Derfor styrtede Air France-fly med 228 om bord

Knap tre år efter et Air France-flystyrt, der kostede 228 mennesker livet, fremlægges den endelige rapport

  • 228 mennesker døde, da et Air France-fly styrtede ned i Atlanterhavet mellem Rio og Paris. (Foto: AP)
228 mennesker døde, da et Air France-fly styrtede ned i Atlanterhavet mellem Rio og Paris. (Foto: AP)
1 af 1

Seneste i EKSTRA

Hent flere
 

I den kommende uge offentliggøres to nye rapporter om det franske Airbus-fly, der i 2009 styrtede i Atlanterhavet, hvorved 228 mennesker mistede livet.

En retlig rapport fastslår, at det var en kombination af menneskelige fejl og tekniske svigt, der var årsagen til, at de 228 mennesker omkom, da et Air France-Airbus A330-200-fly på vej fra Rio til Paris i 2009 styrtede ned i Atlanterhavet.

Rapporten, som ventes præsenteret for ofrenes familier på tirsdag i næste uge, konkluderer, at pilotfejl og fejl på hastighedssensorerne bar ansvaret, siger en kilde tæt på sagen til nyhedsbureauet AFP.

LÆS OGSÅ:

Se også: Pilotfejl bag flystyrt - 228 blev dræbt

Den franske myndighed for luftfartssikkerhed, BEA, ventes at præsentere sin endelige rapport om styrtet i 2009 på torsdag.

Dokumentet er længe ventet, idet Airbus og Air France er dybt uenige om, hvem der i sidste ende bærer ansvaret.

Kilden siger, at den 356-sider lange retslige undersøgelse, der offentliggøres tirsdag, fastslår, at hastighedssensorerne frøs og viste forkert, men også at kaptajnen havde 'svigtet sine pligter' og 'forhindret co-piloten i at handle'.

LÆS OGSÅ:

Krig & katastrofer 4. apr 2011 Se også: Lig fundet to år efter Air France-styrt

Flyet var to timer efter starten kommet ind i et område med turbulens over Atlanterhavet, da autopiloten pludselig satte ud, sagde BEA i en foreløbig rapport sidste år.

Umiddelbart efter viste et instrument et 'markant fald' i hastigheden og stall-alarmen begyndte at lyde. Det betød, at flyet ikke længere blev båret af den vind, der kom under vingerne, forklarer BEA.

Mens de to co-piloter kæmpede for at finde ud af, hvad der skete, vendte kaptajnen, der havde forladt cockpittet for at hvile sig, tilbage, men han undlod at tage kontrollen over flyet, hedder det i rapporten.

LÆS OGSÅ:

Krig & katastrofer 4. apr 2011 Se også: Nye vragdele kan opklare Air France-forlis

Air France insisterer på, at der ikke er noget at udsætte på piloterne, men giver i stedet den defekte stall-alarm skylden for ulykken.

Franske dommere har undersøgt Air France og Airbus for påstået drab i forbindelse med styrtet, særligt på grund af de defekte hastighedssensorer, der også er kendt som pitotrør.

Air France skiftede pitotrørene, der er produceret af det franske firma Thales, ud på sine Airbus-fly med en nyere model efter havariet.

Ofrenes familier har tidligere hævdet, at store franske selskaber som Air France og Airbus har haft indflydelse på sagen.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik