Gå til artikel om 1 sek Gå til artikel
Gå til artikel

Kollektivet invaderer Berlin

Gallaforevisning: En stor flok kollektivister fra Danmark havde shinet sig op til at indtage den røde løber ved filmfestivalen i Berlin

  • Og her er hele det danske kollektiv på den røde løber: Producer Sisse Graum, Fares Fares, Martha Sofie Wallstrøm, Trine Dyrholm, Helene Reingaard, Thomas Vinterberg, Julie Agnete Vang, Anne Gry Henningsen, Ulrich Thomsen og Magnus Millang. (Foto: Christian T. Jørgensen)
Og her er hele det danske kollektiv på den røde løber: Producer Sisse Graum, Fares Fares, Martha Sofie Wallstrøm, Trine Dyrholm, Helene Reingaard, Thomas Vinterberg, Julie Agnete Vang, Anne Gry Henningsen, Ulrich Thomsen og Magnus Millang. (Foto: Christian T. Jørgensen)
1/7
Næste »

BERLIN (Ekstra Bladet): Der er høj stemning og højt til loftet, da Ekstra Bladet møder den danske filminstruktør Thomas Vinterberg på 24. etage af højhuset Kollhoff Tower på Potsdamer Platz i Berlin, hvor han blandt andet filosoferer lidt over rejsen fra sin verdens-succes ’Festen’ fra 1998 til sin nye film, ’Kollektivet, der i går blev vist på filmfestivalen i Berlin.

– Trine Dyrholm og Ulrich Thomsen spiller jo par i begge film. Det er der en dynamik i, som jeg har forfulgt. I slutningen af ’Festen’ ser man dem som et nyforelsket par, der har tænkt sig at flyve til Paris. Og nu er de landet midt i et kollektiv, og deres ægteskab ser sådan her ud. Det er selvfølgelig to helt forskellige karakterer og to forskellige film. Men der er dog alligevel en interessant rejse i det, fordi det er de samme mennesker.

Vinterbergs nye film er inspireret af det kollektiv i Hellerup, som han selv boede i sammen med sine forældre i hele sin ungdom.

(artiklen fortsætter under billedet)

Vinterberg røg ud i et mindre stormvejr efter pressemødet på sin film 'Kollektivet', hvor han havde sagt overfor verdenspressen, at han skammede sig over at være dansker. Han modificerde det dog senere til, at han skammede sig over den danske politik på flygtninge-området.(Foto: Christian T. JØrgensen) Vinterberg røg ud i et mindre stormvejr efter pressemødet på sin film 'Kollektivet', hvor han havde sagt overfor verdenspressen, at han skammede sig over at være dansker. Han modificerde det dog senere til, at han skammede sig over den danske politik på flygtninge-området.(Foto: Christian T. JØrgensen)

Se Thomas Vinterbergs forsvare sine udtalelser her

Akademiker-kollektiv
– Det var et vaskeægte akademiker-kollektiv med folk som min far, filmkritikeren Søren Vinterberg, og så var der skolelærere, professorer og filosoffer.

– I et kollektiv ser man også altid to sider af mennesker. Den side, de gerne vil vise frem for verden, og den side, som de gerne vil skjule. Så man får også set skyggesiderne. Og dem så jeg, fra jeg var en helt lille dreng. Og det er netop det, jeg har gjort til min profession. Alt, hvad jeg laver, handler om at iagttage mennesker tredimensionelt. Jeg er blev trænet i at læse mennesker, fordi man blev nødt til at udvikle en form for psykologisk intelligens. Der var akademiske samtaler hele tiden. Så jeg blev stimuleret i hoved og røv.

– I filmen bliver Ulrich Thomsen nærmest forelsket i en ung kvinde fra den ene dag til den anden og kaster mere eller mindre hele sit liv væk. Er det noget, du tror på i virkeligheden?

– Ja, det tror jeg på. Det, der sker med Ulrichs karakter, er, at han ikke bliver set, og mænd er meget ofte selvoptagede, og de vil gerne ses og høres. Og så kommer der pludselig en kvinde, der kan se ham og ser hele ham. Og så bliver han forelsket. Så grusom tror jeg også, at virkeligheden er.

(artiklen fortsætter under billedet)

Smukke Trine smiler på den røde løber.(Foto: Christian t. Jørgensen) Smukke Trine smiler på den røde løber.(Foto: Christian t. Jørgensen)  

Vi skifter hinanden ud
– Det handler jo om det brutale ved, at man kan skifte hinanden ud, siger Vinterberg, der senere på pressemødet forklarede, at det havde han også selv gjort. Det skete, da han efter et langt ægteskab blev kæreste med Helene Reingaard, der spiller Ulrich Thomsens unge kæreste i filmen.

 – Har kollektiver en fremtid i dag?

– En ting har jeg måske gjort galt i den her film. Jeg elskede at bo i kollektiv, og der har aldrig boet så mange mennesker alene i Danmark. Og der bliver talt meget om ensomhed. Så jeg kan kun opfordre folk til at flytte sammen. Og Danmark er et land, der godt kunne trænge til at lære at dele igen. Vi er det mest lukkede land i Europa. Så derfor kan jeg kun opfordre folk til at bo i kollektiv.

– Og der er en hel del mennesker, der tager noget andet med sig ud af biografen, fordi filmen ender i en form for mørke, fordi der er et barn, der dør.

– Min datters generation flytter sammen på grund af boligmangel, og så er der en del i mine forældres generation, der flytter sammen igen i oldekolle, fordi de savner at bo i kollektiv. Men det har jo ikke den her sexede fornemmelse af at gøre noget nyt og frækt og gøre op med et system, som det havde dengang.

Om 80’erne, der afløste 70’erne, fortæller Vinterberg, at det var en ny og fascinerende tid.

En børsmægler på skateboard
– Jeg glemmer aldrig, da jeg så en børsmægler fra New York på vej på arbejde på skateboard med en walkman, en rigtig yuppie. Det var cool. Og jeg tænkte, hold da kæft. Den ultimative frihed og magt. Det var billedet på at smide al konsensus-tankegangen fra sig og bare rulle ned ad gaden på Manhattan. Men det var også en tid, der bragte en stor kulde og kynisme med sig.

  En flot fyr. Ulrich Thomsen. (Foto: Christian T. Jørgensen) En flot fyr. Ulrich Thomsen. (Foto: Christian T. Jørgensen)  

Læs også

Seneste Nyt
Mest læste

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet - flash!

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet - flash!
Seneste i Filmmagasinet
Hent flere
Mest læste i Filmmagasinet
Hent flere
Seneste i EKSTRA
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Linette K. Jespersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen