark fedeste campingpladser
Ferie

Robotter indtager hotelbranchen

En robot, der vogter over morgenbuffeten, skænker dig en cocktail og bestiller en taxa, når du skal hjem – det er virkelighed på flere hoteller rundt omkring i verden

  • Robotter er godt i gang med at indtage hotelbranchen. (Foto: Flickr/Israel Gaibor)
Robotter er godt i gang med at indtage hotelbranchen. (Foto: Flickr/Israel Gaibor)

Teknologi påvirker vores liv i højere grad end nogensinde. Til daglig bruger vi smarte apps, der skal lette vores hverdag, og nu ser hotelbranchen også ud til at have fået en ekstra hånd i form af service-robotter.

Træder du ind på Hotel Marriott i Gent i Belgien kan du være så heldig at hilse på Mario – han er robot og har været medarbejder på hotellet siden juni sidste år. Han taler hele 19 sprog og har til daglig til opgave at bevogte buffeten i restauranten.

– Så snart vi så Mario interagere med vores gæster, så vi smil rundt omkring. Ingen har set det før, siger manageren Roger Langhout fra Hotel Marriott til CNN.

Men ikke nok med at sprede god stemning, så bidrager den smarte robot også i andre sammenhænge, hvor større forsamlinger skal engageres. Mario kan nemlig skabe og fastholde opmærksomhed – selv under kedelige PowerPoint-præsentationer.

– Vi har fundet ud af, at folk har lettere ved at fastholde opmærksomheden, når Mario laver præsentationen, siger den begejstrede manager.

Her ses robotten Mario.

Robotten vil desuden også blive programmeret til at kunne bestille taxaer til gæster.

Se også: Psykotisk turist arresteret i hellig hule

Farlig eller effektiv teknologi?
Selvom robotterne ser ud til at lette mange af arbejdsopgaverne for hotelindustrien, kan man alligevel godt have betænkeligheder ved at lade et stykke teknologi udføre en ellers personlig service.

– Vi kan godt lide innovation og teknologi, men vi er godt klar over, at det aldrig kan erstatte den menneskelige kontakt. Man kan kun programmere ham til et vist niveau, forklarer Langhout. 

Robotterne ser dog ud til snart at blive en fast del af inventaret rundt omkring i verden, og det er ikke kun hotelbranchen, der kan bryste sig af den smarte teknik.

Sidste år fik krydstogtsselskabet Royal Carribean installeret cocktail-mixende robot-bartendere på flere af dets krydstogsskibe. 

Se også: Spar penge: Trick til billig ferie

Nogle brancher kommer til at lide
Mens hotel- og krydstogtbranchen ser ud til at nyde godt af de teknologiske vidundere, er der dog andre brancher, der kommer til at lide under udviklingen, mener Carl Benedikt Frey, som er ekspert i teknologi og jobbeskæftigelse på Oxford Universitet.

Frey og en række kolleger har i et studie rangeret jobs i forhold til, hvor sandsynligt det er, at de bliver teknologiseret i fremtiden.

De kom frem til, at rekreative terapeuter, såsom dem, der arbejder i wellness-centre, ligger i den sikre ende af skalaen. Nogle typer af guider kan dog godt begynde at bekymre sig en smule.

– En, der står på en bus med en mikrofon, og en, som ridder på en hest med dig henover Alperne, er meget forskellige. Den første er mulig at teknologisere og den anden ikke, siger Frey.

Han fortsætter:

– Det er for tidligt at sige, hvor stor en indflydelse robotter får i erhvervsbranchen. Det er meget vanskeligt at vurdere, hvordan folk vil reagere på robotter. De er blevet godt modtaget i Japan, men det betyder ikke, at de vil blive det i Tyskland eller Sverige, fortæller Frey.

Han giver til sidst ungdommen et godt råd med på vejen.

– Vær god til at være social, vær kreativ, gør dig i stand til at interagere med verden. Med andre ord; selvom robotter snart vil tjekke os ind på verdens hoteller, så er det ingen undskyldning for os for at tjekke ud, slutter Frey.

Se også: Fremtidens flyrejse - så vildt bliver det

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Mest læste i Ferie

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen