Ferie 6 timer siden
Simpelt trick: Sådan får du plads på flyets første klasse
Ferie 10 timer siden
England advarer mod farlige rejser til Danmark
Ferie 12 timer siden
Se videoen: Vanvittig kvinde smider alt tøjet på fly
Ferie 26. maj 2016
Nøgen søvngænger tog selfie med politimænd
Ferie 26. maj 2016
Aldrig for sent: Efter 22 år går kvindes Disney-drøm i opfyldelse
Ferie 26. maj 2016
Thailand siger stop: Forbyder turisme på tre populære øer
Ferie 25. maj 2016
Se videoen: Efter 17 år åbner verdens længste jernbanetunnel
Ferie 25. maj 2016
Farlige fejl: Her er de største årsager til flystyrt
Ferie 25. maj 2016
Rejsebranchen i knæ: Sælger solferie for 599 kroner
Ferie 24. maj 2016
Gys i teltet: Her får turister besøg af tre løver
Ferie 24. maj 2016
Hov! Hvor er Louvre-pyramiden blevet af?
Ferie 24. maj 2016
Undgå at få sparket: Det må du aldrig gøre på et fly
Ferie 24. maj 2016
Vovehals? Her er de syv vildeste krydstogtskibe
Ferie 24. maj 2016
Voldsom benzin-strejke: Turister strander i Frankrig
Ferie 23. maj 2016
Leg endte tragisk: Turist og dyrepasser dræbt af hvalros
Ferie 23. maj 2016
Fly nødlander i Hamburg: Rygetrængende i 10 kilometers højde ville åbne nødudgang
Ferie 23. maj 2016
Dramatisk afsked: Fly forsinket på grund af guldfisk
Ferie 23. maj 2016
Turist 'reddede' bison-kalv: Bagefter måtte den aflives
Danmark 22. maj 2016
Krigerisk ferie: Kom helt tæt på Hitlers bunkere
Danmark 22. maj 2016
Her er Danmark fedeste campingpladser
Udland

Derfor styrtede Air France-fly med 228 om bord

Knap tre år efter et Air France-flystyrt, der kostede 228 mennesker livet, fremlægges den endelige rapport

  • 228 mennesker døde, da et Air France-fly styrtede ned i Atlanterhavet mellem Rio og Paris. (Foto: AP)
228 mennesker døde, da et Air France-fly styrtede ned i Atlanterhavet mellem Rio og Paris. (Foto: AP)

I den kommende uge offentliggøres to nye rapporter om det franske Airbus-fly, der i 2009 styrtede i Atlanterhavet, hvorved 228 mennesker mistede livet.

En retlig rapport fastslår, at det var en kombination af menneskelige fejl og tekniske svigt, der var årsagen til, at de 228 mennesker omkom, da et Air France-Airbus A330-200-fly på vej fra Rio til Paris i 2009 styrtede ned i Atlanterhavet.

Rapporten, som ventes præsenteret for ofrenes familier på tirsdag i næste uge, konkluderer, at pilotfejl og fejl på hastighedssensorerne bar ansvaret, siger en kilde tæt på sagen til nyhedsbureauet AFP.

LÆS OGSÅ:

Se også: Pilotfejl bag flystyrt - 228 blev dræbt

Den franske myndighed for luftfartssikkerhed, BEA, ventes at præsentere sin endelige rapport om styrtet i 2009 på torsdag.

Dokumentet er længe ventet, idet Airbus og Air France er dybt uenige om, hvem der i sidste ende bærer ansvaret.

Kilden siger, at den 356-sider lange retslige undersøgelse, der offentliggøres tirsdag, fastslår, at hastighedssensorerne frøs og viste forkert, men også at kaptajnen havde 'svigtet sine pligter' og 'forhindret co-piloten i at handle'.

LÆS OGSÅ:

Dansker omkommet i Air France styrtet Krig & katastrofer - 4. apr. 2011 Lig fundet to år efter Air France-styrt

Flyet var to timer efter starten kommet ind i et område med turbulens over Atlanterhavet, da autopiloten pludselig satte ud, sagde BEA i en foreløbig rapport sidste år.

Umiddelbart efter viste et instrument et 'markant fald' i hastigheden og stall-alarmen begyndte at lyde. Det betød, at flyet ikke længere blev båret af den vind, der kom under vingerne, forklarer BEA.

Mens de to co-piloter kæmpede for at finde ud af, hvad der skete, vendte kaptajnen, der havde forladt cockpittet for at hvile sig, tilbage, men han undlod at tage kontrollen over flyet, hedder det i rapporten.

LÆS OGSÅ:

Dansker omkommet i Air France styrtet Krig & katastrofer - 4. apr. 2011 Nye vragdele kan opklare Air France-forlis

Air France insisterer på, at der ikke er noget at udsætte på piloterne, men giver i stedet den defekte stall-alarm skylden for ulykken.

Franske dommere har undersøgt Air France og Airbus for påstået drab i forbindelse med styrtet, særligt på grund af de defekte hastighedssensorer, der også er kendt som pitotrør.

Air France skiftede pitotrørene, der er produceret af det franske firma Thales, ud på sine Airbus-fly med en nyere model efter havariet.

Ofrenes familier har tidligere hævdet, at store franske selskaber som Air France og Airbus har haft indflydelse på sagen.

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Mest læste i Ferie

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen