Sidse Babett Knudsen i kamp mod systemet

Den danske skuespiller spiller virkelighedens franske læge Irène Frachon, der trodsede en skrupelløs medicinalindustri

01:45

'Kvinden fra Brest'. Instr.: Emanuelle Bercot. 128 min. Premiere 3. august i 33 biografer landet over.

4
4.9

Danske skuespillere er i den grad i høj kurs i udlandet i disse år. Det gælder også Sidse Babett Knudsen, der blandt andet havde en markant rolle i HBO-serien 'Westworld' og i 2015 modtog en César (det franske svar på en Oscar) for sin indsats i Christian Vincents 'Hermelinen'. Knudsen er i øvrigt uddannet i Frankrig, så sprogbarrieren er til at overse, om end hun i den aktuelle 'Kvinden fra Brest' er udstyret med en dansk baggrund, der kan forklare accenten.

Bortset fra den lille detalje - der bruges ret sjovt, når hun ophidset bander på dansk - er hendes karakter i filmen bygget på en virkelig person, lægen og lungespecialisten Irène Frachon, der er blevet noget af en helt i hjemlandet på grund af sin stædige kamp mod et korrupt system.

Den eneste Ene. Sidse Babett-Knusen som Sus og Rafael Edholm som Sonny. Polfoto Ekstra Bladet+ Husker du ’Sonny boy’ fra ’Den eneste ene’? Her er han i dag

Frachon får nemlig mistanke om at en populær receptpligtig slankepille, kaldet Mediator, indeholder et stof, der kan forårsage hjertestop. Men selv om det samme stof tidligere bevirkede, at en anden medicin blev trukket tilbage fra markedet og tilmed blev forbudt i USA tilbage i 1996 - filmen starter i 2009 - så er det i  den grad op ad bakke for Frachon og hendes få tro væbnere, og kampen er bestemt ikke uden personlige omkostninger for de involverede.

Medicinalindustrien og det statslige organ, der burde føre tilsyn med den, viser sig nemlig at være tæt forbundne, og sagen har faktisk bevirket at systemet efterfølgende er blevet lavet om. Der er dog ved filmens afslutning endnu ikke faldet dom i nogle af de mange efterfølgende sager på trods af, at den i dag forbudte medicin formodes at være årsag til et sted mellem 500 og 1000 dødsfald samt have forvoldt skader på indre organer hos tusindvis af andre patienter.

Dolores er en af Westworlds hovedpersoner. Hun bliver spillet af Evan Rachel Wood. Foto All Over Ekstra Bladet+ 14 ting, du ikke vidste om Westworld

Fortællingen om den stædige eners kamp mod et råddent og grisk system er selvfølgelig fortalt mange gange før - skoleeksemplet kunne være Steven Soderbergs 'Erin Brokovich' fra 2000 med Julia Roberts - men det bliver den jo ikke nødvendigvis dårligere af.

Slet ikke, når den er så lydefrit udført som her, hvor instruktøren og manuskriptforfatteren Emmanuelle Bercot holder klædeligt igen på de følelsesmæssige virkemidler, som jo ellers er fristende at bruge netop i denne slags oplagt emotionelle historier. Men selv om man tager de nationale briller af, er 'Kvinden fra Brest' først og fremmest Sidse Babett Knudsens film. Hun brillerer simpelthen som den stædig og retskafne Frachon uden på noget tidspunkt at forfalde til det glorificerende, men i stedet formår at frembringe et helt og troværdig menneske af  kød og blod. En både imponerende og intens indsats.

Medv.: Sidse Babett Knudsen, Benoít Magimel, Charlotte Laqemmel, Isabelle Hertogh m.fl.