Se tv-kortet: Nordjyderne elsker 'Badehotellet'

Region Nordjylland er de største fans af 'Badehotellet', mens det også er den region, der ser mindst 'Familien fra Bryggen'

Foto: Polfoto/Jens Dresling
Foto: Polfoto/Jens Dresling

Statsradiofoniens talknusere i DR Medieforskning har regnet sig frem til fordelingen af seere på en række programmer målt på parametrene som alder, køn og bopæl.

Ekstra Bladet har efterfølgende spurgt forskningsenheden om at trække tal ud for fire udvalgte programmer - 'Badehotellet', 'Go' Morgen Danmark', 'Matador' og 'Familien fra Bryggen'.

Se også: Bittersød debut: TV 2's nye kagesatsning halter efter 'Bagedysten'

Tallene viser, at borgerne Region Nordjylland er de største tilhængere af 'Badehotellet', mens de ikke gider at se 'Familien fra Bryggen.

Her havde programmerne størst seerandel i 1. halvdel af 2017

  • ’Matador’ (DR1): Region Sjælland
  • Håndbold-VM (DR1 + TV 2): Region Nordjylland
  • ’Arvingerne’ (DR1): Region Hovedstaden
  • Eurovision Song Contest (DR1): Region Nordjylland
  • Danmarks Indsamling (DR1): Region Midtjylland og Region Sjælland
  • TV-Avisen (DR1): Region Hovedstaden
  • Badehotellet (TV 2): Region Nordjylland
  • Mercur (TV 2 Charlie): Region Syddanmark
  • Go’ Morgen Danmark (TV 2): Region Nordjylland
  • Familien fra Bryggen (TV 3): Region Hovedstaden

(Kilder: Kantar Gallup TV-Meter, Målgruppe: 3+ år, Data: Live + VOSDAL)

Forskerne arbejder med den såkaldte programshare, der er procentdelen af tændte tv, der er indstillet på programmet, mens det bliver sendt.

Se også: Seerne truer: Uden Silas - ingen dans

I tilfældet med 'Badehotellet' viser tallene, at programmet har en programshare på 73 procent i Nordjylland, mens den er 54 i Region Hovedstaden.

Omvendt er nordjyderne dem, der ser mindst til 'Familien fra Bryggen'. Med en programshare på 14 er Region Hovedstaden de største tilhængere. Nordjyderne udgør 9 procent.

'Familien fra Bryggen' har iøvrigt de yngste seere. Programmet har en programshare på 27 procent hos de 3-14-årige, mens den er syv procent hos folk over 55.

Se også: Vilde seertal til Matador: Men hvorfor sender DR ikke alle afsnit nu?

- Hvis du ser på mænd og kvinder hos 'Familien fra Bryggen', kan du se, at det er ni procent af de tændte fjernsyn, hvor det er mænd, der ser 'Familien fra Bryggen', mens det er 15 procent af kvinderne. Så det har en meget feminin slagside, siger Dennis Christensen, der er leder af DR Medieforskning.

- Når du kigger på aldersfordelingen kan du se, at 'Familien fra Bryggen' har den yngste målgruppe. Når der er 'Familien fra Bryggen', er det 27 procent af de 3-14-årige, der har tændt fjernsynet, når programmet bliver sendt, mens det tilsvarende tal for 'Go' Morgen Danmark' kun er syv procent, tilføjer han.

Her er fire interaktive kort, der viser den geografiske fordeling af seere på de fire tv-programmer.

Interaktivt element

Interaktivt element

Interaktivt element

Interaktivt element

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i flash!
Seneste i flash!
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen