Mord, mystik og morskab

Teateranmeldelse: De mange roller og et vildt antal sceneskift stiller store krav til både idérigdom og præcision, og hele den hæsblæsende, hysteriske historie afvikles med højt humør og stort overskud.

Mads Knarreborg er bekymret, det har Kristine Yde sandt for dyden også grund til at være, for hun bliver lige straks myrdet, mens Thomas Mørk og Niels Olsen passer to af deres rundt regnet 100 roller. Foto: Chris Campbell
Mads Knarreborg er bekymret, det har Kristine Yde sandt for dyden også grund til at være, for hun bliver lige straks myrdet, mens Thomas Mørk og Niels Olsen passer to af deres rundt regnet 100 roller. Foto: Chris Campbell

’De 39 trin’ i Glassalen, Tivoli, Med Niels Olsen, Thomas Mørk, Kristine Yde og Mads Knarreborg. Instruktion: Joy Maria Frederiksen

4
4.1
Hvad er din bedømmelse? Din bedømmelse er modtaget

Ideen ligger vel ikke lige for.

Alfred Hitchcocks klassiske film-thriller ’De 39 trin’ fra 1935 indeholder en mængde dramatiske optrin, flere mord, en jagt hen over et tog i fart, et flystyrt, flugt over en skotsk hede og meget andet.

Og den involverer et hav af personer – betjente, bønder, mælkemænd, avissælgere, togførere, hotelejere, tyske skurke, labre blondiner med meget mere.

At opføre denne historie på Glassalens lille scene og med kun fire skuespillere er jo halsløs gerning. Men også meget morsomt.

Bølget hår
Handlingen er kort fortalt, at vor helt Richard Hannay – en nydelig mand med bølget hår og tidstypisk overskæg – får i London nys om en spionorganisation, der kaldes De 39 trin.

Den vil han gerne afsløre, men samtidig mistænkes han uretmæssigt for et mord, så han flygter til Skotland og møder en smuk kvinde, som forråder ham og overgiver ham til politiet, som han dog flygter fra, og hvordan skal det dog gå?

Jeg røber næppe nogen stor hemmelighed ved at fortælle, at det mod alle odds går helt fint. Det lykkes Hannay at stoppe spionbanden, de onde får deres bekomst, og undervejs møder han såmænd også kærligheden, så alt er godt.

Over 100 roller
Jeg har for nogle år siden set forestillingen i London, og så vidt jeg lige kan vurdere, holder den danske udgave fint mål.

Over 100 roller er der til de fire skuespillere, men Mads Knarreborg nøjes med én. Han er til gengæld på stort set hele tiden, for han er helten, og gør det storartet.

Ligeledes tager Kristine Yde sig af blot tre roller. Tre forholdsvis tiltalende kvinder, som hun håndterer glimrende.

Der hviler således en gigantisk byrde på Niels Olsen og Thomas Mørks benede skuldre, og de kan lykkeligvis bære den.

Firkantede knæ
Tilsyneladende ubesværet kaster de sig ind og ud af deres roller i ét væk og skifter ustandselig både påklædning, stemme, dialekt, gestik og – ved visse lejligheder – køn.

Thomas Mørk tager sig fint af de fleste af parrets kvinderoller, men på et tidspunkt optræder de begge som dansepiger iklædt korte skørter og firkantede knæ. Det er så det svier i øjnene.

Undervejs er parret blandt meget andet også et sækkepibeorkester. Det lyder sært på mere end én måde.

De mange roller og et vildt antal sceneskift stiller store krav til både idérigdom og præcision, og hele den hæsblæsende, hysteriske historie afvikles med højt humør og stort overskud.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i flash!
Seneste i flash!
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen