Hvad fanden tænker Danmark på?

Udlandet fatter ikke en brik af VisitDenmarks reklamestunt

Meget uheldig reklame om 'mor Karen', mener den britiske avis The Independent. (Privatfoto)
Meget uheldig reklame om 'mor Karen', mener den britiske avis The Independent. (Privatfoto)

Hvis man skal tro avisen The Independent - Life, så har VisitDenmarks reklame om at lokke udenlandske turister til Danmark for at møde kvinder som 'Karen', slået helt fejl.

Sagen er blevet diskuteret meget herhjemme, men nu er udlandet også kommet på banen.

'Hvad fanden tænker Danmark på'? skriver The Independent- Life således i en artikel, oplyser hjemmesiden Outside24.dk

Også BBC har beskrevet sagen og nævner blandt andet Ekstra Bladets dækning af farcen. Se her, hvad de skriver.

Ikke de eneste
I artiklen bliver filmen sammenlignet med nogle af de mest uheldige reklamefilm, som andre lande i tidens løb har lavet for at gøre reklame for deres land.

VisitDenmark er altså ikke det første turistråd, der er kommet galt afsted i deres noget uheldige markedsføring, skriver avisen.

Du kommer aldrig hjem
Tidligere på året forsøgte Columbia således at gøre op med deres image som et lovløst land med narkobaroner og AK47-geværer.

'Columbia. Den eneste risiko er, at man får lyst til at blive,' lød sloganet. Men da det også kunne forstås som, at man 'aldrig ville vende hjem' var budskabet pludselig ikke så heldigt.

Bøssefest
Og meget bedre gik det ikke for Montreal, da de sidste år skød en reklamefilm, hvor en lokal person lovede, at den canadiske bys bøssemiljø bød på andet end fester og jagt efter mænd og scoringer.

I baggrunden står to fyre og tester fjedrene i en Calèche (vogn spændt for en hest). Budskabet skulle være, at Montreal er et blomstrende homoseksuelt samfund. I stedet kunne det forstås som, at Montreal er stedet for 'no-strings' sex i hestevogne.

Villige piger
- Det er nogenlunde til at forstå, hvad det er, det danske turistråd har forsøgt at opnå, skriver avisen. De hyrede en smuk skuespillerinde, opfandt en lille historie om en dansk kvinde, der leder efter faren til sit barn, lagde den ud på nettet og sparede derved en masse penge på optagelser og tv-spots.

Men ved at antyde, at Danmark ikke kun er et land med plastikklodser og bacon, men også lækre singlepiger. som er villige til at gå i seng med fremmede, har reklamefilmen i den grad givet bagslag, lyder det direkt fra The Independent, der fortsætter kritiken.

Glemte noget
- VisitDenmark, som nu har fjernet filmen, mener selv, at ' filmen er et godt eksempel på uafhængige, værdige danske kvinder, der vover at træffe deres egne valg'. Men, at de tilbyder sig til berusede fremmede, glemte han vist at sige, som den engelske avis sarkastisk tilføjer.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen