Anmeldelse: 'Bedrag' taber stadig terræn

Det er efter fire timers spilletid endnu ikke lykkedes at skabe et spændende plot eller troværdige karakterer

• Selv en kapacitet som Nikolaj Lie Kaas kan ikke stille meget op med sin tyndt skrevne rolle i 'Bedrag'. (Foto: Christian Geisnæs)
Selv en kapacitet som Nikolaj Lie Kaas kan ikke stille meget op med sin tyndt skrevne rolle i 'Bedrag'. (Foto: Christian Geisnæs)

'Bedrag'. Afsnit 4. DR1, 17. januar

2
4,1

’Bedrag’ har (mindst) to gennemgående problemer: Den er på den ene side for ufokuseret, og på den anden side alt for tydelig/bastant i sine udmeldinger. Sidstnævnte kan eksemplificeres med, da Claudia bliver nødt til at tage sin søn Bertram med til et virksomhedsbesøg, som ganske utroværdigt i løbet af få timer udvikler sig fra en nedskæring til en decideret lukning (mon ikke man havde afklaret det i forvejen?). Og det viser sig, at Bertrams eneste funktion i historien (ud over at vise, at det også er rare mennesker der skal fyres) er, at han på hjemturen kan udsige replikken: ’Jeg kan ikke lide dit arbejde, mor’.

Se også: 'Bedrag'-babe afslører: Jeg har hemmelig kæreste

Hvis vi nu skulle være i tvivl om, hvordan vi selv skal tolke det, vi lige har set. Samtidig med den slags løftede pædagogiske pegefingre, er det stadig her efter fire timer uklart, hvor ’Bedrag’ egentlig gerne vil hen. Uforudsigelighed er selvfølgelig altid godt (i hvert fald i fiktionens verden), men det er ikke det samme som at være på slingrekurs.

Økonomisk kriminalitet i energisektoren er selvfølgelig sjældent lige så spektakulært som iscenesatte seriemord, men derfor kan man jo godt gøre sig umage med at gøre den del af plottet bare minimalt spændende. Eller i det mindste forsøge at gøre os interesserede i, hvad der eksempelvis driver en fyr som Alexander Sødergren ud over en underforstået grådighed.

51782217 - DR.jpg TV - 9. jan. 2016 Kulturredaktør til DR: I holder os for nar

Selv om han bliver spillet af en kapacitet som Nikolaj Lie Kaas fremstår han stadig ret underbelyst som karakter. Lige som Thomas Bo Larsen også må trækkes med utallige klichéer, som politimanden af den gamle skole. Og kan man ikke finde på andet, kan man jo altid smide en utroskabshistorie ind i mikset. Så går der da lidt tid med det.

Om ikke andet slipper vi i mellemtiden for at se på komikerparret Nicky og Bimse, der stadig ikke har formået al levere en eneste blot nogenlunde plausibel scene, men nu når der er sendt både rockere og serbere på banen, kan man jo håbe, at de snart bukker under for deres egen stupiditet. De er indtil videre seriens absolut svageste led, hvilket man måske kunne have set gennem fingre med, hvis resten nu havde været i orden. Det er desværre ikke tilfældet. Jeg tvivler stærkt på, at jeg var blevet hængende, hvis det ikke var mit job at gøre det.

Seneste Nyt

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet - flash!