Anmeldelse: Skuffende ny film om Steve Jobs

Danny Boyles portrætfilm er hverken overbevisende som drama eller som dokumentation

Se traileren til filmen
1/2
Næste »

Steve Jobs. Instr.: Danny Boyle. Premiere d. 21 januar 2016

3
3
Hvad er din bedømmelse? Din bedømmelse er modtaget

Manuskriptforfatteren Aaron Sorkin viste med filmen om Facebook-grundlæggeren Mark Zuckerberg 'The Social Network' (2010), at man sagtens kan lave et spændende drama ud af fortællingen om en nørd, der i bund og grund tilbringer det meste af sit liv foran et skrivebord og en computer.

Det lykkes desværre knap så overbevisende med portrættet af Steve Jobs, der som bekendt var hovedarkitekten bag Apple. Og det skyldes ikke kun, at David Fincher ikke er med som instruktør denne gang (han sprang klogeligt fra) eller at vi allerede har fået fortalt historien en gang før på film med Joshua Michael Sterns 'Jobs' (2013), der var betydeligt bedre til at sætte tingene ind i en større kontekst.

Se også: Anmeldelse: 'Jobs' - fra hippie til æblekonge

Egocentriker
For selv om Boyles 'Steve Jobs' bestemt ikke er noget flatterende portræt af Jobs, der (igen) fremstilles som en halvautistisk egocentriker uden empatiske evner, så kræver den nok, at man har mere end almindelig viden om og interesse for Apples produkter, for ikke at begynde at fumle med sin Android-telefon undervejs i mørket.

'Steve Jobs' består primært af tre lange scener, der udspiller sig lige før de nærmest kultagtige eller semi-religiøse lanceringer af tre af Jobs produkter: Macintosh-computeren i 1984, floppet NeXT i 1988 (efter at han en overgang var blevet fyret fra Apple) samt iMac’en i 1998.

Jobs er på alle måder det absolutte centrum (ikke mindst i egen bevidsthed), men undervejs støder vi på centrale figurer som medgrundlæggeren Steve Wozniak (Set Rogen), direktøren John Sculley (Jeff Daniels), programmøren Andy Herzfeld (Michael Stuhlberg), Jobs tro væbner og marketingschef Joanna Hoffman (Kate Winslet) samt ekskæresten Chrisann (Katerine Waterson) og ikke mindst datteren Lisa. De har alle det til fælles, at de (helt berettiget) ikke synes, at de får nok anerkendelse fra Jobs. Og sjovt nok finder sig i det.

Se også: 19 år efter Titanic: Nettet går amok over dette kram

Impressionistisk
Boyle har selv kaldt filmen et 'impressionistisk' portræt af Jobs – hvilket jo giver ret frie tøjler i forhold til at forholde sig faktuelt til virkeligheden. Og der er måske filmens kerneproblem.

For hvis man betrager den som fiktion, så er det en ret stivbenet af slagsen, hvis stærkt dialogbaserede form minder mest om et teaterstykke – også selv om Michael Fassbender og Kate Winslet spiller røven ud af bukserne og begge helt berettiget er nomineret til en Oscar for henholdsvis bedste hoved- og birolle.

2013 NYFF - Filmnyheder - 18. jan. 2016 Michael Fassbender som Harry Hole

Helgenkåring
Og hvis man ser den som et portræt af Steve Jobs, der vakler mellem karaktermord og helgenkåring (og er lidt af begge dele), så kan man egentlig ikke bruge den til så meget, da det meste her er frit opfundet til lejligheden.

Så udover Apple-fetichister (men dem er der selvfølgelig også nogle millioner af) har jeg svært ved helt af se målgruppen til 'Steve Jobs', der hverken overbeviser som drama eller som dokumentation.

Steve Jobs. Instr.: Danny Boyle. Medv.: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Jeff Daniels m.fl. 122 min. Premiere d. 21. januar 2016 i 50 biografer

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet - flash!

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet - flash!
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Pernille Holbøll
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen