Div. anmeldelser

Flash
Sidste nyt om de kendte og kongelige direkte i din indbakke. Vi sender hver dag først på eftermiddagen.

'Forbrydelsen III', afsnit 10 Instr.: Hans Fabian Wullenweber. Medv.: Sofie Gråbøl, Nikolaj Lie Kaas, Morten Suurballe, Olaf Johannesen m.fl. DR1, søndag 25. november.
Ekstra Bladet:
4 læsere:
Klik på stjernerne for at bedømme

’Forbrydelsen III’ har gennem samtlige ti timer været en opvisning i dårligt politiarbejde og sjusket manuskripthåndværk med flere himmelråbende usandsynligheder end man skulle tro var muligt i en moderne tv-serie. Og havde man håbet på, at slutningen ville give en slags ’forklaring’ eller forløsning på alle misererne undervejs, blev man slemt skuffet. Man blev snarere bekræftet i, at man virkelig havde spildt tiden de sidste mange søndage.

Finalen fortsatte i samme slingrende spor som alle de foregående afsnit, som ud over en løbsk container i Stavanger – der tydeligvis udelukkende var sendt af sted for at forvirre seerne – også indebar, at man skulle æde, at politiet accepterede at manden, der i det foregående afsnit var hovedmistænkt samt hans chef, der også må siges at have væsentlige aktier i sagen, igen fik lov til at følge Borch og Lunds opklaringsarbejde helt tæt. Zeuthen fik tilmed lov til at være første mand på det formodede gerningssted. Hillemænd!

Ingen grænser for dumhed
Han var tilmed bevæbnet, og indirekte skyld i, at kidnapperen blev skudt. Hvilket måske øger spændingen, men sgu ikke troværdigheden. Heller ikke indenfor fiktionens vide rammer, hvor man også godt kan tillade sig at forvente et vist minimum af ræson. Så som, at man nok tidligere havde ’opdaget’, at den hotelkæde der meget passende udstyrede Reinhardt med et alibi i sidste øjeblik, var ejet af selveste Zeeland. Men i dette univers er der åbenbart ingen grænser for, hvor dumme politiet tillader sig selv at være.

Og sådan kunne mand blive ved med at opregne kortslutninger – eksempelvis at Zeuthen frit forlader Norge nærmest minutter efter at han har været impliceret i en drabssag – men det havde alt sammen været til at leve med, hvis historien havde haft sin egen indre logik. Men det virker ikke som om manuskriptforfatterne har været fokuseret på andet end at gøre forløbet så uigennemskueligt som muligt. Åbenbart også for dem selv. Ja, det virker nærmest som om de har fundet på det meste hen ad vejen, og derfor fuldstændig har mistet overblikket.

Absolut nødløsning
Og åbenbart også derfor har måtte ty til den absolutte nødløsning, at lade to af de bærende personer – Lund og Kristian Kamper – træde fuldstændig ud af karakter og pludselig opføre sig som hævnende engel og kynisk magtmenneske, for at få brikkerne til at hænge blot nogenlunde sammen. Eller i det mindste få en ende på fortrædelighederne. Det er simpelthen for tyndt og for nemt.

En god lakmusprøve på en krimis kvalitet, er at man også har lyst til at se den igen, selv om man ved, hvordan det ender. Det er ikke tilfældet med ’Forbrydelsen III’ Ikke engang om man så skulle blive ramt af en langvarig influenza. Det bedste man kan sige, er faktisk, at det er overstået. Og så blot håbe på, at Sarah Lunds flyver ikke har kurs mod en fjerde sæson

null

null

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet