1 af 1

Flash
Sidste nyt om de kendte og kongelige direkte i din indbakke. Vi sender hver dag først på eftermiddagen.

Forbrydelsen 3. Afsnit 3. Instr.: Hans Fabian Wullenweber. Medv.: Sofie Gråbøl, Nikolaj Lie Kaas, Anders W. Berthelsen, Trine Pallesen m.fl. DR1, søndag 7. oktober
0 læsere:
Klik på stjernerne for at bedømme

Så er nationen igen gået i kollektivt selvsving over gættelegen om hvem, der er den eller de skyldige i ’Forbrydelsen’ Her er en tv-begivenhed, der som få andre kan samle folk omkring kantine- eller spisebordene med diverse mere eller mindre kvalificerede bud. Al ære og respekt til DR for det. Og det er da også en sjov og ind i mellem spændende leg.

Men som tv-dramatik betragtet, syntes jeg stadig at ’Forbrydelsen’ her i tredje ombæring lider af nogle seriøse skavanker. Det skyldes blandt andet, at ovennævnte gætterier tydeligvis er tænkt ind allerede i manuskriptfasen, som derfor har det med at kaste om sig med spor og hints, hvilket desværre gør fortællingen lidt vakkelvorn som helhed.

Himmelråbende usandsynligheder
Handlingsforløbet rummer også i hvert afsnit indtil flere himmelråbende usandsynligheder – i denne ombæring bl.a. at det lykkes Zeuthen og ekskonen at køre direkte hen til en meget hemmelig politiovervågning og sågar blande sig i den. Eller at Sarah Lund pludselig overlader 100 millioner kroner til to tilfældige politifolk efter et telefonopkald. Det behøver ikke være knaldhård socialrealisme det hele, men blot et minimum af plausibilitet kan man vel godt forlange.

Lige som de involverede kriminalfolk efterhånden må være de eneste, der ikke har gennemskuet, at kidnapningen af Emilie intet har med penge at gøre.

Uinteressant person
Det største problem er dog, at omdrejningspunktet – vicekriminalkommissær Sarah Lund – er så unuanceret og uinteressant som person. Hun har nu rent rundt og set konstant fornærmet ud i tre sæsoner, hvor den mest spændende udvikling har bestået i sweaterskiftet. Hvis man nu sammenligner med eksempelvis hendes svenske kollega Beck, så kan han skam også vær en knarvorn stodder, men har forstår i det mindste de sociale spilleregler, selv om han ikke altid gider følge dem.

Lund fremstår imidlertid som decideret socialt handicappet og blottet for empati og psykologisk indsigt. Tre egenskaber som jeg vil tro er ret væsentlige i en dygtig kriminalkommissærs arbejde. Og desværre har denne sæson endnu ikke budt på biroller – det skulle da lige være Anders W. Berthelsens skibsreder Zeuthen – som kan kompensere for denne alvorlige mangel. Sofie Gråbøl gør hvad hun kan med den spinkle karakter. Men det er desværre ikke så meget.

null

null

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet