Udland

På tre hjul gennem Indien

  • Med syv hestekræfter brummende under bagsædet, en benzintank på otte liter og en tophastighed på 55 kilometer i timen kørte og skubbede Nikolaj Bøgh og Peter Vasard Boesen en trehjulet auto-rickshaw gennem Indien.
Med syv hestekræfter brummende under bagsædet, en benzintank på otte liter og en tophastighed på 55 kilometer i timen kørte og skubbede Nikolaj Bøgh og Peter Vasard Boesen en trehjulet auto-rickshaw gennem Indien.

– I har mit nummer, men I skal kun ringe, hvis den er helt gal. Hvis I kører ud over en klippe og stadig kan gå, så vil jeg ikke høre om det, men jeg vil se billeder, når I kommer frem, siger løbslederen med et smil, inden starten går ved maharajaen af Jaisalmers gyldne palads. Vi er til Rickshaw Run, og bag ved startlinjen holder 67 auto-rickshawer klar og venter på, at maharajaen sænker det sort- og hvidternede flag. I de små pimpede og udsmykkede trehjulede køretøjer sidder unge backpackere og ældre gråhårede mænd klar til at hive i metalstangen, der kickstarter den ene cylinder, der skal bringe dem i mål i Kochin i Kerala i Sydindien. De to unge danskere Nikolaj Bøgh og Peter Vasard Boesen sidder også klar bag startlinjen.

67 trehjulede køretøjer hoster af sted, da startskuddet lyder, men efter 20 meter bryder danskernes rickshaw sammen for første gang. Motoren er død. Mens de andre deltagere overhaler og vinker til dem, styrter begge drenge om og flår lågen op ind til den lille motor.

LÆS OGSÅ: Indiens ørkenstat

– Allerede her tænkte vi, at vi nok skulle have lært os selv bare en smule om mekanik, inden vi tog af sted. Set i bakspejlet ville det nok have gjort turen lettere, men vi havde jo ikke valgt at køre Rickshaw Run for at få en let tur, fortæller de danske deltagere Nikolaj Bøgh og Peter Vasard Boesen.

Kaos og larm
De får liv i motoren, og så går turen gennem ørkener, forbi gyldne sandstenspaladser, igennem Mumbais trafikale helvede, et par dages pitstop på en strand i Goa og til målet i Kochin. Time efter time med hænderne omkring gashåndtaget og benene foldet ind i det lille førerhus. Alt ryster, og motoren larmer. Kortet, de har med, er på hindi og stemmer ikke overens med de faktiske forhold. Inderne ryster på hovedet, når de opdager de to fremmede i en kaotisk trafik, som inderne selv er bange for.

LÆS OGSÅ: 500 biler i rally til Mongoliet

– At vi så ville kaste os ud i det i et køretøj, der slet ikke er lavet til den slags, det kunne inderne knap nok se nogen grund til, og da slet ikke, at det skulle være sjovt, fortæller Nikolaj Bøgh.

Uden udstødning
På vej ned gennem Indien falder udstødningen af, cylinderen lækker olie, batteriet rasler af et sted i Mumbai, og i Goa vil en politibetjent trække dem i retten, fordi de ikke har kørekort til en rickshaw.

– Det var både med lettelse og vemod, vi kørte over målstregen i Kochin, fortæller Peter Vasard Boesen, der sammen med rejsemakkeren Nikolaj Bøgh glæder sig over, at de overhovedet kom i mål. Og det endda uden at køre over målstregen som de sidste.

Rickshaw Run

Kør gennem Peru på en trehjulet motorcykel, kryds Sibirien på en gammel russisk motorcykel, eller sæt kursen mod Mongoliet i en udtjent Nissan Micra. Vejen og eventyret er ikke snorlige, men det er målet om at indsamle penge til velgørenhed.

Rickshaw Run er en blanding af et eventyr af uforudsete oplevelser og et velgørenhedsløb, hvor deltagerne samler penge ind til humanitære projekter verden over. Siden 2006 har arrangørerne, The Adventurists, afholdt tre årlige løb i Indien og samlet godt ni millioner kroner ind til velgørenhed.

Ud over Rickshaw Run tilbyder udbyderne også The Motortaxi Junket. Her kører deltagerne 3000 kilometer på tværs af Peru i en sydamerikansk udgave af en auto-rickshaw. Som noget nyt udbyder de også The Ice Run, hvor deltagerne kører 2500 kilometer gennem Sibirien på en gammel russisk Ural-motorcykel.

Hvis det ikke er udfordring nok, kan man også tilmelde sig Mongol Rally med start i England eller Tjekkiet og mål i Ulaanbaatar i Mongoliet. 10.000 mil, en tredjedel af jorden rundt. Det eneste krav er, at køretøjet maks. må have en en-liters motor eller en motorcykel med maks. 125 cc.

– Forestil dig, at du bliver væk i en kæmpe ørken, hundrede mil fra civilisationen, kørende i en bil, din bedstemor ville være flov over. Pludselig falder dine hjul af, og i din søgen efter værktøj dukker en beskidt sok og to tørrede abrikoser op. Det er Mongol Rally, skriver arrangørerne.

The Adventurists har på alle deres eventyr gennem årene indsamlet 31 millioner kroner.

Sådan kommer du med

Rickshaw Run afvikles tre gange årligt i januar, april og september.

Januar: Jaisalmer, Rajesthan til Kochin, Sydindien

April: Kochin til Shillong i det nordøstlige Indien.

September: Shillong til Jaisalmer

Flyv til Delhi eller Mumbai og tag toget eller et indenrigsfly til Jaisalmer.

Mange flyselskaber flyver til Indien. Blandt andet British Airways, Qatar Airways, KLM og Turkish Airlines.

Det koster 8500 kr. pr. hold at deltage. Penge går til rickshawen, papirarbejde, et par fester og andet sjov. Derudover skal man indsamle et tilsvarende beløb til velgørenhed.

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
EKSTRA - det du ikke vil gå glip af
Masser af eksklusiv krimi, sport, mysterier, tips og afsløringer
Ubegrænset adgang til denne artikel + mere end 2.000 andre artikler, for under 1 kr. om dagen.

Kun 29 kr. pr. måned | Ingen binding | Betal fra måned til måned

Over 2.000 artikler og gårsdagens e-avis på alle platforme - 24 timer i døgnet

Særlige fordele til dig - VIP-konkurrencer, gratis e-bøger hver uge,  og særlige events