Persondata politik

'Liebhaverne' er rent fup

TV2-programmet fører seerne bag lyset: Kendte opfordres til at deltage, selv om de helt sikkert ikke vil købe

« Forrige
1 af 2
Næste »

Seneste i flash!

Hent flere
Flash
Sidste nyt om de kendte og kongelige direkte i din indbakke. Vi sender hver dag først på eftermiddagen.
 

Onsdag efter onsdag toner TV2’s ultrapopulære program ’Liebhaverne’ over skærmen. Over kakkelbordet får hr. og fru Danmark lov til at kigge ind i nogle af Danmarks dyreste ejendomme – og samtidig møde de kendte i deres jagt på en ny bolig.

Men ’Liebhaverne’ er rent fup. Produktionsselskabet kontakter kendis efter kendis for at få dem til at deltage i programmet, selv om de hverken er boligsøgende eller har råd til en af de store liebhaverboliger, som vises. Det bekræfter flere af deltagerne over for Ekstra Bladet.

– Det første hus, jeg så, var langt over mit budget. Det pointerede jeg også over for produktionsselskabet, siger Stig Elling, direktør i Star Tour.

Det er et helt bevidst valg, at produktionsselskabet fører seerne bag lyset, forklarer en tidligere ansat på ’Liebhaverne’.

– Pernille Sams havde et sommerhus til salg, der var så gennemført, at vi bare måtte vise det frem. Det hus skulle ses, fortæller kilden, der på grund af den indspiste danske tv-branche gerne vil være anonym.

– Spørgsmålet var, hvem vi kunne proppe ind i det her hus. Det blev så Stig Elling. Vi vidste godt, at hans budget var det halve af husets pris, så på den måde var programmet utroværdigt – vi skabte historien.

Både deltagerne og det produkt, de er blevet rige af, præsenteres grundigt i programmet. Deltagerne får altså tonsvis af gratis reklame. For eksempel fik direktøren for pedalspands-firmaet VIPP, Jette Egelund, lov til at fortælle seerne om sit firmas fortræffeligheder i næsten to minutter.

– Jeg kender ikke noget andet tv-program, hvor det er så tydeligt, at de medvirkende får gratis reklame, fortæller den tidligere ansatte på ’Liebhaverne’ til Ekstra Bladet.

De kendte får altså absolut noget for deres ulejlighed – ligegyldigt om de deltager som ejendomsmæglere eller bolighandlende i programmet.

Vært protesterede
Ejendomsmægler Jan Fog er den ene af to hovedpersoner i ’Liebhaverne’. Han indrømmer, at nogle af programmets deltagere virker utroværdige.

– I starten blev jeg tørret et vist sted. Jeg har ringet adskillige gange til produktionsselskabet og sagt, at de her mennesker, I har castet, de er jo ikke ude på at købe noget. De vil bare i fjernsynet.

– Hvordan har du det med, at Koncern TV caster nogen, der aldrig vil købe en bolig af dig?

– Jeg har faktisk sagt nej til nogle her på det sidste, fordi jeg slet ikke kan forestille mig, de kan være interesserede i den bolig, de skal se.

I de mere end to år, programmet har kørt, har Jan Fog ikke solgt en eneste bolig. Alligevel har han råd til luksusboliger i Danmark og Frankrig, både og biler.

– Jeg sælger en masse – bare ikke til deltagerne i programmerne. Når en køber ringer og siger: ’Nu vil jeg gerne købe’, så ringer jeg ikke til produktionsselskabet og fortæller, at nu er der en køber. Jeg gider ikke rekonstruere hele salget ved efterfølgende at komme med et tv-hold. Her tænker jeg på at få forretningen i hus.

Boligprogrammet'Liebhaverne' er rullet over skærmen 33 gange siden februar 2006. I den periode er det ikke lykkedes ejendomsmægler Jan Fog at sælge en eneste bolig i programmet. Han har til gengæld fået mange boliger til salg i bedste tv-sendetid.

Pernille Sams har underskrevet en købsaftale fire gange.

Programmet ses af omkring 665.000 seere hver onsdag.

' Liebhaverne' er produceret af Koncern TV og Filmproduktion A/S for TV2.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik