Endnu en fornærmende ringe film baseret på et computerspil

01:00

'Warcraft: The Beginning'. Instr.: Duncan Jones. Premiere 26. maj i 68 biografer landet over.

1
5.2

Kendte Fra spil til film - når det går heeeelt galt!

Film baseret på computerspil er sjældent synderligt vellykkede – seneste eksempel er den aktuelle, åndsforladte ’Angry Birds’– ja, jeg kan i skrivende stund faktisk ikke komme på en eneste blot tilnærmelsesvis seværdig af slagsen. Til gengæld er de ofte ganske indbringende, da man for det meste er garanteret et velvilligt publikum, og ’Angry Birds’ er da også strøget til tops på de amerikanske salgslister. Men derfor kunne man jo godt gøre sig umage alligevel.

Det hører med til historien, at jeg – bortset fra at min mellemste søn boede derinde i et par år – absolut intet forhold har til universet omkring 'World of Warcraft’, og derfor er nødt til at forholde mig til den som ren film, hvilket den vel også burde kunne klare.

Filmanmeldelser - 11. maj. 2016 - kl. 16:55 Anmeldelse: 'Angry Birds' skal ses med høreværn

Og i hvert fald på papiret var der grund til at nære visse forventninger til netop denne filmatisering, da manden bag er ingen ringere end Duncan Jones, der som søn af nyligt afdøde David Bowie må siges at besidde et vist genetisk potentiale for storhed, som han da også til dels har indfriet med sine to forgående science fiction udspil, den fremragende ’Moon’ (2009) og den udmærkede ’Source Code’ (2011).

Men ak nej. ’Warcraft’ er en regulær prøvelse – en slags fantasy for neanderthalere, med en både tynd og forvrøvlet historie om kampen mellem orker og mennesker spillet af en gruppe hjælpeløse skuespillere fra b-kæden i nogle kulisser og kostumer, der nærmest er ubegribeligt ringe lavet, og ind i mellem ligner noget, der er kreeret i papmache frem for avanceret CGI og motion capture (hvor man overfører en skuespillers bevægelser til tredimensionale billeder i en computer).

Se også: Efter lortefilm: Nintendo vil generobre det store lærred

Jeg skal ikke trætte med et referat af det dilettantiske rollespil, da det ingen mening giver – heller ikke mens man sidder i biografen – men heldigvis er det så viseligt indrettet, at man ret hurtigt kan skelne mellem de gode og de onde (som der er eksemplarer af blandt både orker og mennesker), da de gode har lysende blå magi, mens de onde benytter sig af grønne stråler. Så kan selv de langsomste syvårige vist være med.

Når man nu har set eksempelvis ’Ringenes Herre’ og ikke mindst ’Game of Thrones’ er det nærmest en fornærmelse, at man forsøger at spise os af med noget, der er så ekstremt primitivt tænkt og udført. Der er ganske enkelt ikke en eneste blot tilnærmelsesvis interessant karakter eller scene undervejs.

Kendte Nørdernes filmguide - 2016 bliver super!

Det hjælper heller ikke på det, at man prøver at få banaliteterne til at glide ned ved hjælp af staveplade-psykologi lommeuldsfilosofi og teologi for tumper. Ikke engang slagmarkerne er værd at skrive hjem om.

Det er faktisk chokerende, at man kan få så lidt ud af et budget på angiveligt over en milliard kroner.

Medv.: Dominic Cooper, Travis Fimmel, Paula Patton, Ben Foster m.fl. 123 min.