Ski

Nordisk mester i skader

Hvis du ser en person blive fragtet ned ad bjerget på en båre, er det højst sandsynligt en dansker

  • 1342 danskere kom sidste vinter til skade på skiferien i Norge. (Foto: Thomas Borberg)
1342 danskere kom sidste vinter til skade på skiferien i Norge. (Foto: Thomas Borberg)
1 af 1

Seneste i EKSTRA

Hent flere
 

Danskerne er uden sammenligning vinderne af den internordiske dyst om flest skiskader, viser tal fra forsikringsselskabet Tryg i Norge.

Hvert år tager mange tusind danskere fulde af forventning af sted på skiferie i de norske fjelde, men desværre vender en stor del af dem hjem med skader. I sæsonen 2010-2011 havde man alene i Norge 1342 tilskadekomne danskere.

Suveræn vinder
Det tal er højt, når man sammenligner med antallet af nordmænd og svenskere, som kommer galt af sted på ski. Til sammenligning var der omkring 30 skader blandt nordmændene og 80 skader blandt svenskerne.

Forklaringen ligger måske i vores naturlige omgivelser.

– Det at tage på skiferie er en fysisk aktivitet, som danskerne ikke er så godt forberedte på. Nordmændene er nok naturligt bedre og mere vant til at stå på ski, siger Anne Marie Lai Kjar fra Tryg.

Forberedende træning
For de fleste danskere er skiferien da også langt mere aktiv end hverdagen. Man er af sted i omkring syv dage, og hver dag er man i gang på pisterne mellem fire og syv timer. Det kræver i sig selv udholdenhed og styrke.

For at undgå skader er det en god ide at forberede formen og styrken hjemmefra.

– Hvis man ikke er i form og har en vis styrke i muskulaturen omkring knæene, risikerer man skader. Det er særligt de første dage sidst på dagen, hvor musklerne ikke helt har styr på koordineringen endnu og hurtigt bliver trætte. Så vælter man og det er her, vi ser forvredne ledbånd, benbrud og overrevne korsbånd, fortæller Nikolaj Smedegaard, der er leder på Skilinjen ved Skolerne på Oure og uddanner professionelle danske skiinstruktører.

Forebyg skader

Nikolaj Smedegaard er leder på skilinjen på Skolerne i Oure og uddanner danske instruktører. Læs hans råd til forberedelsen af ferien.

1. Løbetræn ca. tre gange om ugen i fem-seks uger før afgang. Under løb laver musklerne excentrisk arbejde, også kaldet bremsearbejde, hvor musklerne pirres og stimuleres. På den måde styrker løb musklerne og øger udholdenheden.

2. Hop. Afslut løbeturene med hoppeøvelser. Det kan være hop fra en kantsten, en bænk eller et bord. Pointen er at stimulere muskulaturen omkring knæet. Hold dig i gang i et minut og hold pause et minut. Gentag øvelsen fem gange.

3. Fitness. Træn forsiden af låret, bagsiden og læggen, så muskulaturen omkring knæet bliver styrket.

Trygs råd til skiferien

1. Det er en god idé at have nummeret på alarmcentralen tastet ind i mobiltelefonen, så du hurtigt kan skaffe hjælp, hvis uheldet er ude.

2. Hav altid dit gule sygesikringsbevis og kopi af rejseforsikringspapirer på dig – også mens du star pa ski.

3. Når du er på skisportsstedet, så følg altid stedets regler. Gå aldrig ud over de afmærkede pister, og tag hensyn til andre på pisterne.

4. Lad ikke dine små børn løbe alene uden opsyn. Tilmeld dem eventuelt en lokal skiskole, hvis både du og børnene er trygge ved det.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik