Udland

Skjul dig i Sveriges Skagen

God mad, total stilhed og smuk naturI Rusthållargårdens hovedbygning, der er fra 1600-tallet, ligger en del af hotellets værelser. Resten er placeret i tre store villaer langs byvejen. (PR-foto)

Der opstår noget magisk, når det svenske flag vajer over de klassiske røde træhuse, badet i solens skær. Med et bliver man taget tilbage til barndommen, hvor Pippi var helten, Emil fra Lønneberg lavede løjer, og Karlson klatrede på taget.

Den følelse havde jeg, da jeg fredag eftermiddag ankom til Rusthållargården i byen Arild – Sveriges svar på Skagen. En lille fiskerby i Skåne, som faktisk husede skagensmaleren P.S. Krøyer i flere somre. I dag er området efterhånden overtaget af den svenske overklasse, der bruger det som sommersted, når de skal koble helt af i fred, ro og skjul for den hektiske hverdag.

Det samme havde vi tænkt os, da vi tjekkede ind på hotellet. For selv om Arild ofte bliver sammenlignet med Skagen, er forskellen stor: Glem alt om fest, fart og farver – i stedet står menuen på god mad, total stilhed og smuk natur.

Snup en pool-pose
Hvis krudtet i bagdelen sidder løst, er der dog mulighed for diverse aktiviteter som kajakroning og ture i det kuperede terræn på enten mountainbike eller gåben. Men før det hele blev alt for aktivt, valgte vi at tilbringe eftermiddagen på den altan, der var påmonteret vores værelse. Herfra kunne vi nyde roen og udsigten ud over det klippespækkede område – og ikke mindst havet.

LÆS OGSÅ: Lær af svenskerne: Rådne sild med mos

Vi fik dog lettet vores kroppe fra altanen en enkelt gang, inden vi skulle spise middag – det såkaldte wellness-område blev besøgt. Her er der både jacuzzi, dampbad, sauna – og en pool, der dog langtfra har olympiske mål.

Den egner sig nok mest til at nyde en af de såkaldte pool-poser, som består af øl og chips. Efter en tur i jacuzzien skiftede vi krops-boblerne ud med den slags, der har bedst af at blive hældt i halsen.

Aftenen tilbragte vi i den ene af stedets tre restauranter – den såkaldte Countryside Bistro, som er i stedets veranda, hvorfra man kan holde øje med det meste af byen. Her fik vi serveret en skøn lokalinspireret, trerettersmenu, der bestemt kan anbefales.

Lørdag formiddag blev brugt ved den overdådige morgenmadsbuffet, der rummede alt, hvad man kunne ønske sig – igen med mange lokale, og hovedsageligt økologiske, råvarer. Trods de yderst fyldte maver besluttede vi os for, at vi hellere måtte lave lidt, og da et af Sveriges mest omdiskuterede kunstværker ligger i nærheden, var valget let:

Vi lånte to cykler og kørte mod den kontroversielle kunstner Lars Vilks' kæmpe installation på stranden ved Kullens nordlige side. En installation, der hedder Landonien, og som består af tårne og bygninger lavet af gamle planker og vraggods.

Husk vandresko
Indrømmet – vi vidste ikke helt, hvad vi havde kastet os ud i, da vi begyndte at træde i pedalerne. Efter blot få meter cyklede vi den forkerte vej – og det kuperede terræn fik hurtigt sat vores kondition på prøve. Det bliver vist heller ikke til Tour de France næste år.

LÆS OGSÅ: Vi elsker Sverige

Da vi endelig nåede frem til området, stod den ellers på vandring ad yderst snoede, stejle og glatte stier ned til vandet, hvor den ligger. Her fik vores manglende forberedelse os igen på glat klippe – vandresko og en flaske vand kan anbefales. Men det var bestemt turen værd – også fordi man så har endnu en undskyldning for at bruge eftermiddagen i jacuzzien, hvor de ømme ben blev plejet.

Hvide handsker
Aftenen brugte vi i en anden af de tre restauranter – denne gang den dyre af slagsen, hvor vi fik en seksrettersmenu – serveret med hvide handsker. For første gang i weekenden kunne man for alvor mærke et islæt af, at det er den svenske overklasse, der oftest frekventerer området. En ting, der ellers ikke præger byen, da det langtfra er et område, man tager til for at blive set eller vise sin sidste nye bil. Tværtimod skjuler folk sig godt.

Handskerne til side, så var det igen en middag med fokus på råvarerne – og årstiden. En god oplevelse, der flere gange overraskede med kulinariske finurligheder som kærnemælksskum og sprøde brisler.

Da vi søndag ved frokost igen trillede fra Arild med det blå-gule flag blafrende i baggrunden, var det med en følelse af, at det langtfra var sidste gang, at vi ville bruge weekenden i Skånes skjul.

Ekstra Bladet var inviteret af Rusthållargården.

Hotellet

Rusthållargården ligger ca. 35 km fra Helsingborg. Det tager cirka to timer i bil fra København – lige meget om man tager broen eller færgen fra Helsingør.

Der er et utal af værelsesmuligheder på Rusthållargården – hvis I er en familie, har I sågar mulighed for at leje et helt hus med eget køkken.

Hotellet har mange forskellige pakkeløsninger – og priserne varierer. For eksempel kan man få to overnatninger i dobbeltværelse med morgenmad og to middage for 2595-2995 svenske kroner pr. person. Du kan se de forskellige muligheder og priser på rusthallargarden.se

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Pernille Holbøll
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
EKSTRA - det du ikke vil gå glip af
Masser af eksklusiv krimi, sport, mysterier, tips og afsløringer
Ubegrænset adgang til denne artikel + mere end 2.000 andre artikler, for under 1 kr. om dagen.

Kun 29 kr. pr. måned | Ingen binding | Betal fra måned til måned

Over 2.000 artikler og gårsdagens e-avis på alle platforme - 24 timer i døgnet

Særlige fordele til dig - VIP-konkurrencer, gratis e-bøger hver uge,  og særlige events