'Twilight'-stjerne forsvundet i junglen

Hypnotisk film om den opdagelsesrejsende Percy Fawcett, der forsvandt sporløst i Amazon-junglen

01:50

'The Lost City of Z'. Instr.: James Gray. 141 min. Premiere 10. august.

4
4.5

'The Lost City of Z' er baseret på den virkelige historie om eventyreren Percy Fawcett (Charlie Hunnam), der i begyndelsen af det 20. århundrede foretager syv lange rejser ind i Amazon-junglen, hvor angiveligt han finder spor efter en forsvunden, højtudviklet civilisation.

Han gør sine første fund før opdagelsen af Machu Picchu i Peru i 1911, og bliver derfor udsat for spot og spe, da færreste i den vestlige verden har fantasi  til at forestille sig, at barbarerne i junglen skulle have været i stand til noget så avanceret.

Se også: Verdensstjernens hemmelighed: solgte porno som pur-ung

Historien om Fawcett fyldte en del i samtiden - ikke mindst fordi den sidste ekspedition blev delvist finansieret af pressen mod at Fawcett skrev hjem til avisen om sine oplevelser. Og allerede i 1912 skrev forfatteren Arthur Conan Doyle (ham med Sherlock Holmes) romanen 'The Lost World', hvis hovedperson professor Challanger er modelleret efter vennen Fawcett. 'King Kong'-filmen fra 1933 skulle også være stærkt inspireret af Fawcetts meritter.

Første gang Fawcett sendes af sted er i 1906 for at tegne et kort over grænsen mellem Brasilien og Bolivia samt ikke mindst sikre de britiske gummi-interesser i området. Hans motivation er i første omgang status og anerkendelse - han havde som det humoristisk siges et sted 'valgt sine forfædre dårligt' - men han bliver meget hurtigt dybt fascineret af området og de lokale stammer, som han formår at komme ind på livet af.

Se også: Sean Penn til Robert Pattinson: Opfør dig pænt!

Han og makkeren Henry Costin (Robert Pattinson) vender efterfølgende tilbage gang på gang i jagten på beviser på byen Z's eksistens - kun afbrudt af Første Verdenskrig, hvor Fawcett udmærker sig i kamp - indtil en sidste ekspedition i 1925, hvor også Fawcetts søn medvirker, tilsyneladende ender fatalt. Ingen af de medvirkende vender hjem, og deres skæbner er endnu uvis, hvilket selvfølgelig har givet god grobund for myter og spekulationer.

Myter og spekulationer er dog ikke instruktøren James Grays ærinde. Han lader derimod sin historie folde sig ud i et nærmest hypnotiserende tempo med mere fokus på stemning end action. Der er selvfølgelig øjeblikke og scener, der leder tankerne hen på både Coppolas 'Dommedag Nu' og Herzogs 'Aguirre, den galer erobrer', men 'The Lost City of Z' er en betydelig mere sober og mindre skinger film en førnævnte titler. Og knap så original.

Se også: Skuespiller hader auditions

Der er noget sært gammeldags over filmens sindige tempo, men det bliver samtidig også dens styrke, mens man langsomt driver med ud mod det ukendte - og ind i mellem farefulde - på Amazonflodens grumsede vande. Men 'The Lost City of Z' er også historien om det fordomsfulde syn på andre samfundsmodeller end vores egen, om de omkostninger Fawcetts besættelse havde for baglandet - konen og børnene - der stort set var overladt til sig selv, samt om det ærekære og intrigante miljø omkring det dengang magtfulde Royal Geographical Society.

På alle planer en anbefaling værdig - alene fotografen Dariua Khondijs billeder af den uigennemtrængelige jungle er hele entrebilletten værd.

PS. I år 2000 fandt man spor, der understøtter Fawcetts fortællinger om en forsvunden by.

Medv.: Charlie Hunnam, Robert Pattinson, Sienna Miller, Tom Holland m.fl.