Gå til artikel om 1 sek Gå til artikel
Gå til artikel

Anmeldelse: 'Kollektivet' er et banalt trekantsdrama

Thomas Vinterbergs nye film er desværre en noget skuffende størrelse

Se traileren til 'Kollektivet'
1/2
Næste »

Kollektivet. Instr.: Thomas Vinterberg. Premiere d. 14. januar 2016

3
3,1
Hvad er din bedømmelse? Din bedømmelse er modtaget

Den gode nyhed er, at Thomas Vinterberg ikke er forfaldet til at lave en folkekomedie, der blot gennemspiller de mest fortærskede klichéer om livet i 1970’ernes kollektiver (den film er jo også allerede lavet af Niels Gråbøl i 1997 med 'Det store flip').

Den dårlige nyhed er så, at på trods af, at 'Kollektivet' (der bygger på et teaterstykke) tager afsæt i Vinterbergs egen opvækst, virker den sært upersonlig og uvedkommende, og det er ubetinget hans svageste film til dato sammen med den mislykkede komedie 'En mand kommer hjem' fra 2007. Den reddes faktisk kun hjem på målstregen af en storspillende Trine Dyrholm (surprise, surprise), der til gengæld er så god, at hun får alle de andre til at blegne. Hun har så også været så heldig, at blive udstyret med historiens eneste interessante karakter.

Se også: Vinterberg: Husfisse og klatgæld var forbudt

Frisindet
Det begynder med at Erik (Ulrich Thomsen, der senest gjorde det så fremragende som Ricardo i 'Sommeren ’92', men her fremstår noget endimensional) og Anna (Dyrholm) får mulighed for at købe hans store barndomshjem i Hellerup og beslutter sig for at danne et kollektiv.

Men 'Kollektivet' udvikler sig hurtigt til et ret simpelt trekantsdrama, da Eriks unge elskerinde Emma (Helene Reingaard Neumann) flytter ind i villaen og frisindet – ikke mindst Annas – sættes på en prøve.

Thomas_Vinterberg_Ulrich_Thomsen_By_Christian_Geisn+ªs.jpg Filmnyheder - 10. jan. 2016 Ulrich Thomsen: Jeg er for asocial til at bo i kollektiv

Forudsigeligt
Det ender desværre ret forudsigeligt og vejen dertil er heller ikke synderligt interessant, bl.a. fordi kemien mellem Emma og Eriks figurer er stort set ikke-eksisterende, og det er jo lidt et problem, hvis man skal prøve at illudere en destruktiv passion.

Heller ingen af bifigurerne formår at rejse sig over skitseplanet og især Fares Fares' Allon ligner nærmest en parodi. De to børn i kollektivet er også udstyret med hver deres sidehistorier, som står og flagrer underligt ubrugte ud i periferien.

Og det er måske det helt store problem med 'Kollektivet' (eller subsidiært med mig). Jeg forstår simpelthen ikke, hvad det er for en historie Vinterberg og den ellers så driftsikre manuskriptforfatter Tobias Lindholm gerne vil fortælle os. Det er næsten svært at tro, at det er de samme makkerpar, der i 2012 stod bag den fremragende 'Jagten', der virkede langt mere påtrængende og nødvendig.

Se også: 'Kollektivet' udtaget til Berlinalen

Pragtpræstation
Som kærlighedsdrama er 'Kollektivet' himmelråbende banal og som tids- eller miljøskildring er den alt for løs i koderne til på nogen måde at virke relevant eller rørende.

Hvis det ikke havde været for endnu en pragtpræstation fra Dyrholm, der igen viser sin formidable beherskelse af den sigende detalje, havde det slet ikke været til at bære, men selv hun kan altså ikke gøre en film alene.

Farfromthemaddingcrowd.jpg Filmanmeldelser - 23. apr. 2015 Thomas Vinterberg får hjerterne til at banke  

Kollektivet. Instr.: Thomas Vinterberg. Medv.: Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen, Helene Reingaard Neumann, Lars Ranthe m.fl. 111 min. Premiere d. 14. januar 2015 i 111 biografer

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet - flash!

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet - flash!
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Benjamin Krogh
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen