Udland

TV: I nyt Boeing-fly bliver krop og vinge et

NASA og Boing, der netop har testet flyet X-48C, anslår, at brændstofforbrug og udledning af CO2 kan reduceres med 70 procent

  • Her forløberen, X-48B, i luften over ørkenen. (Foto: NASA)
Her forløberen, X-48B, i luften over ørkenen. (Foto: NASA)
1/2
Næste »

Se testflyvningen af X-49C i tv-klippet over artiklen

----------

Boeing og NASA er gået sammen om at udvikle et fly, X-48C, som skal gøre op med de miljøsvinende fly, som i dag er på vingerne.

X-48C er blevet testet over ørkenen i Californien, og ved hjælp af fjernkontrol steg det ubemandede fly til 5500 fod, og landede sikkert ni minutter senere, skriver Defense Tech.

SE:

Hypersonic Glider Videnskab & teknik - 31. jul. 2012 Fra New York til København på 15 minutter

C-modellen er en videreudvikling af X-48B, som var på vingerne mellem 2007 og 2010, og målet er klart for den nye model.

Brændstofforbruget og udslippet af skumle gasser skal reduceres med 70 procent.

Speciel konstruktion
Normalt har fly, som vi kender dem, en lang rørformet krop, og vinger som stikker ud. Men for X-49C kommer vinge og skrog til at udgøre hele flyet, og det gør det langt mere aerodynamisk.

Derved kan de spare både penge på brændstof og udladning af CO2.

Flyet er dog stadig under udvikling, og der går mellem 15 og 20 år, inden militæret i første omgang kan tage flyet i brug.

SE:

090717-F-0289B-163 (Custom) Videnskab & teknik - 14. aug. 2012 Revolutionerende hypersonisk missiltest

Først derefter vil flyet måske komme i en charterudgave, hvor almindelige mennesker kan komme med op i højderne med renere samvittighed.

Inden da skal Boeing nok også lige have fundet ud af, hvor passagererne skal sidde...

Seneste i EKSTRA

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør lige nu:Stine Eskildsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
Udgiver:JP/Politikens Hus A/S
Alt på ekstrabladet.dk