De mange kæmpeuhyrer i 'Kong: Skull Island' formår ikke at dække over den minimale historie

1/2
Næste »

'Kong: Skull Island'. Instr.: Jordan Vogt-Roberts. 118 min. Premiere 9. marts i 63 biografer over hele landet.

2
3,8

Firmaet MonsterVerse gav os i 2014 en ganske  hæderlig genoplivning af monsteret 'Godzilla' og nu tager de fat på gode gamle King Kong, der blev skabt af instruktøren og manuskriptforfatteren Merian C. Cooper tilbage i 1933 i filmen af samme navn. Der virker  selvfølgelig forældet i dag, men besidder ikke desto mindre stadig sin egen charme og er jo grundlæggende en historie om et misforstået individ og ulykkelig kærlighed.

Fortællingens tragiske elementer fik endnu større pondus og dybde i Peter Jacksons yderst vellykkede remake fra 2005. Den slags psykologiske overbygninger er der ingen af i dette larmende makværk, der godt nok er rig på imponerende effekter, men ikke har så meget andet at byde på.

Se også: Hollywood-hunk: Her er sandheden om mig og Taylor Swift

Brie Larson fik fuldt fortjent en Oscar for sin rolle som gidsel i 'Room' fra 2015 og at Tom Hiddleston er en yderst talentfuld herre, så vi bl.a. i Susanne Biers internationale tv-serie 'Natportieren'. Ingen af dem kan dog stille meget op som henholdsvis fotojournalist og sporhund over for det ufatteligt ringe manuskript bag 'Kong: Skull Island', hvor også rutinerede kræfter som Samuel L. Jackson, John Goodman og John C. Reilly lades i stikken af de hele fire manuskriptforfattere.

Hvordan så mange mennesker har kunne producere så tynd en historie, er en gåde - om end knap så stor, som hvordan det er lykkedes dem at få nogen til at realisere den.

Bier kjole.png Danske kendte - 9. jan. 2017 Lettet Bier: - Godt jeg ikke skulle op på scenen

Handlingen - hvis man da kan kalde den det - er flyttet frem til slutningen af Vietnamkrigen, hvilket om ikke andet giver anledning til et par forkølede hilsener til 'Dommedag nu'.  En videnskabelig ekspedition sendes med militærledsagelse ud til den hemmelige ø Skull Island, hvor det viser sig, at store underjordiske huler rummer nogle gigantiske væsener (mon de har set filmatiseringen af Jules Vernes 'Rejsen til jordens indre'?), der ind i mellem kommer op til overfladen. Og kæmpeaben Kong - der introduceres allerede i begyndelsen af filmen, hvilken ødelægger enhver mulighed for suspense - er langt fra den mest  frygtindgydende.

Kong får lynhurtigt selskab af gigantedderkopper og abnorme blæksprutter  med mere inden vi introduceres for nogle glubske kæmpeøgler kaldet 'kraniekryb' og det hele går snart op i eksplosioner, drabelige monsterslagsmål og menneskejagt, mens deltagerne falder en for en. Magen til vås skal man lede længe efter, og det er desværre heller ikke så langt ude, at det er morsomt. Ikke engang ufrivilligt.

Se også: Hun er den nye Kaptajn Marvel

Men programmørerne kan da deres kram. Som de eneste.

Der gives ingen bonuspoint for at gætte hvem der overlever, men bliver man hængende efter de alenlange rulletekster afsløres det, at en toer allerede er i støbeskeen. Man bliver træt bare ved tanken.