Olivia Colman og Peter Mullan yder eminent skuespil som rigtige mennesker i debutanten Paddy Constantines 'Tyrannosaur'. (Foto: Camera Film)
1 af 1

'Tyrannosaur'. Instr.: Paddy Considine. Medv.: Peter Mullan, Olivia Colman, Eddie Marstan, Samuel Bottomley m.fl. 92 min. Premiere i dag
Ekstra Bladet:
0 læsere:
Klik på stjernerne for at bedømme

I en af de første scener i ’Tyrannosaur’ sparker en mand i vrede og fuldskab sin hund ihjel. Og han kunne faktisk godt lide den hund. Ja, det var vel det eneste væsen i verden, han havde nogen nærmere kontakt med, efter at hans stærkt overvægtige kone – titlens tyrannosaur – er død efter længere tids sukkersyge. Bortset fra hans gamle, kræftsyge svirebror, der ligger for døden. Og så er der lige genboens søn, Samuel (Samuel Bottomley), der tilbringer det meste af sin tid på trappestenen for at undgå sin mor og hendes afstumpede kæreste. Tilværelsen har med andre ord ikke meget at byde på for den cirka 60-årige, arbejdsløse, alkoholiserede Joseph (Peter Mullan). Men det har han med sin fjendske, aggressive attitude over for alt og alle heller ikke.

Triste skæbner
Lige indtil han møder den kristne Hannah (Olivia Colman), der trods sin umiddelbart trygge middelklassetilværelse også viser sig at have sit at kæmpe med – ikke mindst en voldelig ægtemand, der gerne overpisser hende, når hun falder fuld og forgrædt sammen på sofaen. Joseph og Hannah har ikke meget andet end deres triste skæbner tilfælles. Men det er måske også bedre end ingenting. Som man nok kan fornemme, er ’Tyrranosaur’ bestemt ikke nogen feelgoodfilm. Snarere tværtimod. Den kommer hverken med nemme årsagsvirkninger eller forløsende udveje. Alle konklusioner og eventuelle skyldspørgsmål overlades til tilskueren selv.

Sublimt spil
Det er ikke nogen rar film at overvære, men alligevel er man fanget fra første til sidste sekund. Hvilket ikke mindst skyldes helt igennem sublimt spil af den i øvrigt altid fremragende Peter Mullan (’Trainspotting’, ’My Name Is Joe’ m.fl.), der nærmest på trods får os til at føle en snert af sympati for sin bestemt ikke særligt elskelige karakter.

Alle gør det dog eminent her, det gælder også den debuterende instruktør Paddy Constantine, der allerede i første hug skriver sig fornemt ind i den solide britiske socialrealistiske tradition, som vi kender den fra Ken Loach, Mike Leigh og nyere navne som Lynne Ramsay og Andrea Arnold.

null

null

Seneste Nyt

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik